Les TIC en el desenvolupament de la consciència fonològica: Una revisió crítica de la literatura

Main Article Content

Maria Esther Martinez-Figueira
Jaime Borda-Valderrama
Mónica Montes-Betancourt
 Janeth Falla-Ortiz

La dimensió fònica és essencial per al desenvolupament de la primerenca alfabetització i constitueix un aspecte fonamental de l'expansió cognitiva. Per aquesta raó, la consciència fonològica s'ha convertit en un tema de gran importància en l'educació a causa del seu impacte significatiu en el desenvolupament de la lectura i l'escriptura, habilitats bàsiques d'aprenentatge. Aquest estudi ofereix una revisió teòrica d‟un corpus d‟estudis recents que revelen la contribució dels recursos tecnològics en el desenvolupament de la consciència fonològica en preescolar, amb la intenció d‟assenyalar les tendències i les possibilitats de recerca en aquest camp. D'una mostra de 45 137 articles publicats en els darrers 15 anys, i després d'una anàlisi crítica i sistèmica realitzada en diferents fases, s'han seleccionat 22 articles el contingut dels quals se centra en nens de preescolar i primer curs de primària, en què s'han aplicant les TIC. L'anàlisi holístic demostra l'efecte positiu d'aquestes tecnologies en el desenvolupament de la consciència fonològica. Es conclou que hi ha una relació directa entre la consciència fonològica i l'alfabetització a l'educació preescolar, així com la necessitat de fer investigacions més rigoroses per obtenir resultats més precisos.

Paraules clau
Phonological awareness; Information and Communication Technologies; Preschool Education; Research methodologies.

Article Details

Com citar
Martinez-Figueira, Maria Esther et al. “Les TIC en el desenvolupament de la consciència fonològica: Una revisió crítica de la literatura”. Digital Education Review, no. 44, pp. 125-32, doi:10.1344/der.2023.44.125-132.
Biografies de l'autor/a

Mónica Montes-Betancourt, Universidad de la Sabana

 

 

 Janeth Falla-Ortiz, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo

 

 

Articles més llegits del mateix autor/a