Emoció i sentiment: més enllà d’una diferència de contingut.
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Tot i que l’axioma fonamental de la filosofia de les emocions sosté que les emocions no són sentiments, generalment s’ha entès que els sentiments en són una part fonamental. En aquest article, em proposo afirmar que els sentiments no solament no són emocions, sinó que tampoc en són cap part fonamental. Per aconseguir-ho, es partirà de la caracterització de les emocions bàsiques d’Ekman i, després, de l’observació que hi ha de certs estats afectius que tenen en comú el fet de no ajustar-se a la seva caracterització. Aquest desajust, juntament amb altres trets essencials, com ara la implicació del contingut conceptual i la penetrabilitat cognitiva, permeten definir clarament una nova categoria d’estat afectiu que es diferencia essencialment de les emocions. Això permet entreveure un esquema molt més coherent de la teoria de les emocions amb els actuals descobriments en el camp de la psicologia i la psiquiatria.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Daniel Buitrago, 2021
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Daniel Buitrago, Universitaria Agustiniana (Bogotá-Colombia)
Daniel Buitrago Arria és candidat a doctor en Humanitats per la Universitat de Sant Buenaventura (Bogotà-Colòmbia). Màster en Filosofia Contemporània, en cursa un altre en Educació i té un B. A. en Matemàtiques amb especialització en Estadística. En aquest moment, Daniel és professor a temps complet a la Universitària Agustiniana (Bogotà-Colòmbia). Actualment, Daniel participa en recerques fonamentades en dos camps: la filosofia de la ment i l’educació. En la primera, se centra en projectes que relacionen la cognició i el posthumanisme, mentre que en la segona es dedica a projectes de mineria de dades educacional, això és, l’estudi de grans quantitats de dades en pro d’analitzar els processos i els fenòmens educatius. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5709-486x
ALDRICH, V. C. (1939). "An ethics of shame". Ethics, vol. 50, pp. 57-77. DOI: https://doi.org/10.1086/290120
BARTELS, A.; ZEKI, S. (2000). "The neural basis of romantic love". NeuroReport, vol. 11, n.º 17, pp. 959-965. DOI: https://doi.org/10.1097/00001756-200011270-00046
BERMÚDEZ, J.; CAHEN, A. (2017). "Nonconceptual mental content". En: Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford University. ˂https://plato.stanford.edu/entries/content-nonconceptual/#NonConIniCha˃
BERMÚDEZ, J. L. (2000). The paradox of self-consciousness. MIT Press.
BERMÚDEZ, J. L. (2007). "What is at stake in the debate on nonconceptual content?". Philosophical Perspectives, vol. 21, n.º 1, pp. 55-72. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1520-8583.2007.00120.x
BERNE, E. (1957). A Layman’s guide to psychiatry and psychoanalysis. Nueva York: Grove.
BRADY, M. S. (2009). "The irrationality of recalcitrant emotions". Philosophical Studies, vol. 145, n.º 3, pp. 413-430. DOI. https://doi.org/10.1007/s11098-008-9241-1
CALHOUN, C. (2004). "An apology for moral shame". The Journal of Philosophy, vol. 12, n.º 2, pp. 127-146. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9760.2004.00194.x
CARTER, S.; SMITH PASQUALINI, M. (2004). "Stronger autonomic response accompanies better learning: A test of Damasio's somatic marker hypothesis". Cognition and Emotion, vol. 18, n.º 7, pp. 901-911. DOI: https://doi.org/10.1080/02699930341000338
CHEMI, T.; DAVY, S. G.; LUND, B. (2017). Innovative pedagogy: a recognition of emotions and creativity in education. Róterdam: SensePublishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6300-968-3
COLOMBETTI, G.; THOMPSON, E. (2008). "The feeling body: Towards an enactive approach to emotion". Erlbaum. ˂https://philpapers.org/rec/COLTFB˃
CUMMINGS, B. (1999). "Animal passions and human sciences: shame, blushing and nakedness in early modern Europe and the New World. En: FUDGE, E. et al. (eds.). At the borders of the human. Londres: Palgrave Macmillan, pp. 26-50. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-27729-2_3
CUSSINS, A. (2002). "Experience, thought and activity & content, conceptual content, and nonconceptual content". En: GUNTHER, Y. (ed.). Essays on nonconceptual content. Boston: The MIT Press, pp. 133-163.
DAMASIO, A. R. (2006). Descartes error: emotion, reason and the human brain. Londres: Vintage.
DARWIN, C. (1872). The expression of the emotions in man and animals. Londres: John Murray. ˂http://darwin-online.org.uk/content/frameset?pageseq=1&itemID=F1142&viewtype=text˃ DOI: https://doi.org/10.1037/10001-000
DARWIN, C.; EKMAN, P. (1998). The expression of the emotions in man and animals. Oxford University Press. ˂https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=TFRtLZSHMcYC&oi=fnd&pg=PR9&dq=animals+emotions&ots=Y3hthvWsP9&sig=V06QuPU9AoDL1jXeifO0udt6fh0#v=onepage&q=animals emotions&f=false˃
DE WAAL, F. (2006). Primates and philosophers: How morality evolved. Princeton: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400830336
DICKERSON, S. S.; KEMENY, M. E.; AZIZ, N.; KIM, K. H.; FAHEY, J. L. (2004). "Immunological effects of induced shame and guilt". Psychosomatic Medicine, vol. 66, n.º 1, pp. 124-131. DOI: https://doi.org/10.1097/01.PSY.0000097338.75454.29
EKMAN, P. (1971). "Universals and cultural differences in facial expressions of emotion". Nebraska Symposium on Motivation, 19, pp. 207-283. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.4.384
EKMAN, P. (1993). "Facial expression and emotion". American Psychologist, vol. 48, n.º 4, pp. 384-392. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2783-3_3
EKMAN, P. (2004). "Emotional and conversational nonverbal signals". En: LARRAZABAL, J. M.; PÉREZ MIRANDA, L. A. (eds.). Language, knowledge, and representation. Dordrecht: Springer Netherlands, pp. 39-50. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2783-3_3
EKMAN, P. (2008). "An argument for basic emotions". Cognition & Emotion, vol. 6, pp. 169-200. DOI: https://doi.org/10.1080/02699939208411068
EKMAN, P.; FRIESEN, W. V. (1971). "Constants across cultures in the face and emotion". Journal of Personality and Social Psychology, vol. 17, n.º 2, pp. 124-129. DOI: https://doi.org/10.1037/h0030377
ELIZONDO, A.; RODRÍGUEZ, J. V.; RODRÍGUEZ, I. (2018). "La importancia de la emoción en el aprendizaje: Propuestas para mejorar la motivación de los estudiantes". Cuaderno de Pedagogía Universitaria, vol. 15, n.º 29, pp. 3-11. ˂file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-La Importancia DeL aEmocionEnEl Aprendizaje-6855114.pdf˃ DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.296
EVANS, G.; McDOWELL, J. (1982). The varieties of reference. Oxford: Clarendon Press.
FRIJDA, N. H. (2007). The laws of emotion. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
FRIJDA, N. H.; MESQUITA, B.; SONNEMANS, J.; VAN GOOZEN, S. (1991). "The duration of affective phenomena or emotions, sentiments, and passions". International Review of Studies on Emotion, vol. 1, pp. 187-225. ˂https://www.researchgate.net/publication/255522683_The_duration_of_affective_phenomena_or_emotions_sentiments_and_passions˃
GERRANS, P.; KENNETT, J. (2006). "Is cognitive penetrability the mark of the moral?". Philosophical Explorations, vol. 9, n.º 1, pp. 3-12. DOI: https://doi.org/10.1080/13869790500492284
GOLDIE, P. (2002). Emotions, feelings and intentionality. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 1(3), 235-254. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1021306500055
GOLDSTEIN, I. (2002). "Are emotions feelings? A further look at hedonic theories of emotions". Consciousness and Emotion, vol. 3, n.º 1, pp. 21-33. ˂https://philpapers.org/rec/GOLAEF˃ DOI: https://doi.org/10.1075/ce.3.1.04gol
GREENE, J. D.; SOMMERVILLE, R. B.; NYSTROM, L. E.; DARLEY, J. M.; COHEN, J. D. (2001). "An fMRI investigation of emotional engagement in moral judgment". Science, vol. 293, n.º 5.537, pp. 2.105-2.108. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1062872
GRIFFITHS, P. E.; SCARANTINO, A. (2009). "Emotions in the wild: The situated perspective on emotion". En: ROBBINS, P.; AYDEDE, M. (eds.). The Cambridge Handbook of Situated Cognition. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 437-453. ˂https://www.researchgate.net/publication/36444421_Emotions_in_the_wild_The_situated_perspective_on_emotion˃ DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816826.023
HELM, B. W. (2015). "Emotions and recalcitrance: Reevaluating the perceptual model. Dialectica, vol. 69, n.º 3, pp. 417-433. DOI: https://doi.org/10.1111/1746-8361.12119
HOCHSCHILD, A. R. (1979). "Emotion work, feeling rules, and social structure". American Journal of Sociology, vol. 85, n.º 3, pp. 551-575. DOI: https://doi.org/10.1086/227049
JAMES, W. (1884). "What is an emotion?". Mind, vol. 9, pp. 188-205. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/os-IX.34.188
JAMES, W. (1894). "The physical basis of emotion". Psychological Review, vol. 101, n.º 2, pp. 205-210. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.2.205
LANGE, C. (1888). "Om Sindsbevaegelser et Psyko-Fysiologisk Studie". Journal of Mental Science, vol. 34, n.º 147, pp. 426-430. DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.34.147.426
LAZARUS, R. S. (1991). Emotion and adaptation. Oxford: Oxford University Press.
LEYS, R. (2007). From guilt to shame. Nueva Jersey: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400827985
LYONS, W. (1993). Emoción. Barcelona: Anthropos. ˂https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=3Im7acz7XPwC&oi=fnd&pg=PA1&dq=LYONS,+W.+(1993).+Emocio%CC%81n.+Barcelona:+Anthropos&ots=mOjGah2C6n&sig=SMW5Ak4W1cSHwtmRRGPG50LRE9Q#v=onepage&q&f=false˃
NESSE, R. M. (1990). "Evolutionary explanations of emotions". Human Nature, vol. 1, n.º 3, pp. 261-289. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02733986
NEU, J. (2003). A tear is an intellectual thing: the meanings of emotion. Oxford: Oxford University Press.
NUSSBAUM, M. C. (2008). Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Barcelona: Paidós.
OATLEY, K.; JOHNSON-LAIRD, P. N. (2013). "Cognitive approaches to emotions". Trends in Congnitive Sciences, vol. 18, n.º 3. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2013.12.004
PEACOCKE, C. (1992). "Scenarios, concepts, and perception". En: CRANE, T. (ed.). The contents of experience. Nueva York: Cambridge University Press. ˂https://philpapers.org/rec/PEASCA˃ DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511554582.006
PITT, D. (2017). "Mental representation". Stanford Encyclopedia of Philosophy. California: Stanford University. ˂https://plato.stanford.edu/entries/mental-representation/˃
PRINZ, J. (2004). "Emotions embodied". En: SOLOMON, R. (ed.). Thinking about feeling. Nueva York: Oxford University Press, pp. 44-58.
PRINZ, J. (2005). "Are emotions feelings?". Journal of Consciousness Studies, vol. 12, n.º 8-10), pp. 9-25. ˂https://www.researchgate.net/publication/233685028_Are_Emotions_Feelings˃
RODRÍGUEZ, Y. C. (2016). "Las emociones en el proceso de enseñanza-aprendizaje". Revista Vinculando, pp. 1-11. ˂https://vinculando.org/psicologia_psicoterapia/emociones-proceso-ensenanza-aprendizaje.html˃
RUSSELL, J. A. (1994). "Is there universal recognition of emotion from facial expression? A review of the cross-cultural studies". Psychological Bulletin, vol. 115, n.º 1, pp. 102-141. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.115.1.102
SCHEFF, T. (2016). "The S-Word is taboo: Shame is invisible in modern societies". General Practice, vol. 4, n.º 1, pp. 2-6. DOI: https://doi.org/10.4172/2329-9126.1000217
SHIN, L. M. et al. (2000). "Activation of anterior paralimbic structures during guilt-related script-driven imagery". Biological Psychiatry, vol. 48, n.º 1, pp. 43-50. DOI: https://doi.org/10.1016/S0006-3223(00)00251-1
SIEGEL, S. (1997). "The contents of perception". Stanford Encyclopedia of Philosophy. California: University of Stanford. ˂https://plato.stanford.edu/entries/perception-contents/˃
SOLOMON, R. (2004). Thinking about feeling. Contemporary philosophers on emotions. Nueva York: Oxford University Press.
SOLOMON, R. C. (2007). True to our feelings: what our emotions are really telling us. Nueva York: Oxford Scholarship Online. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195368536.001.0001
SOUSA, R. DE (1979). "The rationality of emotions". Dialogue, vol. 18, n.º 1, pp. 41-63. DOI: https://doi.org/10.1017/S0012217300047880
SPAULDING, S. (2004). "Embodied cognition and theory of mind". En: SHAPIRO, L. (ed.). The Routledge handbook of embodied cognition. Londres-Nueva York: Routledge, pp. 197-206. ˂http://perso.ens-lyon.fr/jacques.jayez/Cours/Implicite/Handbook_of_Embodied_Cognition.pdf˃
VEISSIER, I.; BOISSY, A. (2009). "Animals’ emotions: studies in sheep using appraisal theories". Animal Welfare, vol. 18, n.º 347-354. ˂https://www.researchgate.net/publication/230851712_Animals'_emotions_Studies_in_sheep_using_appraisal_theories˃
XU, H.; BÈGUE, L.; SHANKLAND, R. (2011). "Guilt and guiltlessness: An integrative review". Social and Personality Psychology Compass, vol. 5, n.º 7, pp. 440-457. DOI: http://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2011.00364.x