Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social
Data límit: 30 de juny de 2023
Les presentacions es publicaran en el número 33 (gener de 2024)
Call for Papers
L'objectiu d'aquest número especial és investigar el camp de l'activisme en l'art de mitjans des d'un enfocament arqueològic i des d'una perspectiva digital, artística i històrica, per comprendre el context específic de l'emergència i l'evolució que ha tingut fins ara. Tot i l'augment creixent d'exemples internacionals des de l'arribada de les tecnologies digitals, els estudis acadèmics que s'han fet fins ara no han captat la rellevància d'aquest camp autogen per al desenvolupament de l'art de mitjans i per a la comprensió transdisciplinària de com els creadors contemporanis fan servir la tecnologia digital per abordar les qüestions amb una dimensió social més àmplia.
Des de les primeres experiències fins a les pràctiques actuals, l'objectiu d'aquesta convocatòria d'articles és atraure aportacions dedicades a l'estudi de teories, tendències, obres d'art i protagonistes d'aquest camp, especialment centrades en la seva acció/funció en l'esfera pública. Mitjançant la creació d'un marc epistemològic en la línia de l'arqueologia de mitjans i la història de l'art digital, alimentat per l'estudi d'una selecció d'estudis de casos, volem destacar el paper de l'artivisme dels mitjans de comunicació en el marc dels desenvolupaments històrics i socials recents, així com el seu paper de potencial lideratge en el canvi social i del comportament.
El camp de l'artivisme dels mitjans de comunicació és particularment rellevant en vista de la manera que els artistes han trobat per abordar les qüestions socials mitjançant estratègies digitals, que han donat visibilitat a les qüestions de gènere, els delictes ambientals, l'ecoblanqueig (greenwashing), la discriminació racial, les injustícies socials, la corrupció política i econòmica, l'abús de poder, les tecnologies invasives, l'abús de la vigilància, la bretxa digital i el desenvolupament sostenible, entre d'altres. En aquest número també s'explorarà el rol de la visualització de dades, les instal·lacions immersives i els projectes interactius basats en l'ús de nous mitjans i d'internet com a instruments de conscienciació i protesta social. Es prestarà una atenció especial a les pràctiques d'art contemporani basades en procediments hacktivistes i intercreatius destinats a donar visibilitat o descobrir realitats en els mitjans tradicionals per ampliar el paper del periodisme de recerca en l'era postdigital.
La convocatòria d'articles convida a presentar propostes als acadèmics amb experiència en humanitats digitals i públiques, cultura d'internet, estudis de mitjans de comunicació, història de l'art (mitjans de comunicació), cibersociologia, així com d'altres sectors que vulguin participar en l'exploració de l'artivisme dels mitjans de comunicació en una perspectiva transdisciplinària.
Els editors d'aquest número especial són dos membres de l'equip fundador del Centre de Venècia per a les Humanitats Digitals i Públiques (Universitat Ca' Foscari de Venècia):
Carolina Fernández-Castrillo
Professora d'Arqueologia de Mitjans i Cultura Digital i Transmèdia de la Universitat Carlos III de Madrid (TECMERIN). És doctora europea per la Universitat "La Sapienza" de Roma; va rebre el Premi Extraordinari de Doctorat per la Universitat Complutense de Madrid, i la Menció d'Excel·lència pel Reial Col·legi Complutense a Harvard. Des del 2009 és investigadora associada del Centre d'Art i Mitjans de Comunicació Karlsruhe (ZKM). Durant les dues darreres dècades, la seva contribució a l'arqueologia de mitjans impartint seminaris i conferències i com a autora de nombroses publicacions dins i fora de les nostres fronteres li ha fet guanyar un reconeixement destacat de la Universitat de Nova York, l'Escola de Mitjans Creatius (CityU de Hong Kong) i la Universitat de Yale, entre d'altres. També forma part del comitè d'organització de les conferències MediaArtHistories.
Diego Mantoan
Historiador d'art digital i públic contemporani de la Universitat de Palerm. Va obtenir el doctorat magna cum laude a la Universitat Lliure de Berlín. La seva monografia The road to Parnassus va ser inclosa a la Ion-list del Premi Berger 2016 i va rebre el Segell d'Excel·lència en Investigació de la Comissió Europea. És membre fundador del Centre de Venècia per a les Humanitats Digitals i Públiques, i membre de l'Imperatiu Ecològic de la Universitat de Berna. Ha estat professor visitant a l'escola d'enginyeria Tandon de la Universitat de Nova York, la Universitat Warwick i l'Institut d'Art Sotheby's, així com director adjunt de la Biennal de Venècia. Ha col·laborat amb la Col·lecció Peggy Guggenheim i ha creat els arxius digitals de Douglas Gordon (Berlín), Sigmar Polke Estate (Colònia) i la Col·lecció Julia Stoschek (Düsseldorf).
Temes
Aquest número especial està dedicat a l'estudi d'un nou fenomen en les cultures d'internet i, per tant, a la necessitat d'avaluar els canvis recents en la manera com l'arqueologia de mitjans i la història de l'art digital poden establir un cànon útil que permeti enriquir les metodologies de les humanitats digitals i públiques per al canvi social.
La nostra convocatòria s'adreça a propostes relacionades amb reflexions teòriques, reconstruccions històriques, anàlisis tecnològiques i estudis de casos específics d'artivisme dels mitjans de comunicació, que inclouen:
- Investigatory art (art de recerca): més enllà del periodisme de recerca, les instal·lacions immersives i els documentals interactius.
- Vídeoart: performance audiovisual, videoassaig, videoinstal·lació, cinema expandit i experiments postmèdia.
- Campanyes de guerrilla social: estratègies de màrqueting no convencionals, campanyes polítiques exemplars i publicitat subversiva.
- Apropiació creativa com a activisme: pràctiques de remix i intertextualitat digital crítica.
- Culture jamming (sabotatge cultural o interferència cultural): videoclip, tràiler i cultura mash-up.
- Cultura en xarxa: xarxes socials, narrativa transmèdia, mems, videojocs i continguts generats per l'usuari.
- Hacktivisme: activisme de dades i informació expandida.
- Innovació digital i activisme: intel·ligència artificial, aprenentatge automàtic, realitat virtual i metavers.
Procés de presentació
Per presentar un article, obriu un compte al lloc d'Artnodes i seguiu les instruccions. Podeu consultar la guia de l'autor i la llista de comprovació de la presentació a https://artnodes.uoc.edu/about/submissions/.
Més informació:
En cas de problemes amb la plataforma: jsoleg@uoc.edu.
Per a preguntes sobre com funciona la revista: artnodes@uoc.edu.
Sobre Artnodes
Artnodes és una revista acadèmica d'accés obert produïda per la UOC des del 2002. Es publica dues vegades a l'any, al gener i al juliol. Tanmateix, a partir del març de 2022, els continguts de cada número no es publiquen tots de cop, sinó que van apareixent de manera periòdica al llarg de l'any (publicació continuada o online first), fins que el número es dona per tancat. Aquest sistema permet accelerar notablement el temps de publicació dels continguts de la revista, sense la necessitat d'esperar que tot el número estigui editat.
Els articles se sotmeten a una revisió cega per part d'experts en el tema corresponent.
La revista està indexada al Q1 de Scimago Journal & Country Rank (2021), Carhus Plus+, Scopus (Elsevier), MIAR, Latindex, Segell de Qualitat FECYT, etc. Podeu trobar més informació aquí: https://raco.cat/index.php/Artnodes/indexing.