I.N.S.E.C.T. Wall Twin: dissenyar per a i amb insectes, bolets i éssers humans
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article il·lustrat afronta la necessitat urgent de canviar les pràctiques de disseny com a resposta a la destrucció passada i present d’estructures d’hàbitats i les consegüents pèrdues de biodiversitat. A aquest efecte, mostra la primera versió d’I.N.S.E.C.T. Wall Twin, una instal·lació arquitectònica que té l’objectiu de fomentar la coexistència entre insectes locals, bolets i éssers humans. La instal·lació és el resultat del taller “Interspecies Exploration by Bio-Digital Manufacturing Technologies” que es va impartir durant la primera part del campament d’estiu I.N.S.E.C.T. (Newcastle upon Tyne, Regne Unit, agost de 2022). Durant nou dies, el taller va reunir un grup de quatre organitzadors i nou participants seleccionats per enfrontar-se als desafiaments de dissenyar per a altres éssers vius i amb altres éssers vius. Amb el propòsit de desenvolupar nous plantejaments per crear estructures d’hàbitats urbans, el taller va incorporar disseny paramètric, impressió en 3D amb argila, compostos basats en miceli i ganxet de forma lliure. Vam analitzar qüestions del disseny entre espècies mitjançant el prototipatge iteratiu d’objectes mentre intercanviàvem impressions i reflexionàvem. La nostra anàlisi enumera els coneixements que vam adquirir a través d’aquest procés de fabricació col·laborativa i crítica. Oferim recomanacions per implicar en el disseny una sèrie d’actors humans i no humans, reflexionem sobre qüestions pràctiques i ètiques quan treballem amb materials vius, identifiquem els desafiaments que comporta posar en primer pla necessitats no humanes mentre ens enfrontem a limitacions tècniques o logístiques i esbossem formes d’abordar la complexitat que suposa intervenir en ecosistemes. Aquestes consideracions poden ajudar a documentar el treball futur de dissenyadors que vulguin integrar enfocaments multiespècies en els seus dissenys. Com a laboratori vivent sotmès a supervisió contínua, I.N.S.E.C.T. Wall Twin proporciona una base útil per al desenvolupament de noves versions i d’una comunitat que perduri després del campament.
---
Els dos primers autors han contribuït per igual en aquest article
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Dan Parker, University of Melbourne
Dan Parker és dissenyador i investigador a la University of Melbourne, Austràlia. El seu doctorat investiga nous enfocaments de disseny que poden promoure la coexistència entre els éssers humans i altres animals en entorns urbans. La seva recerca interdisciplinària combina treballs en els camps de l’ecologia, el disseny i les humanitats mediambientals. Parker duu a terme treball de camp als Alps italians i estudia una diplomatura en Llengües Modernes (italià) a la Universitat de New England. Té una llicenciatura en Medi Ambient i un màster en Arquitectura de la University of Melbourne. Especialitzat en disseny arquitectònic digital, Parker ha impartit algunes assignatures de disseny, ha treballat en la pràctica arquitectònica i ha ocupat diferents càrrecs en laboratoris de fabricació digital.
Asya Ilgün, University of Graz; Graz University of Technology
Asya Ilgün és dissenyadora i investigadora. El seu principal camp de recerca a través del disseny es planteja com formes experimentals d’utilitzar tecnologies (disseny computacional, fabricació d’additius basada en deposició i biotecnologies) per crear nous tipus d’estructures que posin en qüestió els límits de l’arquitectura, donant suport a la doble ocupació per éssers humans i altres organismes vius. Té un màster en Arquitectura de la Royal Danish Academy of Fine Arts – Schools of Architecture, Design and Conservation (KADK) al CITAstudio: programa Computation in Architecture. Actualment és estudiant de doctorat a l’Institute of Architecture and Media, Technical University of Graz, alhora que duu a terme la seva recerca a l’Artificial Life Lab de l’Institute of Biology, University of Graz, Àustria. La seva funció en aquest grup és reflexionar sobre les interrelacions materials allà on la biologia i la tecnologia es fusionen en els processos de disseny, materials i fabricació del projecte ET-UE HIVEOPOLIS, un rusc tecnològicament millorat per a abelles. També modera el paquet de treballs relacionats amb la comunitat de dissenyadors i fabricants d’aquest projecte. Ha exposat i compartit el seu treball en diferents esdeveniments i conferències, com ara Stryria Show a Kunsthaus Graz, Vienna Design Week i Respond Copenhagen. A més, ha rebut premis de mobilitat i fabricant Distributed Design de la UE.
Ariel Cheng Sin Lim, Royal Danish Academy
Ariel Cheng Sin és arquitecta i investigadora i té una llicenciatura en Arquitectura i Disseny Sostenible de la Singapore University of Technology and Design i un màster en Computació en Arquitectura de la Royal Danish Academy. Està interessada a participar en processos de fabricació i modelització digital per crear noves formes d’expressió. La seva especialització actual és la impressió en 3D, en què ha treballat amb diferents materials, com ara el miceli, la cel·lulosa i l’argila. A causa del seu interès a fabricar artefactes per a altres organismes vius, també experimenta amb la porositat dels materials per crear estructures bioreceptives que promoguin entorns urbans amb més biodiversitat.
Hana Vašatko, Graz University of Technology
Hana Vašatko és arquitecta i resideix a Graz (Àustria). El seu treball se centra principalment en compostos basats en miceli i materials de base biològica en un context arquitectònic. El 2020 va començar a treballar com ajudant del projecte estudiantil SFB (programa de recerca especial) Advanced Computational Design, dins del subprojecte Material and Structurally Informed Freeform Structures a l’Institute of Architecture and Media, Graz University of Technology. Després d’acabar els estudis, va seguir treballant com a ajudant en el mateix projecte i va començar el doctorat sobre la hibridació d’argila i compostos basats en miceli. El context general de recerca del seu treball se centra en l’arquitectura experimental, però a causa de la seva naturalesa interdisciplinària, també troba connexions amb altres disciplines, com ara la micologia i la geologia. Ella i les seves companyes han publicat nombroses ponències i han presentat el seu treball en exposicions al Kunsthaus Graz, a l’Ars Electronica Museum de Linz, al Museum of Science and Technology de Belgrad, etc.
Dan Vy Vu, Eindhoven University of Technology
Dan Vy Vu (Països Baixos) té un màster en Disseny Industrial de la Eindhoven University of Technology. El seu treball se centra a implementar solucions informàtiques basades en dades i altres solucions de disseny digital per a futures ecologies urbanes orientades a difuminar els límits entre natura, societat i tecnologia.
Natalia Piórecka, Bartlett School of Architecture
Natalia Piórecka és dissenyadora multidisciplinària amb formació arquitectònica i examina les possibilitats de desdibuixar els límits entre natura i disseny. Es va graduar a la Newcastle University (Regne Unit) amb una llicenciatura en Arquitectura i continua els seus estudis fent un màster en Disseny Biointegrat a la Bartlett School of Architecture, University College London (Regne Unit). Amb formació en arquitectura, el seu treball desafia els plantejaments convencionals de sostenibilitat, ecologia i materials. A través de l’arquitectura experimental i el camp emergent del biodisseny (també disseny biointegrat), personifica la passió per les ciències naturals i les noves tecnologies, i busca solucions que promoguin la cooperació amb la natura. En els seus projectes combina recerca científica i sobre materials, amb la fabricació i eines digitals, amb l’objectiu de trobar en el camp del disseny i l’arquitectura formes sostenibles de reduir l’impacte negatiu sobre el medi ambient. A través de processos de disseny experimentals, Piórecka crea projectes amb l’objectiu d’explorar tant el potencial com els límits dels materials creats per organismes com bacteris o miceli. Fascinada pel potencial dels organismes vius aplicat als camps del disseny, promou un nou cicle de vida dels productes, desafiant l’statu quo de materials imperibles mitjançant la integració de processos naturals de creixement i descomposició com una part inseparable de l’estratègia de producció.
Svenja Keune, Royal Danish Academy of Fine Arts; University of Borås
Svenja Keune té una llicenciatura i un màster en disseny tèxtil de la University of Applied Sciences d’Hamburg, on es va centrar en el potencial de fusionar teixits amb electrònica per crear "superfícies comunicatives" i explorar "interaccions poètiques" entre superfícies tèxtils, objectes i persones. Durant el seu projecte de doctorat sobre "Textile Farming" dins del MSCA ArcInTexETN, es va centrar en les llavors com una alternativa biològica potencial i com un material dinàmic per al disseny tèxtil. Amb l’objectiu d’explorar formes alternatives de vida que poden proposar els híbrids de planta tèxtil, Keune va construir una petita casa sobre rodes per viure-hi juntament amb els experiments de recerca i s’hi va mudar. Els seus interessos actuals inclouen les perspectives postantropocèntriques sobre el disseny espacial i tèxtil, la fabricació d’additius, les relacions entre espècies, l’ètica del disseny, els processos de disseny de permacultura, la cocreació i la construcció de comunitats. Keune és investigadora postdoctoral de la Swedish School of Textiles, University of Borås, de Suïssa, i del Centre for Information Technology and Architecture (CITA) de la Royal Danish Academy de Copenhague, on actualment treballa en “Designing and Living with Organisms (DLO)”, un projecte triennal finançat pel Swedish Research Council.
Ahmad, Monika. 2017. Fünfecke Und Ihre Parkettierungen. Göttingen: HAWK University of Applied Sciences and Arts.
Berg, Gabriele, Daria Rybakova, Doreen Fischer, Tomislav Cernava, Marie-Christine Champomier Vergès, Trevor Charles, Xiaoyulong Chen, et al. 2020. “Microbiome Definition Re-Visited: Old Concepts and New Challenges.” Microbiome 8 (1): 103. https://doi.org/10.1186/s40168-020-00875-0.
Crawford, Assia, Pichaya In-na, Gary Caldwell, Rachel Armstrong, and Ben Bridgens. 2022. “Clay 3d Printing as a Bio-Design Research Tool: Development of Photosynthetic Living Building Components.” Architectural Science Review 65 (3): 185–95. https://doi.org/10.1080/00038628.2022.2058908.
Ebenman, Bo, Torbjörn Säterberg, and Stefan Sellman. 2017. “Ecologically Effective Population Sizes and Functional Extinction of Species in Ecosystems.” In Adaptive Food Webs: Stability and Transitions of Real and Model Ecosystems, edited by John C. Moore, Kevin S. McCann, Peter C. de Ruiter, and Volkmar Wolters, 45–61. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316871867.006.
Forlano, Laura. 2016. “Decentering the Human in the Design of Collaborative Cities.” Design Issues 32 (3): 42–54. https://doi.org/10.1162/DESI_a_00398.
Gatto, Gionata, and John R. McCardle. 2019. “Multispecies Design and Ethnographic Practice: Following Other-Than-Humans as a Mode of Exploring Environmental Issues.” Sustainability 11 (18): 5032. https://doi.org/10.3390/su11185032.
Geslin, Benoît, Violette Le Féon, Morgane Folschweiller, Floriane Flacher, David Carmignac, Eric Motard, Samuel Perret, and Isabelle Dajoz. 2016. “The Proportion of Impervious Surfaces at the Landscape Scale Structures Wild Bee Assemblages in a Densely Populated Region.” Ecology and Evolution 6 (18): 6599–6615. https://doi.org/10.1002/ece3.2374.
Harris, B.A., E.M. Poole, S.K. Braman, and S.V. Pennisi. 2021. “Consumer-Ready Insect Hotels: An Assessment of Arthropod Visitation and Nesting Success.” Journal of Entomological Science 56 (2): 141–55. https://doi.org/10.18474/0749-8004-56.2.141.
Hernandez-Santin, Cristina, Marco Amati, Sarah Bekessy, and Cheryl Desha. 2022. “A Review of Existing Ecological Design Frameworks Enabling Biodiversity Inclusive Design.” Urban Science 6 (4). https://doi.org/10.3390/urbansci6040095.
Hub for Biotechnology in the Built Environment. 2023. “OME.” 2023. http://bbe.ac.uk/ome/.
Ilgun, Asya, and Thomas Schmickl. 2022. “Mycelial Beehives of Hiveopolis: Designing and Building Therapeutic Inner Nest Environments for Honeybees.” Biomimetics 7 (2): 1–21. https://doi.org/10.3390/biomimetics7020075.
Kunz, Gernot. 2023. “Über Mich.” Gernot Kunz. 2023. https://gernot.kunzweb.net/ueber_mich.html.
Lindström, Kristina, Per-Anders Hillgren, Ann Light, Michael Strange, and Li Jönsson. 2021. “Collaboration: Collaborative Future-Making.” In Routledge Handbook of Social Futures, edited by Carlos López Galviz and Emily Spiers, 104–16. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429440717.
MacIvor, J. Scott, and Laurence Packer. 2015. “‘Bee Hotels’ as Tools for Native Pollinator Conservation: A Premature Verdict?” PLOS ONE 10 (3): e0122126. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0122126.
McKinney, Michael L. 2008. “Effects of Urbanization on Species Richness: A Review of Plants and Animals.” Urban Ecosystems 11 (2): 161–76. https://doi.org/10.1007/s11252-007-0045-4.
Moenen, Rosita. 2012. “De Broedparasiet Cacoxenus Indagator (drosophilidae) En De Parasitoïden Melittobia Acasta (eulophidae) En Coelopencyrtus (encyrtidae) Bij Solitaire Bijen in Kunstmatige Nestgelegenheid.” Entomologische Berichten 72 (1–2): 63–70.
Mustafa, Kazi F., Alejandro Prieto, and Marc Ottele. 2021. “The Role of Geometry on a Self-Sustaining Bio-Receptive Concrete Panel for Facade Application.” Sustainability 13 (13): 7453. https://doi.org/10.3390/su13137453.
Parker, Dan, Kylie Soanes, and Stanislav Roudavski. 2022. “Interspecies Cultures and Future Design.” Transpositiones 1 (1): 183–236. https://doi.org/10.14220/trns.2022.1.1.183.
Peixoto, Raquel S., Christian R. Voolstra, Michael Sweet, Carlos M. Duarte, Susana Carvalho, Helena Villela, Jeantine E. Lunshof, et al. 2022. “Harnessing the Microbiome to Prevent Global Biodiversity Loss.” Nature Microbiology 7 (11): 1726–35. https://doi.org/10.1038/s41564-022-01173-1.
Ratto, Matt. 2011. “Critical Making: Conceptual and Material Studies in Technology and Social Life.” The Information Society 27 (4): 252–60. https://doi.org/10.1080/01972243.2011.583819.
Robertson, Bruce A., and Richard L. Hutto. 2006. “A Framework for Understanding Ecological Traps and an Evaluation of Existing Evidence.” Ecology 87 (5): 1075–85. https://doi.org/10.1890/0012-9658(2006)87[1075:AFFUET]2.0.CO;2.
Romani, Alessia, Francesca Casnati, and Alessandro Ianniello. 2022. “Codesign with More-Than-Humans: Toward a Meta Co-Design Tool for Human-Non-Human Collaborations.” European Journal of Futures Research 10 (1): 17. https://doi.org/10.1186/s40309-022-00205-7.
Roudavski, Stanislav. 2018. “Notes on More-than-Human Architecture.” In Undesign: Critical Practices at the Intersection of Art and Design, edited by Gretchen Coombs, Andrew McNamara, and Gavin Sade, 24–37. Abingdon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315526379.
Roudavski, Stanislav, and Gwyllim Jahn. 2016. “Activist Systems: Futuring With Living Models.” International Journal of Architectural Computing 14 (2): 182–96. https://doi.org/10.1177/1478077116638946.
Roudavski, Stanislav, and Dan Parker. 2020. “Modelling Workflows for More-than-Human Design: Prosthetic Habitats for the Powerful Owl (Ninox strenua).” In Impact - Design with All Senses: Proceedings of the Design Modelling Symposium, Berlin 2019, edited by Gengnagel, Christoph, Baverel, Olivier, Burry, Jane, Thomsen, Mette Ramsgaard, and Weinzierl, Stefan, 554–64. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29829-6_43.
Sarkar, Rohan, and Anindita Bhadra. 2022. “How Do Animals Navigate the Urban Jungle? A Review of Cognition in Urban-Adapted Animals.” Current Opinion in Behavioral Sciences 46: 101177. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2022.101177.
Theodorou, Panagiotis. 2022. “The Effects of Urbanisation on Ecological Interactions.” Current Opinion in Insect Science 52: 100922. https://doi.org/10.1016/j.cois.2022.100922.
Van Wylick, Aurélie, Elise Elsacker, Li Li Yap, Eveline Peeters, and Lars De Laet. 2022. “Mycelium Composites and Their Biodegradability: An Exploration on the Disintegration of Mycelium-Based Materials in Soil.” In Construction Technologies and Architecture, edited by Sofiane Amziane and Mohammed Sonebi, 1:652–59. Stafa: Trans Tech Publications. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/CTA.1.
Vašatko, Hana, Lukas Gosch, Julian Jauk, and Milena Stavric. 2022. “Basic Research of Material Properties of Mycelium-Based Composites.” Biomimetics 7 (2). https://doi.org/10.3390/biomimetics7020051.
Weisser, Wolfgang W., Michael Hensel, Shany Barath, Victoria Culshaw, Yasha J. Grobman, Thomas E. Hauck, Jens Joschinski, et al. 2023. “Creating Ecologically Sound Buildings by Integrating Ecology, Architecture and Computational Design.” People and Nature 5 (1): 4–20. https://doi.org/10.1002/pan3.10411.
Westrich, Paul. 2013. Wildbienen: Die Anderen Bienen. Munich: Verlag Dr. Friedrich Pfeil.
Wiesbauer, Heinz. 2020. Wilde Bienen: Biologie, Lebensraumdynamik Und Gefährdung. Stuttgart: Ulmer.
Wilson, Elisabeth S., Claire E. Murphy, Joseph P. Rinehart, George Yocum, and Julia H. Bowsher. 2020. “Microclimate Temperatures Impact Nesting Preference in Megachile rotundata (Hymenoptera: Megachilidae).” Environmental Entomology 49 (2): 296–303. https://doi.org/10.1093/ee/nvaa012.