L’experiència de l’alumnat LGB a Educació Física: explorant el context espanyol

Main Article Content

Daniel Martos-García
Alexandra Valencia-Peris
Angelica Maria Saenz-Macana

Malgrat els avenços legals i de respecte envers les persones LGTBI, la seva situació en el sistema educatiu és encara problemàtica, ja que pateixen discriminacions de diversa índole. Aquest clima escolar homofòbic és encara més intens a Educació Física, ateses les peculiaritats d’aquesta assignatura, sobretot per la seva orientació tècnica i afinitat pels continguts esportius amb alta càrrega cap a la masculinitat hegemònica. Aquest estudi va tenir, per això, l’objectiu de recollir dades sobre el record de les experiències de l’alumnat atenent especialment l’assetjament rebut en el context escolar, la participació en l’assignatura d’Educació Física i les seves preferències de contingut. Amb aquesta finalitat es va utilitzar un qüestionari en línia, mitjançant el qual es van recollir dades de 989 persones, de les quals un 47.5 % ere gais, un 21.3 % lesbianes, un 18.6 % bisexuals i la resta, un 12.5 %, heterosexuals. Els resultats van constatar una percepció d’assetjament més elevada per a l’alumnat LGB que per a l’heterosexual (sobretot de tipus verbal), especialment entre els gais, que van presentar resultats molt desfavorables en pràcticament tots els ítems analitzats. Així mateix, els alumnes gais manifestaven que no eren escollits en activitats ni utilitzaven els vestidors en finalitzar les sessions de classe, en comparació amb les seves companyes lesbianes o l’alumnat heterosexual. Davant d’aquests resultats, es conclou la necessitat d’atendre totes les vexacions, a més de reorientar l’assignatura per donar cabuda a la diversitat manifesta de l’alumnat. Una actitud crítica davant de les decisions del professorat i més formació docent semblen pertinents actualment

Paraules clau
assetjament escolar, discriminació, diversitat, formació docent, heteronormativitat, homofòbia

Article Details

Com citar
Martos-García, Daniel et al. “L’experiència de l’alumnat LGB a Educació Física: explorant el context espanyol”. Apunts. Educació Física i Esports, vol.VOL 3, no. 157, pp. 09-18, doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2024/3).157.02.

Articles més llegits del mateix autor/a