Paisatges gravats partits: Canaletto, Goya i Hokusai
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Per diferents motius, siguin conceptuals, formals, funcionals o materials -planxa i paper-, la partició compositiva ha estat freqüent en els gravats de gran format, en allò que anomenem gravat o estampa mural. No obstant això, aquí es tracta de casos singulars de partició de gravats de mida mitjana o petita, gravats de paisatge de Canaletto, Goya i Hokusai, la composició dels quals s’ha partit per la meitat. Una composició dividida simètricament pel que fa a l’espai mesurat i que condueix a analogies formals, simbòliques i iconogràfiques amb un altre tipus d’obres i diferents contextos des de la tradició fins a la modernitat.
D’acord amb això es reflexiona sobre les interrelacions entre autors i vincles en les maneres d’observar una estampa i, especialment, pel que fa a la continuïtat fragmentada de la mirada, donat que una lectura ordenada i convencional de la composició total d’un gravat porta implícita la sensació d’avenç entre els traços negres i els espais blancs del paper entre textures, tant òptiques com tàctils, de gran proximitat i impacte sensorial. Una sensació que, de cop i volta, es veu truncada per un buit, una fractura, una esquerda o un plec segons sigui l’amplada de la vertical divisòria i segons el mitjà tècnic del gravat. I com que la reimpressió de les dues meitats de les planxes mitges, tant a Canaletto com a Goya, al·ludeix a la resistència de l’espectador a la partició, al desig per veure el conjunt primigeni, de reunir una vegada més el paisatge que abans havia estat una unitat, com una voluntat oposada a la fragmentació i tendent a allò ‘un’, a allò que es considera el complet, fins i tot per sobre de la voluntat de l’autor.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Maria Rosa Vives Piqué, 2022
Drets d'autor
L'autor/a que publica en aquesta revista està d'acord amb els termes següents: a. L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra. b. Els textos es difondran amb la llicència Reconeixement de Creative Commons, la qual permet compartir l’obra amb tercers, sempre que en reconeguin l’autoria, la publicació inicial en aquesta revista i les condicions de la llicència.Rosa , 1949- Vives, Universitat de Barcelona
Llicenciada en Història de l'Art i Belles Arts. Doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Catedràtica de pintura i gravat i investigadora en Arts visuals a la Universitat de Barcelona. Artista independent. Actualment és Professora Honorífica de la Universitat de Barcelona. Membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi ( Barcelona)
Articles més llegits del mateix autor/a
- Rosa , 1949- Vives, Del signe a la doble imatge: paisatge / cara-cara / paisatge, a propòsit d'unes estampes de Picasso , On the w@terfront: 2022: Núm.: 64/7 Paisatges gravats II
- Rosa , 1949- Vives, Vistes i vivències urbanes del París de 1900 en els aiguaforts de Joaquim Sunyer , On the w@terfront: 2023: Núm.: 65/3 Paisatges Gravats [ i III]