Conflictes invisibles. Els reptes del disseny a escala planetària

Main Article Content

Bani Brusadin
Laura Benítez Valero

L’experiència del planeta interconnectat és l’experiència d'una totalitat artificial, el resultat de la intersecció accelerada de diferents àmbits, topologies i capes invisibles que competeixen entre si segons les lògiques irregulars d'interessos rivals, dissenys incompatibles, hàbits i ritmes de formes de vida no humanes, formes de resistència, errors, efectes col·laterals i accidents.


 


En aquest número de Temes de Disseny presentem casos i pràctiques de recerca que aborden des de perspectives molt diverses la necessitat d'enfocar aquestes friccions per detectar noves estructures de poder i desigualtats ocultes, i per entreveure oportunitats inèdites d'intervenció i de contradisseny.

Paraules clau
Infraestructures, Règims de visibilitat, Disseny a escala planetària, Agència d’actors no humans, Estructures de poder mediades tecnològicament, Desacord i resistència

Article Details

Com citar
Brusadin, Bani; and Benítez Valero, Laura. “Conflictes invisibles. Els reptes del disseny a escala planetària”. Temes de Disseny, vol.VOL 1, no. 37, pp. 8-17, doi:10.46467/TdD37.2021.8-17.
Biografies de l'autor/a

Bani Brusadin, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC); UB - Universitat de Barcelona

Bani Brusadin és comissari, docent i investigador. El seu àmbit de recerca són les pràctiques creatives que travessen l’art contemporani, les tecnologies crítiques, les cultures dels usuaris i les utopies i distopies d’una societat en xarxa.

És autor de The Fog of Systems. Art as Reorientation and Resistance in a Planetary-Scale System Disposed Towards Invisibility (Aksioma Institute for Contemporary Art Ljubljana, 2021) i editor d’Anatomías de una caja negra i Meme Manifesto. El protocolo Freeport de la sèrie Matadero Estudios Críticos (2021).

El 2004 va fundar i comissariar el festival The Influencers (https://theinfluencers.org/), coproduït pel CCCB Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Des de 2018 és un dels comissaris del Festival Tentacular (https://tentacular.es/) del centre d’art Matadero Madrid i director de Freeport (https://freeport.institute/), un programa de formació i recerca avançada orientat a la producció artística contemporània, el disseny experimental i la tecnologia crítica.

És doctor en Produccions Artístiques Avançades (Universitat de Barcelona, 2016) i actualment és docent de Comunicació i Producció a la Xarxa a la Universitat de Barcelona, professor col·laborador d’Elisava i docent de diferents màsters i postgraus, com ara el de Comissariat d’Art Digital d’ESDI i el de Tecnopolíticad’X-net i Universitat de Barcelona.

Laura Benítez Valero, Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona (UVic-UCC); UAB - Universitat Autònoma de Barcelona; Escola Massana, Centre d’Art i Disseny

Doctora en Filosofia, docent universitària, investigadora i comissària independent. La seva recerca connecta filosofia, art(s) i tecnociència. Actualment el seu treball gira entorn de les pràctiques de bioart, biohacking, processos de bioresistència, biodesobediència civil i agents no humans.

És cap d’àrea de Teoria i professora d’Estudis Crítics i Culturals al grau d’Arts i Disseny (Escola Massana), professora de Tecnologia i Disseny a Elisava i professora col·laboradora al màster de Filosofia per a Reptes Contemporanis, seminari de Robòtica i Enginyeria Genètica (UOC).

Ha estat investigadora convidada al Centre Ars Electronica i al Centre d’Estudis i Documentació del MACBA. També ha estat convidada a diferents institucions internacionals com l’Interface Cultures Kunstuniersität Linz, el Sónar Festival (Bcn/Hong Kong), la Royal Academy of Arts London o la Universidad de Puerto Rico. Actualment col·labora en diferents projectes de recerca, tant acadèmics com autònoms, i és col·laboradora habitual d’Hangar. Dirigeix Biofriction, un projecte europeu (Creative Europe) sobre pràctiques de bioart i biohacking liderat per Hangar en col·laboració amb Bioart Society, Kersnikova i Cultivamos Cultura.

Referències
Alotta, Bob, and Solana Larsen, eds. 2021. Internet Health Report 2020. Mozilla Foundation. https://2020.internethealthreport.org
Benbrahim, Dina. 2021. “Co-designing Meaningful Dialogues on Sexual Harassment”. Temes de Disseny 37: 106-131. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.106-131
Bratton, Benjamin H. 2016. The stack: On software and sovereignty. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
Brenner, Neil, and Nikos Katsikis. 2020. “Operational Landscapes: Hinterlands of the Capitalocene”. Architectural Design 90(1), 22–31. https://doi.org/10.1002/ad.2521
Burgos, Elvira. 2008. Qué cuenta como una vida. La pregunta por la libertad en Judith Butler. Madrid: Antonio Machado Libros.
Castillo-Vinuesa, Eduardo, and Iuliia Gankevich. 2021. “Green Military New Deal”. Temes de Disseny 37: 18-37. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.18-37
Crawford, Kate, and Vladan Joler. 2018. Anatomy of an AI System. https://anatomyof.ai/
Cuesta, Elisa, María Victoria de la Torre Luque, and Pedro Arnanz Coll. 2021. “A.I.R.: from radical individuality to connected subjectivity”. Temes de Disseny 37: 60-91. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.60-91
Del Gaudio, Chiara, Samara Tanaka and Douglas Onzi Pastori. 2021. “Between dissent and consensus, resistance and counter-resistance: design practice as a common project-process for plural possibilities of being and becoming”. Temes de Disseny 37: 156-181. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.156-181
Gabrys, Jennifer. 2016. Program earth: Environmental sensing technology and the making of a computational planet. Minneapolis: University of Minnesota Press. Available at: https://www.upress.umn.edu/book-division/gabrys_pdf
Latour, Bruno. 2005. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Clarendon.
López Gabrielidis, Alejandra, and Toni Navarro. 2021. “The digital sublime: orientation strategies for a vertiginous world”. Temes de Disseny 37: 226-243. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.226-243
Lorenzo, Vanessa. 2021. “Mari Mutare”. Temes de Disseny 37: 92-105. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.92-105
Paez, Roger, and Manuela Valtchanova. 2021. “Harnessing Conflict: Antagonism and Spatiotemporal Design Practices”. Temes de Disseny 37: 182-213. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.182-213
Pandelakis, Saul. 2021. “Disappearing bodies, disappearing objects: what Years and Years can teach us about design”. Temes de Disseny 37: 132-155. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.132-155
Partal, Sena, and Sasha Smirnova. 2021. “It’s Time to Relax: The critical importance of digital mental health products in the context of surveillance capitalism”. Temes de Disseny 37: 38-59. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.38-59
Pasquinelli, Matteo, and Vladan Joler. 2020. “The Nooscope manifested: AI as instrument of knowledge extractivism”. AI & SOCIETY. https://doi.org/10.1007/s00146-020-01097-6
Schäfer, Matthias. 2021. “This Person Does Exist”. Temes de Disseny 37: 214-225. https://doi.org/10.46467/TdD37.2021.214-225
Zuboff, S. Shoshana. 2019. The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. New York: Public Affairs.

Articles més llegits del mateix autor/a