Focus i abast
Comparative Cinema (ISSN 2604-9821) és una publicació que aborda el cinema des d’una metodologia comparada. Amb aquest objectiu, recupera les tradicions crítiques vinculades a la literatura comparada per proposar un treball amb les imatges que parteix de la relació entre dos objectes diferents. El text de Jean-Luc Godard Les filmoteques i la història del cinema, inclòs en el primer número d’aquesta revista, Projecció/Muntatge, establia el principi programàtic d’aquest monogràfic i de la publicació en conjunt: a partir de la programació d’obres cinematogràfiques distintes, és a dir, de la seva posada en relació, poden articular-se relacions que facin emergir nous sentits i significats. La recerca en cinema comparat analitza les formes en què una imatge al·ludeix i fa pensar en d’altres imatges –de la mateixa pel·lícula, de la història del cinema, o d’altres àmbits– a través del muntatge i de la visió generada en l’espectador per la projecció. Els números monogràfics de Comparative Cinema volen explorar com aquella perspectiva comparada pot enriquir l’anàlisi cinematogràfica, considerant tant la posada en escena com els processos de creació o la relació entre el cinema i les altres arts.
Perquè una proposta d’article sigui acceptada, és fonamental que el punt de partida sigui una comparació i que aquesta sigui explícita. Aquesta comparació pot referir-se a dues imatges de la mateixa obra cinematogràfica, imatges de diferents obres o una imatge cinematogràfica en relació amb una obra d’una altra disciplina artística (literatura, pintura, escultura, teatre, etc.).
La revista està estructurada en números monogràfics i accepta propostes d’articles, entrevistes (que poden tenir la forma de taula rodona) i assaigs audiovisuals sobre el tema proposat.
Comparative Cinema està oberta a propostes de dossiers temàtics sobre qualsevol tema relacionat amb l'anàlisi fílmica que empri una metodologia comparada. En aquest cas, les editores convidades treballen juntament amb les editores de la revista per publicar el Call for Papers, guiar les autores en el procés editorial i organitzar el dossier final. Per proposar un dossier cal adreçar-se a comparativecinema@upf.edu.
Addicionalment, a la secció miscel·lània "Rear Window" s'accepten articles sense vinculació temàtica amb els números monogràfics proposats. La recepció d'aquests articles es realitza de forma continuada i la seva publicació es dona en els números subsegüents de la revista, prèvia coordinació amb els editors.
Procés d'avaluació d'experts/ertes
D’entre les propostes rebudes com a resposta al Call For Papers, Comparative Cinema acceptarà aquelles que passin una primera revisió editorial. Un cop s’enviï l’article, la revista confirmarà als autors la recepció del mateix. En aquest moment l’article serà sotmès a un procés de revisió cega de dos especialistes en el tema a proposta dels editors, o, si n’hi hagués, dels editors convidats. Durant aquest procés es mantindrà l’anonimat de l’autor i dels revisors. Cada revisor rebrà un formulari amb aspectes destacats a avaluar i oferirà, en el termini de 4 setmanes, un comentari subratllant les fortaleses i febleses de l’article, l’entrevista o l’assaig audiovisual, assenyalant quines són les seves principals aportacions i suggerint punts de millora.
Si ho considera necessari, el revisor podrà enviar una versió del text amb comentaris o suggeriments en punts concrets. No se li demanarà una revisió ortotipogràfica o gramatical de l’article, encara que podrà fer suggeriments i comentaris. En el cas d’adjuntar un document, el revisor haurà d’assegurar-se que es manté el seu anonimat en les metadades i en el contingut. L’editor realitzarà una última revisió per evitar qualsevol rastre d’identitat en el text.
Finalment, el revisor suggerirà una d’aquestes tres opcions: acceptar la publicació, acceptar la publicació amb canvis o rebutjar la publicació. El revisor pot completar la seva revisió enviant comentaris addicionals a l’editor.
Els comentaris d’ambdós revisors s’enviaran íntegrament a l’autor, amb suggeriments de l’editor. Aquests suggeriments proporcionaran a l’autor una guia per millorar l’article a partir de les revisions, especialment en aquells casos que aquestes siguin contradictòries. En cap cas s’enviaran les revisions sense una aportació de l’editor.
La decisió sobre la publicació o no publicació d’un article serà sempre competència dels editors, encara que sempre serà posterior al procés de revisió per parells. Un article amb dues revisions negatives no serà mai acceptat per a la publicació. Un article amb una valoració positiva i altra negativa, o amb dues valoracions positives, pot ser acceptat o rebutjat. Així mateix, si un article rep una valoració positiva i una altra negativa, l'editor podrà sol·licitar l'opinió d'un tercer revisor.
Les aportacions dels revisors es consideren una contribució al treball de l’autor i una orientació per als editors, però, a excepció del cas de dues valoracions negatives, no tenen un caràcter prescriptiu.
En cas que els revisors i l’editor suggereixin canvis, l’autor disposarà del termini de 4 setmanes per a realitzar-los. L’article modificat després de les revisions no serà enviat de nou al revisor, sinó que serà l’editor qui prendrà la decisió final sobre la seva publicació. En aquesta fase, l’article pot ser encara rebutjat.
Freqüència de publicació
Comparative Cinema publica dos números a l’any.
Política d’accés obert
Publicat sota llicència Creative Commons (Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional).
Història de la revista
Comparative Cinema (ISSN 2604-9821) és una publicació semestral editada pel Col·lectiu d’Investigació Estètica dels Mitjans Audiovisuals (CINEMA) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Va ser fundada el 2012 per donar continuïtat a les recerques del grup sobre cinema comparat, desenvolupades en els projectes de recerca Corrents Estètiques de l’Audiovisual en el Context Europeu (CEACE, 2003-2006) i Observatori del Cinema Europeu Contemporani (OCEC, 2006-2012), així com en els congressos i publicacions que se’n van derivar: les quatre edicions del Congrés-Mostra Internacional de Cinema Europeu Contemporani (CICEC-MICEC, 2005-2008) i el Congrés Internacional Mutacions del Gest en el Cinema Europeu Contemporani (2012), d’una banda, i els volums col·lectius Derivas del cine europeo contemporáneo (eds. Domènec Font i Carlos Losilla, 2007) i Poéticas del gesto en el cine europeo contemporáneo (eds. Fran Benavente i Glòria Salvadó Corretger, 2007), de l’altra.
Publicada de 2012 a 2017 sota el nom Cinema Comparat/ive Cinema (ISSN 2014-8933) i en edició trilingüe en català castellà i anglès, a partir del número 11 (2018) la revista va passar a designar-se Comparative Cinema (ISSN 2604-9821), publicada únicament en anglès, però incloent versions originals dels textos en altres llengües. A partir del número 22 (2024), la revista publica textos indistintament en català, castellà i anglès.
Des de la seva fundació, la revista ha explorat la metodologia comparada per abordar les connexions entre programació i muntatge, les relacions entre cinema i política, els processos de creació, la posada en escena (amb un èmfasi especial en el treball dels actors) i les relacions del cinema amb altres arts. Ho ha fet a partir d’articles d’especialistes internacionals, però també donant rellevància especial al format de l’entrevista i a la republicació de documents.