Currículum ocult en educació física: un estudi de cas

Main Article Content

Alexandra Valencia-Peris
Joan Salinas-Camacho
Daniel Martos-García

L’objectiu fonamental d´aquest estudi sobre el currículum ocult (CO) no és solament
entendre una experiència escolar, sinó comprendre a nivell general la relació que
hi ha entre l’escolarització i la societat. Aquest estudi pretén explorar quines ideologies
es transmeten mitjançant el CO en l’assignatura d’Educació Física (EF) a partir
d´una classe d’Educació Secundària. S’emprà un mètode etnogràfic arreplegant informació
a partir de l’observació participant i d’entrevistes semi-estructurades, una al
professor i set a alumnes seleccionats pel seu rol dins del grup o per protagonitzar
algunes situacions d’interès observades. El procés d’anàlisi qualitativa de les dades
va consistir en la reducció d’informació en base a criteris temàtics, l’exposició i
comentari de les dades i la verificació de conclusions. De les principals troballes es
desprèn que tant l’alumnat com el professorat, encara que de forma diferenciada,
atorgaven a l’EF una visió instrumentalista que s’allunya de les funcions, reptes i
competències que se li pressuposen en l’actualitat. D’altra banda, tant l’alumnat com
el professorat percebien que l’esforç personal és el factor que més condicionava
l’avaluació, encara que el professor s’emmarcava clarament en un discurs propi de
la ideologia del rendiment. Aquest prioritzava un correcte i normalitzat funcionament
de la sessió davant els incidents individuals que pogueren sorgir durant aquesta, arribant
a ignorar-los per a poder continuar dirigint al grup. Són situacions com aquesta
les que poden condicionar la participació i motivació de l’alumnat en les classes d’EF,
al percebre aquest pors i inseguretats derivades del judici públic que es desprèn de
les seues intervencions motrius.

Paraules clau
professorat, pedagodia, ideologia del rendiment, salutisme

Article Details

Com citar
Valencia-Peris, Alexandra et al. “Currículum ocult en educació física: un estudi de cas”. Apunts. Educació Física i Esports, vol.VOL 3, no. 141, pp. 33-40, doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/3).141.04.

Articles més llegits del mateix autor/a