El potencial de les monedes socials i complementàries (MSC) per millorar els aspectes humans de l’intercanvi econòmic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article vol explorar el potencial de les monedes socials i complementàries (en endavant, MSC) per millorar els aspectes humans de l’intercanvi econòmic. Ja en temps d’Aristòtil, als pensadors socials els preocupava que la recerca de beneficis conduís a la deshumanització dels qui participen en els intercanvis econòmics, un assumpte que també van tractar els pensadors fundacionals de les ciències socials modernes, com Karl Marx i Max Weber. Aquest article prova el potencial de l’ús de MSC per reduir aquesta deshumanització, que ara se situa en un context social més ampli, el del capitalisme global contemporani. Començant amb una revisió dels tipus de MSC, l’article pren en consideració els objectius i finalitats de les MSC a tot el món. Hi ha motius per ser optimistes i pensar que les MSC poden reduir els aspectes negatius de l’intercanvi financer tradicional a l’hora d’utilitzar-se en altres de caràcter perifèric i/o exclosos dels sistemes econòmics formals, sense necessàriament competir amb les institucions bancàries tradicionals públiques o privades. Aquest treball conclou amb una reflexió sobre els aspectes clau de les MSC que contribueixen a l’èxit de la seva implementació i a assegurar un ús sostenible. Malgrat el seu caràcter conceptual, l’article ofereix una metanàlisi de molts estudis de camp en MSC i, en última instància, suggereix que les MSC poden ser una eina eficaç per mitigar algunes de les qualitats perjudicials de les relacions econòmiques dominants en un món globalitzat.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Dimitrios Reppas, Universidad de Ciencia y Tecnología de Khalifa, AE
El Dr. Dimitrios Reppas és professor adjunt d’Economia al Departament d’Humanitats i Ciències Socials de la Universitat de Khalifa, a Abu Dhabi (EAU). Té un doctorat (2012) i un màster (2009) en Economia Agrària i de Recursos Naturals per la Universitat de Maryland (EUA), i un màster en Economia per la University College de Londres (Regne Unit). Ha treballat al Departament d’Economia de la Universitat de Manchester (Regne Unit). Els seus interessos acadèmics inclouen l’economia dels recursos naturals, l’economia mediambiental aplicada i l’economia empresarial, i les seves publicacions han aparegut a revistes d’economia mediambiental i de polítiques econòmiques.
Glenn W. Muschert, Universidad de Ciencia y Tecnología de Khalifa, AE
El Dr. Glenn W. Muschert és professor de Sociologia al Departament d’Humanitats i Ciències Socials de la Universitat de Khalifa, a Abu Dhabi (EAU). El 2002 es va treure el doctorat en Sociologia per la Universitat de Colorado (EUA), i ha treballat a la Universitat de Purdue (EUA) i a la Universitat de Miami (EUA). També ha estat professor internacional convidat a la Universitat de Erzincan (Turquia). La seva investigació se centra en el caràcter sociològic de les problemàtiques socials dins de l’esfera digital, incloses les divisions digitals, les tecnologies de vigilància i la dinàmica dels mitjans de comunicació. Ha publicat articles a diferents revistes i publicacions de sociologia, periodisme i comunicació.