Joves en risc d'exclusió i currículum de llengua : un model per al desenvolupament d'habitats de pensament i estratègies d'aprenentatge

Main Article Content

Antonio Manuel Reina López
Aquest article és un resum i comentari d’una investigació que s’inicia amb l’objectiu de millorar una pràctica educativa, en el camp de l’aprenentatge, amb joves desfavorits procedents del fracàs escolar. El principal objectiu de la mateixa és dissenyar un model curricular adequat per a treballar a l’Àrea de Llengua, amb alumnes que presenten greus endarreriments en aquest domini. Per a dur a terme aquest objectiu, es realitza una aproximació al concepte d’intel·ligència, aprenentatge i currículum, que constitueix la base teòrica del model dissenyat. Després es revisa la legislació educativa vigent i l’estat actual de la reforma educativa, per a veure l’adequació o no del model, respecte a futures aplicacions a l’ESO, Escoles d’Adults, Programes de Garantia Social i altres recursos educatius on els joves amb dificultats d’aprenentatge són atesos. El model curricular dissenyat emfasitza el paper que juguen les habilitats cognitives en l’assimilació de continguts acadèmics, motiu pel qual, juntament amb els tòpics habituals de l’Àrea de¡ Llengua, es proposa l’entrenament de les habilitats cognitives implicades en la mateixa mitjançant el Programa d’Enriquiment Instrumental (PEI), el Projecte d’Intel·ligència de Harvard (PIH) i el Sistema d’Avaluació del Potencial d’Aprenentatge (LPAD). En darrer terme es realitza un estudi empíric per a verificar l’eficàcia del model proposat, essent significatives les millores assolides en Intel·ligència General, Intel·ligència Verbal i en coneixements acadèmics sobre Llengua Castellana.

Article Details

Com citar
Reina López, Antonio Manuel. “Joves en risc d’exclusió i currículum de llengua : un model per al desenvolupament d’habitats de pensament i estratègies d’aprenentatge”. Temps d’Educació, no. 26, pp. 285-18, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126361.