Sublim digital: estratègies d'orientació per a un món vertiginós

Main Article Content

Alejandra López Gabrielidis
Toni Navarro

Aquest article tracta els creixents nivells de complexitat i abstracció que produeixen les tecnologies digitals, que avui generen un sentiment d'estupefacció similar al que la filosofia de l'art i l'estètica havien considerat l'experiència del sublim. A partir de la idea de “sublim digital”, ens proposem buscar maneres d'orientar-nos en aquest món vertiginós. La nostra intenció és investigar en quina mesura l'art i el disseny poden funcionar com un mediador d'escales que tradueixi el sublim digital en imatges concretes més digeribles, fàcils de comprendre i de percebre. Considerem que aquest és un dels reptes que han d'afrontar aquestes disciplines avui dia, en un temps governat per escales extrahumanes tecnològiques (el núvol, la intel·ligència artificial, el 5G, etc.) i geològiques (l'Antropocè i el canvi climàtic global). Per això analitzarem la feina d'unes quantes artistes la trajectòria de les quals reflecteix el seu compromís amb aquestes problemàtiques.


Si nosaltres, i els nostres cossos, som constantment traduïdes a dades, poden l'art i el disseny invertir el sentit i fer que les nostres dades es transformin en cossos, de manera que en produeixin una experiència estètica (sensible)? Ens pot ajudar això a entendre la infraestructura digital i la seva materialitat d'una manera més intuïtiva, més abordable perquè un cos aconsegueixi imaginar-la i/o visualitzar-la? Poden aquests exercicis afavorir l'elaboració d'estratègies d'emancipació col·lectives que ens permetin ser agents actives a l'hora de reconfigurar la governança i normativitat algorítmica imposades?

Paraules clau
sublim digital, datificació, mapa cognitiu, complexitat, estètica, acceleracionisme

Article Details

Com citar
López Gabrielidis, Alejandra; and Navarro, Toni. “Sublim digital: estratègies d’orientació per a un món vertiginós”. Temes de Disseny, vol.VOL 1, no. 37, pp. 226-43, doi:10.46467/TdD37.2021.226-243.
Biografies de l'autor/a

Alejandra López Gabrielidis, Universitat Oberta de Catalunya (UOC); Elisava, Facultat de Disseny i Engenyeria de Barcelona (UVic-UCC)

Filòsofa especialitzada en art i tecnologies digitals. Actualment és professora a ELISAVA (Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona) i ESDi (Escola Superior de Disseny) i investigadora del Vector de Conceptualització Sociotècnica coordinat per Tecnopolítica (IN3/UOC) a Canòdrom, Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. Fa poc ha traduït el llibre Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva de Franco “Bifo” Berardi per a Caja Negra i ha publicat articles i assajos a diverses revistes i editorials com ara Holobionte, BRAC, InterARTive, Teknokultura, Arquine o El Salto.

Toni Navarro, EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (UAB)

Filòsof especialitzat en gènere i tecnologia. Actualment és professor convidat a EINA, Centre Universitari de Disseny i Art (UAB) i investigador al Vector de Conceptualització Sociotècnica coordinat per Tecnopolítica (IN3/UOC) a Canòdrom, Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. Fa poc ha prologat els llibres Xenofeminismo de Helen Hester (Caja Negra, 2018) i La guerra de deseo y tecnología de Sandy Stone (Holobionte Ediciones, 2020). També ha traduït textos de diverses autores per a l'antologia Ciberfeminisme. De VNS Matrix a Laboria Cuboniks (Holobionte Ediciones, 2019).

Referències
Berardi, Franco. 2017. Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja Negra.
Cuboniks, Laboria. 2018. “Xenofeminismo. Una política por la alienación”. In Aceleracionismo. Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo, compiled by Armen Avanessian and Mauro Reis. Buenos Aires: Caja Negra.
Jameson, Fredric. 1991. “Lo sublime histérico”. In Ensayos sobre el posmodernismo. Buenos Aires: Imago Mundi.
Jameson, Fredric. 2016. “La lógica cultural del capitalismo tardío” In Teoría de la posmodernidad. Madrid: Trotta.
Metahaven. 2012. “Captives of the Cloud: Part II.” E-flux Journal 38. https://www.e-flux.com/journal/38/61219/captives-of-the-cloud-part-ii/
Moll, Joana. 2016. “DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST.” Janavirgin. http://www.janavirgin.com/CO2/DEFOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOREST_about.html
Santamaría, Mario. 2019. Non-published interview by Alejandra López. Barcelona.
Simondon, Gilbert. 2015. La individuación a la luz de las nociones de forma e información. Buenos Aires: Cactus.
Srnicek, Nick. 2013a. “Accelerationism: Epistemic, Economic, Political”. In Speculative Aesthetics, edited by Robin Mackay, James Trafford and Luke Pendrell. Londres: Urbanomic.
Srnicek, Nick. 2013b. “Representing complexity: the material construction of world politics.” PhD diss., London School of Economics.
Srnicek, Nick, and Alex Williams. 2017. Inventar el futuro. Postcapitalismo y un mundo sin trabajo. Barcelona: Malpaso.
Stiegler, Bernard. n.d. “Hypermatière”. Ars Industrialis. http://arsindustrialis.org/vocabulaire-hypermatiere
Toscano, Alberto, and Jeffrey Kinkle. 2015. Cartographies of the Absolute. Winchester: Zero Books.
Wallerstein, Immanuel. 1974. The Modern World System. New York: Academic Press.
Williams, Alex. 2013. “The Politics of Abstraction”. In Speculative Aesthetics, edited by Robin Mackay, James Trafford and Luke Pendrell. Londres: Urbanomic.