Macroscopic modelling of physical and chemical changes at the compulsory secondary education. A constant dialog between observation, interpretation, experiments and arguments
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Aureli Caamaño
Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Barcelona
Josep Corominas
Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Barcelona
In this article we present a sequence of activities that have the objective of learning to differentiate physical changes from chemical changes and to identify the substances that react and are formed in chemical reactions. It is also intended to observe a series of characteristics of chemical reactions and to initiate a process of classification. The changes that are investigated are sequenced on the base of the changes that are carried out without any external action, those which are produced when substances are heated or an electrical current pass through them and, lastly, when we put in contact two substances. Each activity is carried out through a process of investigation and modelling in seven stages.
keywords: Physical and chemical changes, chemical reaction, modeling, inquiry.
keywords: Physical and chemical changes, chemical reaction, modeling, inquiry.
Article Details
How to Cite
Caamaño, Aureli; and Corominas, Josep. “Macroscopic modelling of physical and chemical changes at the compulsory secondary education. A constant dialog between observation, interpretation, experiments and arguments”. Educació química, no. 27, pp. 19-26, https://raco.cat/index.php/EduQ/article/view/383750.
Author Biographies
Aureli Caamaño, Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Barcelona
És doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en humanitats per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Ha estat catedràtic de física i química de secundària a Barcelona i ha impartit nombrosos cursos de formació a Espanya i Llatinoamèrica. És autor de diversos llibres i monografies i de més de cent articles sobre l’ensenyament de les ciències i de la química. És coeditor de les revistes Alambique i EducacióQuímica EduQ.Josep Corominas, Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Barcelona
És llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona. Ha estat professor de física i química a l’Escola Pia de Sitges. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat tant de física com de química i ha escrit nombrosos articles sobre treballs pràctics en diverses publicacions nacionals i estrangeres. També ha col·laborat en diversos llibres de didàctica de la química.Most read articles by the same author(s)
- Aureli Caamaño, Tipos de reacciones químicas , Educació química: No. 27 (2020)
- Jordi Cuadros, Fina Guitart, Aureli Caamaño, Pere Grapí, SCQ awards to the baccalaureate research projects (2015-2020): a reflexive analysis , Educació química: No. 26 (2020)
- Aureli Caamaño, Fina Guitart, Pere Grapí, Teaching the concept chemical element and the periodic table in secondary education , Educació química: No. 25 (2019)
- Fina Guitart, Pere Grapí, Aureli Caamaño, Editorial , Educació química: No. 25 (2019)
- Fina Guitart, Pere Grapí, Aureli Caamaño, Presentació de la monografia: «Treballs de recerca de batxillerat» , Educació química: No. 26 (2020)
- Aureli Caamaño, Fina Guitart, Pere Grapí, Editorial , Educació química: No. 27 (2020)
- Aureli Caamaño, Pere Grapí, Fina Guitart, Monografia: «Substància química» , Educació química: No. 28 (2021)
- Aureli Caamaño, Fina Guitart, Pere Grapí, Presentació de la monografia: 30 números d’Educació Química EduQ , Educació química: No. 30 (2022)
- Aureli Caamaño, Energía, espontaneidad y equilibrio - Ressenya , Educació química: No. 30 (2022)
- Aureli Caamaño, The elaboration of the concept of chemical substance throughout secondary education. From the properties of a substance to its composition and structure , Educació química: No. 28 (2021)