Joc corporal, esport i educació física a l'ideari pedagògic de la Institución Libre de Enseñanza
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Andrés Payà Rico
The Institución Libre de Enseñanza, in its eagerness to achieve a mans all-round education, doesnt overlook the physical or corporal education, so forgotten in its time on behalf of a greater attention to the intellectual education. In order to achieve that and restore the lost balance, a series of hygienic and pedagogical initiatives will be taken. Initiatives like summer camps, walks and school trips, as well as sport activities and corporal games, directed to improve the physical condition of the population. The success of European initiatives and experiences in that respect will be a model to set in motion the introduction of the ludic activity at the school. English sports are considered to be very important and of great pedagogical value. They are an example of physical, moral and character building education.
Institutionalists will devote their efforts to attract societys attention, as well as promote such activities. The promotion and introduction of ludic activities in the classroom will require a widespread change of the school, a school asleep and anchored in traditional practices and reluctant to believe in the educational virtues of these activities.
Institutionalists will devote their efforts to attract societys attention, as well as promote such activities. The promotion and introduction of ludic activities in the classroom will require a widespread change of the school, a school asleep and anchored in traditional practices and reluctant to believe in the educational virtues of these activities.
Article Details
How to Cite
Payà Rico, Andrés. “Joc corporal, esport i educació física a l’ideari pedagògic de la Institución Libre de Enseñanza”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 7, pp. 117-33, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/223071.
Most read articles by the same author(s)
- Xavier Laudo Castillo, Andrés Payà Rico, La idea d'universitat educadora en els discursos de Giner de los Ríos i Manuel García Morente , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Andrés Payà Rico, Pablo Álvarez Domínguez, Història de l'Educació 2.0 i Història de l'e-Educació. Les TIC i les xarxes socials al servei de la docència historicoeducativa , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)
- Andrés Payà Rico, Sergio Valero Gómez, Presentació. Les pedagogies als marges del segle XX , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 34 (Juliol-Desembre 2019)
- Andrés Payà Rico, Formació professional, instrucció i adoctrinament a l'empresa Segarra (la Vall d'Uixó, Castelló) durant el franquisme = Professional training, instruction and indoctrination at the Segarra company (La Vall d'Uixó -Castelló-) within the Franco period , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 15: (gener-juny 2010)
- Andrés Payà Rico, Presentació: innovació docent, didàctica i ensenyament de la història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)