Macroscopic modelling of physical and chemical changes at the compulsory secondary education. A constant dialog between observation, interpretation, experiments and arguments

Main Article Content

Aureli Caamaño
Josep Corominas
In this article we present a sequence of activities that have the objective of learning to differentiate physical changes from chemical changes and to identify the substances that react and are formed in chemical reactions. It is also intended to observe a series of characteristics of chemical reactions and to initiate a process of classification. The changes that are investigated are sequenced on the base of the changes that are carried out without any external action, those which are produced when substances are heated or an electrical current pass through them and, lastly, when we put in contact two substances. Each activity is carried out through a process of investigation and modelling in seven stages.
keywords: Physical and chemical changes, chemical reaction, modeling, inquiry.

Article Details

How to Cite
Caamaño, Aureli; and Corominas, Josep. “Macroscopic modelling of physical and chemical changes at the compulsory secondary education. A constant dialog between observation, interpretation, experiments and arguments”. Educació química, no. 27, pp. 19-26, https://raco.cat/index.php/EduQ/article/view/383750.
Author Biographies

Aureli Caamaño, Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Barcelona

És doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en humanitats per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Ha estat catedràtic de física i química de secundària a Barcelona i ha impartit nombrosos cursos de formació a Espanya i Llatinoamèrica. És autor de diversos llibres i monografies i de més de cent articles sobre l’ensenyament de les ciències i de la química. És coeditor de les revistes Alambique i EducacióQuímica EduQ.

Josep Corominas, Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Barcelona

És llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona. Ha estat professor de física i química a l’Escola Pia de Sitges. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat tant de física com de química i ha escrit nombrosos articles sobre treballs pràctics en diverses publicacions nacionals i estrangeres. També ha col·laborat en diversos llibres de didàctica de la química.