El Viaje óptico por España d’Onofre Alsamora (1846-1851). Conservació-restauració d’una col·lecció de vistes òptiques translúcides del Museu del Cinema (Girona).

Main Article Content

Berta Blas i Roig
Elisa María Díaz González
Montse Puigdevall Noguer

Al llarg de la història es va realitzar una cerca, per part dels artistes, de diferents efectes il·lusoris amb la finalitat de


representar la realitat; es varen desenvolupar diferents aparells que ajudaren a aconseguir aquesta imitació perfecta


de la natura, fins a l’aparició de la fotografia. Alguns aparells es basen en la denominada “màgia artificial”, que se


serveix de l’habilitat de crear efectes il·lusionistes pintats, dibuixos o gravats. És en aquesta categoria on s’engloben


les vistes òptiques d’Onofre Alsamora, objecte d’aquest estudi.


La idiosincràsia de les vistes òptiques translúcides, pensades per ser observades a través de la lent de la caixa d’òptica


i amb efectes canviants en funció de la il·luminació recto-verso, condiciona el seu tractament, tant en el moment


de la seva restauració com de la seva exposició, i obliga a conèixer a la perfecció la manufactura i els elements


constitutius per tal de triar meticulosament els materials d’intervenció i obtenir-ne un resultat òptim.

Paraules clau
vistes òptiques, litografies, paper japonès, conservació, restauració

Article Details

Com citar
Blas i Roig, Berta et al. “El Viaje óptico por España d’Onofre Alsamora (1846-1851).: Conservació-restauració d’una col·lecció de vistes òptiques translúcides del Museu del Cinema (Girona)”. UNICUM, no. 20, pp. 35-54, https://raco.cat/index.php/UNICUM/article/view/399179.