Món sense dissenyar: què significa educar caminant en l’Antropocè

Main Article Content

Joshua Korenblat
https://orcid.org/0000-0001-6539-2947
Laia Solé Coromina
https://orcid.org/0000-0001-7873-925X

Per a aquest assaig, ens basem en una experiència col·laborativa entre dos educadors i trenta estudiants en un curs anomenat Designed World, impartit en una universitat pública, per explorar com es desenvolupen l’atenció i la intenció dins de la pràctica de caminar a través de «paisatges apedaçats» (Tsing 2015, 20) o el paisatge antropocèntric, i com poden ajudar a pensar en el disseny de «mons possibles» (Haraway 1991).


Aquest assaig adopta un enfocament interdisciplinari que integra la teoria ecofeminista amb les idees de l’empiricisme romàntic i les relaciona amb l’educació estètica i les teories sobre el caminar. Aquest viatge a nous llocs d’aprenentatge –més enllà de l’estructura interior de l’aula o estudi–, comença amb l’atenció a la complexitat que ens envolta. L’atenció és una falta d’intenció (Masschelein 2010, 48). A diferència de la majoria de les activitats de disseny que comencen amb la intenció de produir un resultat desitjat i una metodologia rica, com el pensament de disseny (Design Thinking), no hi ha cap mètode aquí ni seqüència que calgui seguir. Per contra, l’objectiu és permetre que el present sigui sublim per a nosaltres, de manera que ens obrim d’una manera vulnerable a ser canviats pel que passem. Aquesta manera d’ensenyament ens ajuda a practicar l’atenció, la presència i la responsabilitat. No esperem res a canvi. El simple acte de caminar pot ajudar-nos a navegar per un temps i un lloc indeterminats i a crear un art social, així com béns comuns.

Paraules clau
caminar, empiricisme romàntic, ecofeminisme, (sense)disseny, educació estètica, Goethe, Humboldt

Article Details

Com citar
Korenblat, Joshua; and Solé Coromina, Laia. “Món sense dissenyar: què significa educar caminant en l’Antropocè”. Artnodes, no. 32, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i32.411197.
Biografies de l'autor/a

Joshua Korenblat, Universitat Estatal de Nova York, New Paltz

Ensenya disseny d’informació, visualització de dades i il·lustració a alguns estudiants meravellosos. També és escriptor i director artístic amb quinze anys d’experiència en narració d’històries en els mitjans de comunicació. El seu últim article sobre disseny social i ètica de l’atenció s’ha publicat en el llibre Design Education Across Disciplines: Transformative Learning Experiences for the 21st Century, publicat per Palgrave Macmillan. Va obtenir el seu mestratge en Administració d’Empreses de l’Institut Maryland College of Art (MICA), el seu mestratge en Escriptura de la Universitat Johns Hopkins i un màster en Ensenyament de la Universitat Brown. El 2012, va ajudar a cofundar i dirigir una startup de visualització de dades i gràfiques d’informació a Washington DC, Graphicacy. També compta amb set anys d’experiència combinada en el departament d’art de la revista National Geographic i en el departament de disseny de la revista Science News.

Laia Solé Coromina, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya

És artista, educadora d’art i investigadora. Ha desenvolupat un conjunt de treball centrat en l’espai, tot creant situacions que tinguin potencial per qüestionar, alimentar la imaginació i remodelar els espais socials. Ha investigat pràctiques d’art contemporani, la creació d’espai social i les barreres creatives en estudiants d’educació superior, i actualment participa en projectes de recerca sobre art i sostenibilitat. El seu treball s’ha exposat en el Drawing Center de la ciutat de Nova York, en la Cuchifritos Gallery de la ciutat de Nova York, en la Fundació Xirivella-Soriano de València, en l’Arts Santa Mónica de Barcelona, entre d’altres. Va obtenir un títol en Belles Arts de la Universitat de Barcelona i un doctorat del Teachers College, Universitat de Columbia. Ha ensenyat en institucions educatives d’Espanya i a l’estranger.

Referències

Burckhardt, Lucius, Markus Ritter and Martin Schmitz. Why Is Landscape Beautiful?: the Science of Strollology. Markus Ritter and Martin Schmitz (eds.). Basel, Switzerland: Birkhäuser, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9783035604139

Careri, Francesco. Walkscapes. Barcelona: Editorial GG, 2004.

Ellsworth, Elizabeth Ann. Places of Learning: Media, Architecture, Pedagogy. New York: Routledge, 2005. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203020920

Greene, Maxine. “The art of being present: educating for aesthetic encounters”. Journal of Education, vol. 166, no. 2, (1984). DOI: https://doi.org/10.1177/002205748416600203

Ghosh, Amitav. The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. Chicago: The University of Chicago Press, 2020.

Haraway, Donna Jeanne. Simians, Cyborgs, and Women: the Reinvention of Nature. New York: Routledge, 1991.

Ingold, Tom. Anthropology and/as education. Routledge, 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315227191

Korenblat, Joshua, “Inspiration from Goethe’s Tender Empiricism: How to be the Person Collecting, Analyzing and Visualizing Data”. In: Chelsea Miya, Oliver Rossier and Geoffrey Rockwell Right (eds.). Right Research: Modeling Sustainable Research Practices in the Anthropocene, (2021): 173-216. Cambridge, UK: Open Book Publishers. DOI: https://doi.org/10.11647/OBP.0213.08

Masschelein, Jan. “E-Ducating the Gaze: The Idea of a Poor Pedagogy.” Ethics and education, vol. 5, no. 1 (2010): 43-53. DOI: https://doi.org/10.1080/17449641003590621

Matos Wunderlich, Filipa. “Walking and Rhythmicity: Sensing Urban Space.” Journal of Urban Design, vol. 13, no. 1. (2008): 125-139. DOI: https://doi.org/10.1080/13574800701803472

Metta, Annalisa. Il Paesaggio è un Mostro: Città Selvatiche e Nature Ibride. Derive Approdi, 2022.

Millán Brusslan, Elisabeth. “Learning to See Nature, Learning to Love Nature: Lessons from Alexander Von Humboldt”. Humans Nature. https://humansandnature.org/learning-to-see-nature-learning-to-love-nature-lessons-from-alexander-von-humboldt/

Nasser, Dalia. Romantic Empiricism: Nature, Art, and Ecology from Herder to Humboldt. Oxford University Press, 2022. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190095437.001.0001

Nussbaum, Martha. Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press, 2010.

Oppezzo, Marily, Daniel L. Schwartz. “Give your ideas some legs: The positive effect of walking on creative thinking.” Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol. 40, no. 4 (2014): 1142-1152. DOI: https://doi.org/10.1037/a0036577

Pallasmaa, Juhani. The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture. Chichester, U.K: Wiley, 2009.

Tsing, Anna Lowenhaupt. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400873548

Burckhardt, Lucius, Markus Ritter and Martin Schmitz. Why Is Landscape Beautiful?: the Science of Strollology. Markus Ritter and Martin Schmitz (eds.). Basel, Switzerland: Birkhäuser, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9783035604139

Careri, Francesco. Walkscapes. Barcelona: Editorial GG, 2004.

Ellsworth, Elizabeth Ann. Places of Learning: Media, Architecture, Pedagogy. New York: Routledge, 2005. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203020920

Greene, Maxine. “The art of being present: educating for aesthetic encounters”. Journal of Education, vol. 166, no. 2, (1984). DOI: https://doi.org/10.1177/002205748416600203

Ghosh, Amitav. The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. Chicago: The University of Chicago Press, 2020.

Haraway, Donna Jeanne. Simians, Cyborgs, and Women: the Reinvention of Nature. New York: Routledge, 1991.

Ingold, Tom. Anthropology and/as education. Routledge, 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315227191

Korenblat, Joshua, “Inspiration from Goethe’s Tender Empiricism: How to be the Person Collecting, Analyzing and Visualizing Data”. In: Chelsea Miya, Oliver Rossier and Geoffrey Rockwell Right (eds.). Right Research: Modeling Sustainable Research Practices in the Anthropocene, (2021): 173-216. Cambridge, UK: Open Book Publishers. DOI: https://doi.org/10.11647/OBP.0213.08

Masschelein, Jan. “E-Ducating the Gaze: The Idea of a Poor Pedagogy.” Ethics and education, vol. 5, no. 1 (2010): 43-53. DOI: https://doi.org/10.1080/17449641003590621

Matos Wunderlich, Filipa. “Walking and Rhythmicity: Sensing Urban Space.” Journal of Urban Design, vol. 13, no. 1. (2008): 125-139. DOI: https://doi.org/10.1080/13574800701803472

Metta, Annalisa. Il Paesaggio è un Mostro: Città Selvatiche e Nature Ibride. Derive Approdi, 2022.

Millán Brusslan, Elisabeth. “Learning to See Nature, Learning to Love Nature: Lessons from Alexander Von Humboldt”. Humans Nature. https://humansandnature.org/learning-to-see-nature-learning-to-love-nature-lessons-from-alexander-von-humboldt/

Nasser, Dalia. Romantic Empiricism: Nature, Art, and Ecology from Herder to Humboldt. Oxford University Press, 2022. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190095437.001.0001

Nussbaum, Martha. Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press, 2010.

Oppezzo, Marily, Daniel L. Schwartz. “Give your ideas some legs: The positive effect of walking on creative thinking.” Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol. 40, no. 4 (2014): 1142-1152. DOI: https://doi.org/10.1037/a0036577

Pallasmaa, Juhani. The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture. Chichester, U.K: Wiley, 2009.

Tsing, Anna Lowenhaupt. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400873548