Lliçons per aprendre dels manuals que ensenyen a ensenyar: rutes d’ultramar (Portugal i Brasil, 1870-1970)

Main Article Content

Vivian da Silva Batista

Aquest article examina el coneixement que es va produir i circular a través dels manuals edagògics publicats a Portugal i Brasil entre 1870 i 1970. Val a dir que els manuals portuguesos i brasilers d’aquella època eren similars en diversos aspectes, atès que compartien pel general els mateixos temes i referències. Europa i els Estats Units es van imaginar com a espais de progrés, on van tenir lloc les experiències educatives més innovadores i exemplars. Això va conformar una visió implícita de les fonts utilitzades en els manuals pedagògics: d’una banda, els països originaris que han tingut molt a ensenyar i, de l’altra, els països que han tingut molt per aprendre. Les produccions portugueses i brasileres estaven, per tant, més vinculades a països considerats «endarrerits» en termes educatius. Els textos de l’Escola Normal van presentar l’educació a Portugal i al Brasil, i van inte grar l’ampli procés de difusió global de l’escola, des d’una perspectiva transnacional.

Paraules clau
Història transnacional de l’educació, espai lusòfon, escola moderna, formació del professorat

Article Details

Com citar
Batista, Vivian da Silva. “Lliçons per aprendre dels manuals que ensenyen a ensenyar: rutes d’ultramar (Portugal i Brasil, 1870-1970)”. Temps d’Educació, no. 66, pp. 73-85, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/430528.