Paradojas (Una nota sobre el perdón y la finitud)
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Joan-Carles Mèlich
Universitat Autònoma de Barcelona
El objetivo de este artículo no es otro que dar comienzo a una reflexión sobre el sentido y los límites del perdón desde la perspectiva de una filosofía antropológica de la finitud. Para ello, y tomando como telón de fondo las aportaciones de Vladimir Jankélévitch y Jacques Derrida, se ponen de manifiesto algunas paradojas inherentes a la acción de perdonar. El perdón rompe el círculo de lo económico, es un don y, como tal, solo puede ser gratuito, incondicional, infinito e incluso absurdo. No hay ni un deber de perdonar ni un deber de pedir perdón. Por eso, el autor sostiene que el perdón escapa a la lógica moral y jurídica, y que se mueve en una zona de indeterminación entre lo ético y lo religioso.
PALABRAS CLAVE: Perdón, hermenéutica, finitud, ética.
Paradoxes. A note about forgiveness and finiteness
ABSTRACT: The aim of this article is to start a reflection about the sense and limits of forgiveness from the perspective of an anthropological philosophy of finiteness. To do so, and using Vladimir Jankélévitch’s and Jacques Derrida’s contributions as the background, some paradoxes inherent to the action of forgiving are presented. Forgiveness breaks with the economic circle, it is a gift and, as such, can only be free, unconditional, infinite and even absurd. There is no duty to forgive or a duty to ask for forgiveness. In this sense, the author shows that forgiveness eludes moral and legal logics, and moves within an area of indeterminacy between ethics and religion.
KEY-WORDS: Forgiveness, hermeneutics, finiteness, ethics.
PALABRAS CLAVE: Perdón, hermenéutica, finitud, ética.
Paradoxes. A note about forgiveness and finiteness
ABSTRACT: The aim of this article is to start a reflection about the sense and limits of forgiveness from the perspective of an anthropological philosophy of finiteness. To do so, and using Vladimir Jankélévitch’s and Jacques Derrida’s contributions as the background, some paradoxes inherent to the action of forgiving are presented. Forgiveness breaks with the economic circle, it is a gift and, as such, can only be free, unconditional, infinite and even absurd. There is no duty to forgive or a duty to ask for forgiveness. In this sense, the author shows that forgiveness eludes moral and legal logics, and moves within an area of indeterminacy between ethics and religion.
KEY-WORDS: Forgiveness, hermeneutics, finiteness, ethics.
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Com citar
Mèlich, Joan-Carles. “Paradojas (Una nota sobre el perdón y la finitud)”. Ars Brevis, no. 18, pp. 122-34, https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/266739.
Biografia de l'autor/a
Joan-Carles Mèlich, Universitat Autònoma de Barcelona
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