De les pràctiques físiques primigènies a l’esport educatiu (I)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En temps reculats, l’home primitiu concebia els exercicis físics com a fórmules no implicades directament en el procès de subsistència, en les quals els membres del grup, especialment els més joves, es preparaven físicament i cognitivament per a la lluita per l’existència, assajaven patrons de comportament útils i agradables, es divertien, satisfeien llurs necessitats instintives de moviment, realitzaven actes de culte i, d’aquesta manera, contribuïen a la formació d’una consciència de grup i a la socialització de tots els seus integrants. En suma, les pràctiques físiques primigènies que va desenvolupar l’home prehistòric en el seu temps de lleure constituïen tot un sistema d’educació més o menys conscient, que fou vital per elevar el nivell de la seva cultura i assolir la supervivència del grup i de l’espècie humana. Advoquem per un procés formatiu que ens porti des de les pràctiques físiques educatives i culturals del passat a l’esport educatiu, en el qual aquest esdevingui veritablement una pràctica formativa de l’home actual. L’educació esportiva es fonamenta en l’esport com a mitjà que contribueix a la formació de l’individu, ja que aquest no es constitueix en un fi en ell mateix sinó que es converteix en un recurs eficaç al servei de les persones. Aquest esport, l’esport educatiu, ha de ser configurat com un procediment singular d’una educació física renovadora, l’objecte formal de la qual és l’educació de la persona a través de les conductes motrius.
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Eduard Inglés Yuba, Feliu Funollet Queixallós, Javier Olivera Betrán, Les activitats físiques en el medi natural. Present i futur , Apunts. Educació física i esports: Vol. 2 Núm. 124 (2016)
- Xavier Torrebadella i Flix, Javier Olivera Betrán, Mireia M. Bou, Origen i institucionalització de l’associacionisme gimnasticoesportiu a Espanya al segle XIX (1822-1900) , Apunts. Educació física i esports: Vol. 1 Núm. 119 (2015)
- Javier Olivera Betrán, Adolescència, esport i creixement personal , Apunts. Educació física i esports: Vol. 3 Núm. 81 (2005)
- Javier Olivera Betrán, Albert Olivera Betrán, Les activitats físiques d’aventura a la natura (AFAN): revisió de la taxonomia (1995-2015) i taules de classificació i identificació de les pràctiques , Apunts. Educació física i esports: Vol. 2 Núm. 124 (2016)
- Alberto Olivera Betrán, Javier Olivera Betran, Les activitats físiques d'aventura a la naturalesa. Estudi de l'oferta i la demanda en el sector empresarial , Apunts. Educació física i esports: Vol. 3 Núm. 57 (1999)
- Javier Olivera Betrán, La Societat de la Informació. Anàlisi i reptes actuals , Apunts. Educació física i esports: Vol. 1 Núm. 87 (2007)
- Javier Olivera Betrán, Jocs Olímpics Londres 2012: l’olimpíada de les dones , Apunts. Educació física i esports: Vol. 3 Núm. 109 (2012)
- Javier Olivera Betrán, Cap a l’excel·lència reconeguda , Apunts. Educació física i esports: Vol. 4 Núm. 98 (2009)
- Javier Olivera Betrán, Anàlisis cronològica de la vida de José María Cagigal i el seu context històric (1928-1983). Assaig d'una història immediata de l'educació física i l'esport , Apunts. Educació física i esports: Vol. 4 Núm. 50 (1997)
- Javier Olivera Betrán, Anatomia d'un educador , Apunts. Educació física i esports: Vol. 1 Núm. 95 (2009)