Codisseny de diàlegs constructius sobre l’assetjament sexual

Main Article Content

Dina Benbrahim

Vivim en un món disfuncional dirigit per societats capitalistes, patriarcals i dominades per homes blancs que perpetuen una opressió contínua. Des del punt de vista cultural, l'espai públic es percep com un món masculí, mentre que les dones han estat confinades tradicionalment a l'espai privat. Atès que reivindicar un espai públic segur per a tothom és un acte polític, vull promoure de manera activa una experiència creativa que faciliti el diàleg, la ideació i l'agència perquè les dones autoidentificades reclamin el seu dret a viure-hi de manera segura. El meu article se centrarà en aquesta experiència creativa, com una resistència col·lectiva, que va començar al Civic Media Center de Gainesville (EUA), i que ara s'ha convertit en una iniciativa permanent, en línia i mundial.

Paraules clau
Assetjament sexual, codisseny, relat, disseny especulatiu, feminisme, disseny centrat en les persones

Article Details

Com citar
Benbrahim, Dina. “Codisseny de diàlegs constructius sobre l’assetjament sexual”. Temes de Disseny, vol.VOL 1, no. 37, pp. 106-31, doi:10.46467/TdD37.2021.106-131.
Biografia de l'autor/a

Dina Benbrahim, University of Arkansas

Dina Benbrahim és una creativa multidisciplinària àrab que utilitza el prisma del feminisme per centrar-se a ressaltar el poder dels éssers humans per aconseguir que siguin forces transformadores de la societat. Actualment estudia el disseny per a l'acció cívica i la justícia social de comunitats marginades amb la finalitat de reimaginar col·lectivament futurs equitatius. Dina ha treballat a Nova York i Casablanca amb SYPartners Nova York, J. Walter Thompson New York i Casablanca i Shem’s Publicité en els àmbits del disseny, la direcció artística, la redacció creativa i la iniciativa empresarial. La seva obra ha estat exposada en exhibicions nacionals i internacionals i ha estat guardonada diverses vegades. Dina va obtenir una llicenciatura en Administració d'Empreses i un màster en Màrqueting i Comunicació, a més de participar en el Programa d'Intercanvi d'Art i Ciències Socials a la Simon Fraser University. Va finalitzar el seu màster en Belles Arts en Disseny i Comunicació Visual a la University of Florida, on també va ensenyar disseny. Després va ser professora adjunta a la University at Buffalo, SUNY. Ara és catedràtica adjunta de disseny gràfic a la University of Arkansas. La seva motivació és activar la grandesa en totes les persones amb qui es relaciona. El que la fa més feliç és ensenyar i els seus estudiants són els seus dissenyadors preferits.

Referències
Ahmed, Leila. 1992. Women and Gender in Islam: Historical Roots in a Modern Debate. New Haven: Yale University Press.

Armstrong, Elizabeth A., Miriam Gleckman-Krut, and Lanora Johnson. 2018. “Silence, Power, and Inequality: An Intersectional Approach to Sexual Violence.” Annual Review of Sociology 44 (1): 99–122. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-073117-041410

Benbrahim, Dina. 2020. “What Does a Feminist Graphic Design History in the United States Look Like?” Alphabettes. Accessed March 20, 2021. https://www.alphabettes.org/what-does-a-feminist-graphic-design-history-in-the-united-states-look-like/

Bishop, Russell. 1999. “Collaborative Storytelling: Meeting Indigenous Peoples’ Desires for Self-Determination in Research.” ERIC Institute of Education Sciences. https://eric.ed.gov/?id=ED467396

Bourdieu, Pierre. 1982. Ce Que Parler Veut Dire : L’économie Des Échanges Linguistiques. Paris: Fayard.

Butler, Judith, Zeynep Gambetti, and Leticia Sabsay, eds. 2016. Vulnerability in Resistance. Durham, NC: Duke University Press

Chira, Susan. 2018. “Numbers Hint at Why #MeToo Took Off: The Sheer Number Who Can Say Me Too.” The New York Times, February 21, 2018, sec. The Upshot. https://www.nytimes.com/2018/02/21/upshot/pervasive-sexual-harassment-why-me-too-took-off-poll.html

Clandestino Festival. 2011. Nawal El Saawadi - “Creativity, Women, Dissidence” Part 3/3. https://www.youtube.com/watch?v=JmYZSTv_33M&ab_channel=Clandestinofestival

Collins, Patricia Hill. 2008. Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment. New York: Routledge.

Crenshaw, Kimberle. 1989. “Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics.” University of Chicago Legal Forum Vol. 1989, article 8. https://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8

De Beauvoir, Simone. 1953. The Second Sex. Translated by H. M. Parshley. New York: Knopf.

Dekker, Annet. 2017. Lost and Living (in) Archives: Collectively Shaping New Memories. Rotterdam: Valiz.

Design Kit. n.d. “What is Human-Centered Design?”. Ideo.org. Accessed October 20, 2019. https://www.designkit.org/human-centered-design

Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. London: The MIT Press.

Hirsch, Jennifer, and Shamus Khan. 2020. Sexual Citizens: A Landmark Study of Sex, Power, and Assault on Campus. New York: W. W. Norton.

Hubler, Angela. 1995. “Sexism.” In The Oxford Companion to Women’s Writing in the United States. New York: Oxford University Press.

Lahsaeizadeh, Abdolali, and Elham Yousefinejad. 2012. “Social Aspects of Women’s Experiences of Sexual Harassment in Public Places in Iran.” Sexuality & Culture 16 (1): 17–37. https://doi.org/10.1007/s12119-011-9097-y

McCarthy, Steve. 2013. The Designer as Author, Producer, Activist, Entrepreneur, Curator, and Collaborator: New Models for Communicating. Amsterdam: BIS Publishers.

Meiselas, Susan. 2018. “Porch Portraits.” Photopaper 33/34.

Mendes, Kaitlynn, Jessica Ringrose, and Jessalynn Keller. 2018. “#MeToo and the Promise and Pitfalls of Challenging Rape Culture through Digital Feminist Activism.” European Journal of Women’s Studies 25 (May): 236–46. https://doi.org/10.1177/1350506818765318

MoMa. 2018. “Carmen Winant. My Birth. 2018”. Museum of Modern Art. Accessed March 23, 2021. https://www.moma.org/collection/works/222741

Nash, Jennifer C. 2019. Black Feminism Reimagined after Intersectionality. Durham:Duke University Press.

Paglia, Camille. 2017. Free Women, Free Men. Sex. Gender, Feminism. New York: Pantheon.

Rendell, Jane, Barbara Penner, and Iain Borden. 2000. Gender Space Architecture: An Interdisciplinary Introduction. New York: Routledge.

Ross, Cheri Louise. 1995. “True Womanhood.” In The Oxford Companion to Women’s Writing in the United States. New York: Oxford University Press.

Sanders, Elizabeth B.-N., and Pieter Jan Stappers. 2008. “Co-Creation and the New Landscapes of Design.” CoDesign 4 (1): 5–18. https://doi.org/10.1080/15710880701875068

Senthilingam, Meera. 2017. “Sexual Harassment: How It Stands around the Globe.” CNN, November 29, 2017. Accessed March 22, 2021. https://www.cnn.com/2017/11/25/health/sexual-harassment-violence-abuse-global-levels/index.html

Smith, Linda Tuhiwai. 2012. Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. New York: Zed Books.

Sontag, Susan. 1979. On Photography. London: Penguin Books.

Welter, Barbara. 1966. “The Cult of True Womanhood: 1820-1860.” American Quarterly 18 (2): 151–74. https://doi.org/10.2307/2711179

Weisman, Leslie Kanes. 2000. “Women’s Environmental Rights: A Manifesto”. In Gender Space Architecture: An Interdisciplinary Introduction, edited by Jane Rendell, Barbara Penner, and Iain Borden, 1–5. New York: Routledge.