Educació per a la pau en la trajectòria freinetiana. Del seu discurs originari als actuals moviments de l'escola moderna a la península Ibèrica

Main Article Content

Xose Manuel Cid Fernandez
M. Victoria Carrera Fernández
Núria Diéguez Sans
Antía Cid Rodríguez
L'educació per a la pau en la seva significació àmplia i positiva forma part del
corpus doctrinal de la pedagogia Freinet, tant en els seus orígens de mestre lluitador
per una pedagogia activa, democràtica i laica, com en la seva convicció de la necessitat
de treball col·lectiu dels educadors i educadores per aconseguir aquesta transformació
de l'escola i de la professió. En aquest article repassem els avanços en aquesta direcció
que es produeixen en la primera etapa d'expansió de la pedagogia Freinet i el seu xoc
frontal contra els governs autoritaris i repressius de molts estats, particularment l'espanyol
i el portuguès, durant les dècades d'assetjament de les conquestes educatives
del republicanisme. La seva reorganització al final de la Segona Guerra Mundial ha
permès l'expansió del moviment de l'escola moderna pel món. A Galícia i Portugal
hi ha hagut organitzacions molt actives des del final de les dictadures, les quals han
tingut en l'educació per a la pau un dels eixos fonamentals de l'acció socioeducativa
renovadora.

Article Details

Com citar
Cid Fernandez, Xose Manuel et al. “Educació per a la pau en la trajectòria freinetiana. Del seu discurs originari als actuals moviments de l’escola moderna a la península Ibèrica”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 41-63, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/319951.