Objectes i cossos que desapareixen: què ens pot ensenyar Years and Years sobre el disseny

Main Article Content

Saul Pandelakis

  1. Abstract


Durant els últims anys, la televisió britànica s’ha guanyat la reputació de produir representacions complexes sobre un futur distòpic. Mentre que Black Mirror té un punt de vista més pessimista sobre les nostres experiències, a Years and Years li falta cinisme, i, en aquest aspecte, conté lliçons importants per als dissenyadors. Tot i que els problemes que es tracten en aquesta sèrie britànica de ficció són d’escala i àmbit globals (bombes nuclears, tensions polítiques a la UE o la crisi energètica, per exemple), aquesta demostra que té una creativitat fora de sèrie en la forma en què presenta els objectes i les innovacions del futur. Els invents que apareixen a la sèrie van des d’allò anhelat i revolucionari fins a allò disfuncional. Quan la sèrie tracta aquests objectes i dispositius, no ho fa mai des d’un sol punt de vista, ja sigui aquest un neoludisme desanimat o una celebració despreocupada. Tenint en compte que es nega tant a acceptar com a rebutjar la tecnologia, la sèrie proporciona l’oportunitat necessària per estudiar el possible disseny dels productes del futur. El present article investiga tres objectes determinats (una safata de menjar, una intel·ligència artificial de veu i un dron) que compten amb el potencial de condensar gran part de la crítica actual a la tecnologia. Cap dels objectes que s’analitzen són quelcom impossible de creure pel que fa a forma o funció; de fet, ja han aparegut en altres obres de ficció. Aquests objectes s’analitzaran en termes de dispositius i ús, però també com a aparells temporals la funcionalitat i l’estètica dels quals canvien, ja sigui a favor o en contra del corrent. El concepte de la desaparició serà un punt clau, atès que els tres objectes pretenen substituir tant els llocs de treball com les persones que els ocupen. Si es veuen com a productes que estaran disponibles en un futur no gaire llunyà, aquests productes tecnològics representen una eliminació de la feina i de la classe obrera. No obstant això, com a recursos narratius, també funcionen com a poderosos agents que suposen potencials formes de resistència en el nostre present. 

Paraules clau
Assistent de veu, futur, distopia, encarnació, eina narrativa, prototip crític, desaparició

Article Details

Com citar
Pandelakis, Saul. “Objectes i cossos que desapareixen: què ens pot ensenyar Years and Years sobre el disseny”. Temes de Disseny, vol.VOL 1, no. 37, pp. 132-56, doi:10.46467/TdD37.2021.132-156.
Biografia de l'autor/a

Saul Pandelakis, Université Toulouse – Jean Jaurès

Saul Pandelakis (ell, ells) és un il·lustrador, investigador de disseny, professor i autor de ciència-ficció de la Université Toulouse – Jean Jaurès (França). Va estudiar a l’École Normale Supérieure de Cachan.

La seva investigació actual tracta d’estudiar l’empoderament feminista i queer a la cuina.

A més de dedicar-se a aquest projecte principal, el Saul també treballa en el potencial dels robots sexuals, en la superposició entre el cinema i el disseny (dins del projecte CineDesign), en el significat ocult de l’espai aeri i en els nous majordoms del segle xxi.

En la seva dissertació d’Estudis de cinema (Paris III – Sorbonne Nouvelle) sobre l’heroisme nord-americà, va estudiar Rambo, Robocop, John McClane i Superman. El seu tutor va ser Jean-Loup Bourget.

Goater Editions publicarà a França la seva primera novel·la (La Séquence Aardtman) el 2021.

Referències
Agamben, Giorgio. 2006. Qu’est-ce qu’un dispositif? Paris: Rivages.
Berardi, Franco «Bifo». 2019. Futurability: the Age of Impotence and the Horizon of Possibility, digital edition. London: Verso.
Blauvelt, Andrew. 2020. “Defuturing the Image of the Future”. Walker Reader 15, (Septembre). https://walkerart.org/magazine/defuturing-the-image-of-the-future
Bleecker, Julian. 2009. Design fiction:a short essay on design, science,fact and fiction. Geneva: Near Future Laboratory. http://drbfw5wfjlxon.cloudfront.net/writing/DesignFiction_WebEdition.pdf
Byrne, Emmet. 2020. “Too Much Truth: David Kirby (Interview)”. Walker Reader 10, (March). https://walkerart.org/magazine/too-much-truth-david-kirby
Davies, Russell T. N.d. “Years & Years. Episode 3. Russell T. Davies. Double Pink Amends”. Original script available at BBC Writersroom: http://downloads.bbc.co.uk/writersroom/scripts/Years-and-Years-Ep3.pdf
Dunne, Anthony. 2008. Hertzian Tales: Electronic Products, Aesthetic Experience, and Critical Design. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Haraway, Donna J. 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Illustrated edition. Durham: Duke University Press.
Hatherley, Owen. 2016. The Ministry of Nostalgia. London: Verso.
Izoard, Celia. 2020. Merci de changer de métier: lettres aux humains qui robotisent le monde. 1st edition. Montreuil-sous-Bois: Éditions de la Dernière Lettre.
Jancovich, Mark. 2001. “‘A Real Shocker’ Authenticity, Genre and the Struggle of Distinction”. In The Film Cultures Reader, edited by Graeme Turner, 1st edition, 23‑35. London; New York: Routledge.
Kirby, David. 2010. “The Future is Now: Diegetic Prototypes and the Role of Popular Films in Generating Real- world Technological Development”, Social Studies of Science 40(1): 41-70.
Marshall, Aarian. 2020a. “Amazon and FedEx Push to Put Delivery Robots on Your Sidewalk”. Wired (25 August), https://www.wired.com/story/amazon-fedex-delivery-robots-your-sidewalk/
Marshall, Aarian. 2020b. “Delivery Robots Aren’t Ready—When They Could Be Needed Most”. Wired (28 April), https://www.wired.com/story/delivery-robots-arent-ready-when-needed-most/
Masure, Anthony. 2019. “Résister aux boîtes noires. Design et intelligence artificielle”. Cités 80 (December), dossier L’intelligence artificielle : enjeux éthiques et politiques, 31–46. https://www.anthonymasure.com/articles/2019-12-resister-boites-noires-design-intelligences-artificielles
Morozov, Evgeny. 2015. Le mirage numérique : pour une politique du Big Data. Translated by P. Haas. Paris: Les Prairies Ordinaires.
Pandelakis, Saul (published under the name of Pia). 2018. “‘Done by app’ : du design de services au quadrillage du réel”. MEI - Médiation & Information 40 (July): 63‑75.
Smiley, Lauren. 2015. “The Shut-In Economy”, Medium 25 (March), https://medium.com/matter/the-shut-in-economy-ec3ec1294816
SuesKawaiiCollection. 2017. “Self Heating Japanese Bento Box”. Youtube video, June 22, 2:42. https://www.youtube.com/watch?v=aJa70nUvVHA.
Yusoff, Kathryn. 2018. A Billion Black Anthropocenes or None. Minneapolis: University of Minnesota Press.

---

Media cited
Black Mirror. 2011–. TV series, produced by Annabel Jones & Charlie Brooker (Zeppotron, House of Tomorrow). Broadcast by Channel 4, Netflix.
Jonze, Spike, dir. 2013. Her. Los Angeles: Warner Bros.
Kubrick, Stanley, dir. 1968. 2001: A Space Odyssey. Los Angeles: MGM.
Morano, Reed, dir. 2017. The Handmaid’s Tale, season 1, episode 3, “Late”. Hulu.
Sheesley, Brian, dir. 2002. Futurama, season 3, episode 12, “The Route of All Evil”. The Fox network.
Spielberg, Steven, dir. 2002. Minority Report. Los Angeles: 20th Century Fox.
The Twilight Zone. 1959-64. Original TV series, created by Rod Serling. Broadcast by CBS.
Years and Years. 2019. TV series, produced by Karen Lewis (Red Production Company). Broadcast by BBC One.
Zemeckis, Robert, dir. 1989. Back to the Future Part II. Los Angeles: Universal Pictures.