Resignificacions socials del silenci i socialitat de l’escolta a Ciutat de Mèxic. Memòria, història i sentits al Mèxic contemporani
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article problematitza la noció de «silenci» i els seus usos metafòrics en les reaccions afectives entre els habitants de Ciutat de Mèxic. L’argument es basa en la premissa que l’escolta és una experiència integral (corporal, cognitiva, sensorial i afectiva) i una forma d’«inscripció tant en la consciència i com en la memòria» (Rivas, 2019; Gallagher, 2016) i reflexiona sobre com moments concrets de la història recent de la Ciutat de Mèxic poden estar modelant les «maneres d’escoltar», i també de percebre, anomenar i significar el silenci entre els habitants de la ciutat capital. Per això, considera casos concrets d’esdeveniments traumàtics col·lectius, siguin per causes socials o naturals, i que estan connectats a la memòria col·lectiva i a la història local. En concret, es descriuen les reaccions socioafectives al terratrèmol de 2017, la seva relació sensoperceptiva amb els terratrèmols de l’any 1985 i dues tràgiques massacres estudiantils ocorregudes el 1968 i, més recentment, el 2014. Aquests fets han tingut tal magnitud afectiva que han requerit un reacomodament sensorial per anomenar les experiències viscudes i, sobretot, per poder donar sentit a allò que s’ha perdut, a l’absent o al desaparegut. Aquestes maneres d’anomenar, o millor dit, no-anomenar les absències, però sí de performar el dolor que generen, permeten parlar d’una reformulació dels significats entorn d’aquest «silenci». L’article ens proposa explorar les formes performatives de la cultura, suposant que algunes de les modalitats d’escolta que ens planteja, considerant diferents moments històrics, permetin conèixer els usos afectius del «silenci», la performativitat de l’escolta i la funció d’ambdós en la superació col·lectiva del trauma.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Natalia Bieletto-Bueno, Centro de Investigación en Artes y Humanidades, Facultad de Artes, Universidad Mayor, Chile
M.A. (UNAM) i Ph.D en Musicologia (UCLA). Entre les seves línies de recerca, trobem el paper que la música i l’escolta juguen en processos de conflicte i de diferenciació social i cultural. Recentment estudia les cultures de l’escolta i la seva relació amb les subjectivitats urbanes. És investigadora del Centre de Recerca en Arts i Humanitats, de la Universitat de Xile, on coordina el nucli de recerca d’Estudis Sensorials. És directora del programa doctoral d’Estudis Interdisciplinaris en Arts i Humanitats de la mateixa institució.