La representación social de la educación en las escuelas madrileñas de Patronato en el franquismo (1950-1970)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Carmen Colmenar Orzaes
Teresa Rabazas Romero
Sara Ramos Zamora
Actualment l'ús de les fotografies com a font documental per a la reconstrucció
de la història de l'educació forma part de les noves tendències de la historiografia contemporània,
que van cobrant cada vegada més protagonisme. Aquest article se centrarà
a conèixer quines imatges es transmeten de les escoles madrilenyes de Patronat en
el franquisme, en el període de 1950 a 1970, especialment aquelles escoles públiques
d'assaig i experimentals dirigides per diverses institucions catòliques, les organitzades
pels ajuntaments i les instituïdes per empreses, així com les creades per fundacions
de caràcter benèfic docent. Totes elles definides com a escoles de Patronat, segons
la Llei d'ensenyament primari de 1945. La principal font de documentació ha estat
l'arxiu fotogràfic que pertany a la col·lecció de Memòries de Pràctiques, conservades al
Fons Anselmo Romero Marín del Museu d'Història de l'Educació Manuel Bartolomé
Cossío de la Universitat Complutense de Madrid.
de la història de l'educació forma part de les noves tendències de la historiografia contemporània,
que van cobrant cada vegada més protagonisme. Aquest article se centrarà
a conèixer quines imatges es transmeten de les escoles madrilenyes de Patronat en
el franquisme, en el període de 1950 a 1970, especialment aquelles escoles públiques
d'assaig i experimentals dirigides per diverses institucions catòliques, les organitzades
pels ajuntaments i les instituïdes per empreses, així com les creades per fundacions
de caràcter benèfic docent. Totes elles definides com a escoles de Patronat, segons
la Llei d'ensenyament primari de 1945. La principal font de documentació ha estat
l'arxiu fotogràfic que pertany a la col·lecció de Memòries de Pràctiques, conservades al
Fons Anselmo Romero Marín del Museu d'Història de l'Educació Manuel Bartolomé
Cossío de la Universitat Complutense de Madrid.
Article Details
Com citar
Colmenar Orzaes, Carmen et al. “La representación social de la educación en las escuelas madrileñas de Patronato en el franquismo (1950-1970)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 199-34, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/340521.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Carlos Sanz Simón, Teresa Rabazas Romero, La cuestión lingüística en la práctica educativa de la enseñanza primaria en el País Vasco y Navarra durante el franquismo (1950-1959). Un estudio a partir de un fondo documental etnográfico , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Maria del Mar Del Pozo Andrés, Teresa Rabazas Romero, Imatges fotogràfiques i cultura escolar en el franquisme: una exploració de l'arxiu etnogràfic = Photographs and school culture in francoism: an exploration of the ethnographical archive , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 15: (gener-juny 2010)
- Sara Ramos Zamora, Carmen Colmenar Orzaes, Mujeres rurales y capacitación profesional en el franquismo a través de la prensa femenina (1939-1959) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Sara Ramos Zamora, Francisco Javier Pericacho Gómez, Una Propuesta de innovación docente para enseñar historia de la renovación pedagógica en la universidad , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)