escriptura de la secretària: un exercici femení sentent
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article aborda el tema del treball de secretariat com una tasca relegada històricament a la dona, en què es generen diferents experiències sensorials relacionades amb els mitjans tecnològics. El treball fa una anàlisi en diferents sentits. En primer lloc, situa la divisió sexual del treball que designa oficis per a dones, com en aquest cas el de secretariat. En segon lloc, recupera la idea de com els sentits segueixen un ordre social en la designació segons el gènere i l’ofici. En tercer lloc, aclareix les tasques realitzades en aquest ofici, en què hi ha una involucració del cos d’acord amb la tecnologia, la qual cosa es pot considerar una experiència sensible, en termes de Merleau-Ponty, però, al seu torn, hi ha un disciplinament dels cossos per dur a terme les tasques designades, recuperant Mauss i Foucault. Finalment, destaca l’aportació que la secretària dota per mitjà de diferents tècniques corporals com ara la taquigrafia, la mecanografia, el dictat, l’edició de textos. Tots ells generen una escriptura específica que conté una construcció, una apropiació i un significat de la relació del treball femení en relació amb la tecnologia.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Paola Thompson, CIDE, MX
Va estudiar la carrera de Sociologia a la Facultat de Ciències Polítiques i Socials, UNAM. Posteriorment va estudiar el màster en Filosofia a la Facultat de Filosofia i Lletres, UNAM amb la tesi «Trastocando lo invisible y lo visible en el arte abstracto mexicano. Una mirada desde Merleau-Ponty en la producción artística de Manuel Felguérez». Va obtenir una beca internacional per a la Reunió Anual de l’Associació Americana de Museus 2012 a Minnesota, d’abril a maig de 2012. Va participar en la segona trobada ibèrica d’Estètica a la Universitat de Minho, Portugal, l’octubre de 2015. Durant el 2016 va realitzar una estada de recerca a Madrid (Espanya) al Departament de Filosofia de la UNED. Actualment, treballa al CIDE, on realitza una recerca sobre violències contra la dona, el ciberassetjament, a Mèxic. Entre les seves publicacions destaca «Implicaciones Simbólicas del desollamiento de mujeres en la zona conurbada de la Ciudad de México» del llibre Los sentidos del cuerpo: el giro sensorial en la investigación social i els estudis de gènere del CIEG, UNAM.