Currículum ocult en educació física: un estudi de cas
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’objectiu fonamental d´aquest estudi sobre el currículum ocult (CO) no és solament
entendre una experiència escolar, sinó comprendre a nivell general la relació que
hi ha entre l’escolarització i la societat. Aquest estudi pretén explorar quines ideologies
es transmeten mitjançant el CO en l’assignatura d’Educació Física (EF) a partir
d´una classe d’Educació Secundària. S’emprà un mètode etnogràfic arreplegant informació
a partir de l’observació participant i d’entrevistes semi-estructurades, una al
professor i set a alumnes seleccionats pel seu rol dins del grup o per protagonitzar
algunes situacions d’interès observades. El procés d’anàlisi qualitativa de les dades
va consistir en la reducció d’informació en base a criteris temàtics, l’exposició i
comentari de les dades i la verificació de conclusions. De les principals troballes es
desprèn que tant l’alumnat com el professorat, encara que de forma diferenciada,
atorgaven a l’EF una visió instrumentalista que s’allunya de les funcions, reptes i
competències que se li pressuposen en l’actualitat. D’altra banda, tant l’alumnat com
el professorat percebien que l’esforç personal és el factor que més condicionava
l’avaluació, encara que el professor s’emmarcava clarament en un discurs propi de
la ideologia del rendiment. Aquest prioritzava un correcte i normalitzat funcionament
de la sessió davant els incidents individuals que pogueren sorgir durant aquesta, arribant
a ignorar-los per a poder continuar dirigint al grup. Són situacions com aquesta
les que poden condicionar la participació i motivació de l’alumnat en les classes d’EF,
al percebre aquest pors i inseguretats derivades del judici públic que es desprèn de
les seues intervencions motrius.
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Daniel Martos-García, Alexandra Valencia-Peris, Angelica Maria Saenz-Macana, L’experiència de l’alumnat LGB a Educació Física: explorant el context espanyol , Apunts. Educació Física i Esports: Vol. 3 Núm. 157 (2024)