Programes Integrals Urbà-Socials PIUS i Casa Analco FABUAP. Dos projectes a la perifèria i el centre de la ciutat a la recerca de la participació ciutadana
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest treball exemplifica una recerca de participació per a la promoció de projectes urbans-arquitectònics tant al centre com a la perifèria d’una ciutat mexicana com Puebla, on fa vint anys es van desenvolupar poques activitats en què els principals actors fossin els habitants.
Afortunadament, en els darrers anys s’ha pogut dur a terme accions específiques on la participació és una peça clau per tenir una visió menys tècnica per part d’arquitectes, urbanistes i conservadors de patrimoni. El primer projecte és el Programa Social Urbà Integral en què, mitjançant una acció municipal, es va intentar implementar un procés participatiu en sectors considerats d’extrema pobresa on els programes de govern municipal van intentar incidir en les zones anomenades PIUS. Una part important va ser el procés de Disseny Participatiu que va mobilitzar les principals universitats de la ciutat a través de joves estudiants d’arquitectura per dur a terme una sèrie de projectes on la condició era tenir contacte amb les comunitats.
En el cas del projecte Casa Analco, una iniciativa universitària al centre històric de la ciutat en un barri molt tradicional (segle XVI) amb problemes de deteriorament, abandonament i inseguretat, amb el qual es promou actualment el vincle universitat-barri i on l’espai ha estat el pretext per promoure la participació de la universitat en la rehabilitació d’un edifici, però alhora en un acostament al barri.
A través d’aquests dos casos es confirma que és possible fer possible la participació mitjançant un procés que s’ha d’adaptar a cada lloc, aquestes experiències deixen una sèrie de reflexions en diferents àmbits, a partir de les quals es pot desglossar un procés bàsic per fomentar-la organització, promoció, consciència de l’equip de treball, coneixement del lloc, temps, avaluació, gestió i adaptabilitat.
Article Details
(c) On the w@terfront, 2021
Drets d'autor
L'autor/a que publica en aquesta revista està d'acord amb els termes següents: a. L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra. b. Els textos es difondran amb la llicència Reconeixement de Creative Commons, la qual permet compartir l’obra amb tercers, sempre que en reconeguin l’autoria, la publicació inicial en aquesta revista i les condicions de la llicència.Articles més llegits del mateix autor/a
- Adriana Hernández Sánchez, El espacio público y arte en México durante el siglo xx. de la dictadura a la democracia , On the w@terfront: 2012: Núm.: 21 VIIth waterfronts of art international conference
- Adriana Hernández Sánchez, DEL LÍMITE A LA REVALORIZACIÓN DEL PATRIMONIO: BARRIO DE SAN ANTONIO PUEBLA MÉXICO , On the w@terfront: 2015: Núm.: 40/2 CITIES 2. 2: HERITAGE, LIVING PLACES, TOURISM
- Adriana Hernández Sánchez, Christian de la Torre, Magnolia Estela Martínez Rodríguez, Estratègies per a la revaloració de la memòria col·lectiva de sectors vulnerables: Itineraris de vianants i ciclistes en els centres històrics mexicans. El cas de Pobla, Mèxic , On the w@terfront: 2018: Núm.: 60/8 Memòria col·lectiva en sectors vulnerables
- Adriana Hernández Sánchez, Christian Enrique De la Torre Sánchez, Adequació dels edificis de patrimoni religiós. Una estratègia per millorar l’accessibilitat al centre històric de Puebla, Mèxic , On the w@terfront: 2020: Núm.: 62/7 Dret a l'accessibilitat