L'educació representada als documentals de propaganda a Espanya (1914-1939)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Pilar Prat Viñolas
Anna Gómez Mundó
Josep Casanovas Prat
Isabel Carrillo Flores
Núria Padrós Tuneu
Eulàlia Collelldemont Pujadas
En aquest article es descriuen les principals conclusions de la investigació sobre els
documentals i noticiaris de temàtica educativa elaborats en el primer terç del segle xx
a Espanya. En primer lloc, es presenta de manera general i sintètica la metodologia
utilitzada per dur a terme l'estudi i, posteriorment, es mostra la panoràmica que hem
construït sobre la representació de l'educació en els films analitzats, tant des del punt
de vista formal i contextual com des de l'anàlisi dels continguts. Aquesta panoràmica
ens retorna una imatge complexa de l'educació i l'atenció dels infants de l'època. Així
mateix, i malgrat les prevencions que cal tenir quan ens aproximem a les fonts visuals,
podem afirmar que la seva anàlisi permet centrar-nos en els matisos dels detalls i obrir
noves perspectives sobre la història de l'educació.
documentals i noticiaris de temàtica educativa elaborats en el primer terç del segle xx
a Espanya. En primer lloc, es presenta de manera general i sintètica la metodologia
utilitzada per dur a terme l'estudi i, posteriorment, es mostra la panoràmica que hem
construït sobre la representació de l'educació en els films analitzats, tant des del punt
de vista formal i contextual com des de l'anàlisi dels continguts. Aquesta panoràmica
ens retorna una imatge complexa de l'educació i l'atenció dels infants de l'època. Així
mateix, i malgrat les prevencions que cal tenir quan ens aproximem a les fonts visuals,
podem afirmar que la seva anàlisi permet centrar-nos en els matisos dels detalls i obrir
noves perspectives sobre la història de l'educació.
Article Details
Com citar
Prat Viñolas, Pilar et al. “L’educació representada als documentals de propaganda a Espanya (1914-1939)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 35-57, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/332811.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Isabel Vilafranca i Manguán, Eulàlia Collelldemont Pujadas, Presentació. La recepció pedagògica de la cultura europea. El llegat en la construcció d'Europa des de la Gran Guerra , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 33 (Gener-Juny 2019)
- Eulàlia Collelldemont Pujadas, Isabel Vilafranca i Manguán, Viatges mentals a Europa des de l'escola: Europa a través de les plaques de projecció , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 33 (Gener-Juny 2019)
- Conrad Vilanou i Torrano, Eulàlia Collelldemont Pujadas, Per un Patrimoni conceptual de J. J. Rousseau , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 19: (gener-juny 2012)
- Conrad Vilanou i Torrano, Eulàlia Collelldemont Pujadas, Presència de Rousseau a Catalunya: entre el mite i la realitat , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 19: (gener-juny 2012)
- Isabel Carrillo Flores, Significant el dret a l'educació. Recomanacions de la Conferència Internacional d'Instrucció Pública en el període d'entreguerres , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 27 (gener - juny 2016)
- Eulàlia Collelldemont Pujadas, Jacint Torrents Buxó, Activar el patrimoni educatiu: de la memòria a la identitat pedagògica = Activating educational heritage: from memory to pedagogical identity , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 9-10: (2006-2007)
- Anna Gómez Mundó, Antonieta Carreño i Aguilar, La Trampa de Rousseau. O com es pot saltar del convencionalisme al civisme , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 19: (gener-juny 2012)
- Josep Casanovas Prat, Núria Padrós Tuneu, Presentació. La història de l'educació a través dels films: una mirada des de la contemporaneïtat pedagògica , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 31 (gener-juny 2018)
- Isabel Carrillo Flores, Presentació: La construcció històrica del dret a l'educació en contextos de transició política democràtica , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 27 (gener - juny 2016)
- Eulàlia Collelldemont, Josep Casanovas, Isabel Carrillo Flores, Raquel Cercós, Núria Padrós-Tuneu, Núria Simó-Gil, El patrimoni educatiu a l’espai públic, una mediació entre la formació i la projecció pedagògica , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 39 (2022): gener-juny