Sublim digital: estratègies d'orientació per a un món vertiginós
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article tracta els creixents nivells de complexitat i abstracció que produeixen les tecnologies digitals, que avui generen un sentiment d'estupefacció similar al que la filosofia de l'art i l'estètica havien considerat l'experiència del sublim. A partir de la idea de “sublim digital”, ens proposem buscar maneres d'orientar-nos en aquest món vertiginós. La nostra intenció és investigar en quina mesura l'art i el disseny poden funcionar com un mediador d'escales que tradueixi el sublim digital en imatges concretes més digeribles, fàcils de comprendre i de percebre. Considerem que aquest és un dels reptes que han d'afrontar aquestes disciplines avui dia, en un temps governat per escales extrahumanes tecnològiques (el núvol, la intel·ligència artificial, el 5G, etc.) i geològiques (l'Antropocè i el canvi climàtic global). Per això analitzarem la feina d'unes quantes artistes la trajectòria de les quals reflecteix el seu compromís amb aquestes problemàtiques.
Si nosaltres, i els nostres cossos, som constantment traduïdes a dades, poden l'art i el disseny invertir el sentit i fer que les nostres dades es transformin en cossos, de manera que en produeixin una experiència estètica (sensible)? Ens pot ajudar això a entendre la infraestructura digital i la seva materialitat d'una manera més intuïtiva, més abordable perquè un cos aconsegueixi imaginar-la i/o visualitzar-la? Poden aquests exercicis afavorir l'elaboració d'estratègies d'emancipació col·lectives que ens permetin ser agents actives a l'hora de reconfigurar la governança i normativitat algorítmica imposades?
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) Autores, 2021
Alejandra López Gabrielidis, Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Elisava, Facultat de Disseny i Engenyeria de Barcelona (UVic-UCC)
Filòsofa especialitzada en art i tecnologies digitals. Actualment és professora a ELISAVA (Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona) i ESDi (Escola Superior de Disseny) i investigadora del Vector de Conceptualització Sociotècnica coordinat per Tecnopolítica (IN3/UOC) a Canòdrom, Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. Fa poc ha traduït el llibre Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva de Franco “Bifo” Berardi per a Caja Negra i ha publicat articles i assajos a diverses revistes i editorials com ara Holobionte, BRAC, InterARTive, Teknokultura, Arquine o El Salto.
Toni Navarro, EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (UAB)
Filòsof especialitzat en gènere i tecnologia. Actualment és professor convidat a EINA, Centre Universitari de Disseny i Art (UAB) i investigador al Vector de Conceptualització Sociotècnica coordinat per Tecnopolítica (IN3/UOC) a Canòdrom, Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. Fa poc ha prologat els llibres Xenofeminismo de Helen Hester (Caja Negra, 2018) i La guerra de deseo y tecnología de Sandy Stone (Holobionte Ediciones, 2020). També ha traduït textos de diverses autores per a l'antologia Ciberfeminisme. De VNS Matrix a Laboria Cuboniks (Holobionte Ediciones, 2019).
Cuboniks, Laboria. 2018. “Xenofeminismo. Una política por la alienación”. In Aceleracionismo. Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo, compiled by Armen Avanessian and Mauro Reis. Buenos Aires: Caja Negra.
Jameson, Fredric. 1991. “Lo sublime histérico”. In Ensayos sobre el posmodernismo. Buenos Aires: Imago Mundi.
Jameson, Fredric. 2016. “La lógica cultural del capitalismo tardío” In Teoría de la posmodernidad. Madrid: Trotta.
Metahaven. 2012. “Captives of the Cloud: Part II.” E-flux Journal 38. https://www.e-flux.com/journal/38/61219/captives-of-the-cloud-part-ii/
Moll, Joana. 2016. “DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST.” Janavirgin. http://www.janavirgin.com/CO2/DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST_about.html
Santamaría, Mario. 2019. Non-published interview by Alejandra López. Barcelona.
Simondon, Gilbert. 2015. La individuación a la luz de las nociones de forma e información. Buenos Aires: Cactus.
Srnicek, Nick. 2013a. “Accelerationism: Epistemic, Economic, Political”. In Speculative Aesthetics, edited by Robin Mackay, James Trafford and Luke Pendrell. Londres: Urbanomic.
Srnicek, Nick. 2013b. “Representing complexity: the material construction of world politics.” PhD diss., London School of Economics.
Srnicek, Nick, and Alex Williams. 2017. Inventar el futuro. Postcapitalismo y un mundo sin trabajo. Barcelona: Malpaso.
Stiegler, Bernard. n.d. “Hypermatière”. Ars Industrialis. http://arsindustrialis.org/vocabulaire-hypermatiere
Toscano, Alberto, and Jeffrey Kinkle. 2015. Cartographies of the Absolute. Winchester: Zero Books.
Wallerstein, Immanuel. 1974. The Modern World System. New York: Academic Press.
Williams, Alex. 2013. “The Politics of Abstraction”. In Speculative Aesthetics, edited by Robin Mackay, James Trafford and Luke Pendrell. Londres: Urbanomic.