Plataformes digitals: fonaments i una proposta de classificació
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Encara que aquestes estructures que ara anomenem plataformes sempre han estat presents en alguns sectors, és a partir de la instauració de l’economia digital que han passat a tenir un paper protagonista en les nostres vides. Sense entendre els mecanismes que regeixen la dinàmica de les plataformes digitals, que són diferents dels associats a l’economia més tradicional, es fa difícil comprendre molts aspectes del funcionament de l’economia actual. L’objectiu d’aquest article és oferir una introducció a la idea de plataforma i a les seves característiques. Primerament, revisem el concepte general de plataforma, les especificitats de les plataformes digitals i les particularitats del seu funcionament. En segon lloc, descrivim les característiques de les plataformes que ens semblen més rellevants per entendre’n els efectes socials i econòmics. Finalment, escollim tres d’aquestes característiques (el grau de digitalització, l’obertura quant a accés, provisió, ús i distribució, i els seus mecanismes de governança) per elaborar una proposta de classificació de les plataformes que volem que contribueixi a ordenar una mica la nostra concepció del fenomen. L’esquema de classificació porta a la definició de diferents tipus de plataformes que es comporten de manera diferent, com demostren els exemples que identifiquem per a cadascun. Esperem que la nostra anàlisi contribueixi a un millor enteniment del canvi de paradigma que comporta la digitalització de l’economia.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) autors, 2020
Articles més llegits del mateix autor/a
- Fernando Álvarez, Agustí Canals, Mónica Cerdán, Natàlia Cugueró-Escofet, Dalilis Escobar, Àngels Fitó Bertran, Laura Lamolla, Josep Lladós-Masllorens, Enric Serradell, Pere Suau-Sanchez, Fets i reptes que han marcat la gestió empresarial en els darrers 25 , Oikonomics. Revista d'economia, empresa i societat: Núm. 17 (2022): 25 anys d'Estudis d'Economia i Empresa a la UOC: reflexions en clau de futur
- Agustí Canals, Organitzacions, xarxes socials i gestió del coneixement , Oikonomics. Revista d'economia, empresa i societat: Núm. 2 (2014): Xarxes socials, economia i empresa
- Agustí Canals, Innovació quàntica , Oikonomics. Revista d'economia, empresa i societat: Núm. 20 (2023): Innovació i transformació digital: reptes i oportunitats