L’Illegal Town Plan: especulació anecdòtica per a futurs costaners
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’Illegal Town Plan vol entendre i desenvolupar els futurs basats en la co- munitat per aconseguir avenços econòmics i socials. Aquest estudi de cas descriu i analitza un projecte d’investigació basat en un cas pràctic que va començar l’any 2015 i que continua en curs. El projecte, l’objectiu del qual és ambiciós, ha col·laborat amb comunitats a les quals han arrabassat el poder de desenvolupar i presentar noves visions de la seva ciutat. Des de Rhyl, al nord de Gal·les, l’equip de disseny ha desenvolupat estratègies, idees i possibilitats amb aquells que no volien un futur europeu. Aquest projecte proposa una forma d’especulació econòmica, arquitectònica i de disseny que vol reimaginar la regeneració en una Gran Bretanya post-Brexit.
L’estudi de cas qüestiona com els dissenyadors fem evolucionar i desenvolupem processos i pràctiques popularitzats gràcies a l’evolució del disseny crític i especulatiu (CSD, per les seves sigles en anglès) per plantejar futurs socials, polítics i econòmics alternatius. El projecte utilitza diàlegs oberts, interdisciplinaris i variats amb la intenció de donar forma a una noció realçada de la implicació i l’agència. Esperem mostrar pràc- tiques que permetin democratitzar l’especulació traient-la de la galeria i portant-la al món.
Gràcies a una conversa amb dos polítics, els autors van veure que existia una consciència cada vegada més gran del greu problema que patia el desenvolupament regional. Hi havia un buit, una escissió entre la comu- nitat i els responsables del futur de la seva prosperitat econòmica. Durant els últims quatre anys hem intentat ajudar la gent de Rhyl a salvar aquest buit. Com a forma d’especulació participativa, aquest projecte es proposa construir un nou llenguatge i un nou discurs de l’especulació en què les veus infrarepresentades siguin de vital importància per a les ambicions d’una petita ciutat i es valori allò atípic per obrir alternatives.
En els últims anys els enfocaments del disseny crític i especulatiu han rebut moltes crítiques. Aquest projecte es basa en gairebé dues dècades d’experiència amb CSD (en l’àmbit de la investigació i en el de l’educació) per imaginar l’evolució del plantejament.
Per mitjà d’un procés d’anecdotització, aquest estudi de cas crea quatre narracions de semificció de moments extraordinaris que ajuden a entendre el desconegut procés d’una pràctica de disseny experimental.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) Matt Ward, Jimmy Loizeau, 2020
Matt Ward, Goldsmiths, Universitat de Londres
Matt Ward dedica tots els seus esforços a l'ensenyament del disseny. Ha ocupat càrrecs de responsabilitat al departament de Disseny de la Universitat Goldsmiths de Londres durant 15 anys (cap del departament i responsable de programmees). Ha impulsat i ha fet evolucionar el grau de Disseny (que està considerat un dels millors programmees d'es- tudis d'Europa) durant un decenni i ha exercit com examinador extern en vàries ocasions al Regne Unit: Productes de Disseny a RCA, Disseny de Mitjans Gràfics a LCC, Disseny, Procés, Material i Context a UWE i Disseny de Producte a la Universitat de Hertfordshire. Els seus estudis cobreixen un ampli ventall de temes, des del disseny especulatiu fins a la pedagogia radical. És dissenyador i escriptor en actiu i va ser membre fundador de DWFE, sindicat postdisciplinar i semificcional de disseny.
El Matt té tres patents internacionals per treballs que va fer al departament d'Investigació Avançada de NCR sobre contextos emergents de la internet de les coses i d'informàtica urbana. També ha estat investigador adjunt del MIT Media Lab i del Interaction Design de RCA. És assessor d'organitzacions com Google, Nokia, Dentsu i el Design Council. Dona classes a diversos països sobre disseny, tecnologia i educació, escriu un blog [http:// sb129.wordpress.com] i fa moltes fotografies [www.flickr.com/mattward].
Jimmy Loizeau, Goldsmiths, Universitat de Londres
Jimmy Liozeau és professor de disseny de l'internacionalment prestigiós departament de Disseny de la universitat Goldsmiths. Els seus projectes pretenen existir sobre, o simplement dins, de les perifèries de la possibilitat. Aquests nous sistemes, esquemes o productes ofereixen una visió modificada de com podríem interactuar amb les infraes- tructures o les tecnologies passi el que passi, explorant possibilitats de disseny a través de l'especulació inclusiva.
Projectes com Afterlife (2002) ofereixen sistemes contemporanis per a abordar la mor- talitat, proposant un més enllà químic per a les “noves necessitats” de “nous creients”. L’Audio Tooth Implant (2001) proposa una nova fase en la tecnologia de comunicació implantada al cos; el projecte es va crear per explorar maneres de difondre temes relaci- onats amb la tecnologia a través de la implicació dels mitjans de comunicació.
Des de 2015 Loizeau ha treballat amb grups de refugiats a França i Grècia, amb els quals ha començat vàries col·laboracions que exploren el registre, el mapejat i la representa- ció als mitjans de comunitats, espais i les condicions i vides de persones que s'han vist obligades a abandonar el seu país.
Darrerament, The Illegal Town Plan, amb Matt Ward, explora estructures i estratègies inclusives per a la implicació local i l'educació mitjançant el marc d'un “pla especulatiu de ciutat”. El projecte ofereix plataformes inclusives per mediar la implicació de la comunitat amb el govern local en l'exercici de reimaginar el seu propi futur.
Barry, Andrew. 2001. Political machines; Governing a technological society. London: Athlone.
Beatty, Christina, and Stephen Fothergill. 2003. The Seaside Economy; The final report of the seaside towns research project. Centre for Regional Economic and Social Research, Sheffield Hallam University. Available: https://www4.shu.ac.uk/research/cresr/sites/shu.ac.uk/files/seaside-economy.pdf
Bell, Wendell, and James A. Mau, eds. 1971. The Sociology of the Future. New York: Russell Sage Foundation.
Bødker, Susanne, and Samuli Pekkola. 2010. “Introduction the debate section: A short review to the past and present of participatory design,” Scandinavian Journal of Information Systems 22(1): 45-48.
Björgvinsson, Erling, Pelle Ehn, and Per-Anders Hillgren. 2012. ”Agonistic participatory design: working with marginalised social movements”. CoDesign 8 (2-3):127-144.
Candy, Stuart, and Kelly Kornet. 2019. “Turning Foresight Inside Out: An Introduction to Ethnographic Experiential Futures”. In Design and Futures, edited by Stuart Candy and Cher, 3-22. Taipei: Tamkang University Press.
Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2010. “Between Reality and The Impossible”. Dunne & Raby. http://dunneandraby.co.uk/content/projects/543/0.
Fineman, Joel. 1989. “The history of the anecdote: fiction and fiction”. In The New Historicism, edited by H. A. Veeser, 49-76. New York: Routledge.
Fisher, Mark. 2014. Ghosts of my Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books.
Fisher, Mark, and Darren Ambrose, eds. 2018. K-Punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher. London: Repeater books.
Gilbert, Jeremy. 2019. “This Conjuncture: For Stuart Hall”. New Formations 96:5-37.
Gilroy, Paul. 1993. The Black Atlantic: Modernity & Double Consciousness. Harvard: Harvard University Press.
Grossberg, Lawrence. 1992. We Gotta Get Out of This Place: Popular Conservatism and Postmodern Culture. London: Routledge.
Hall, Stuart. 2012. “Jeremy Deller’s Political Imaginary”. In Jeremy Deller: Joy in People. London: Hayward Gallery Publishing.
Law, John. 2004. After Method: Mess in social science research. London: Routledge.
Leminen, Seppo, Veli-Pella Niitamo, and Mika Westerlund. 2017. “A brief history of Living Labs: From Scattered Initiatives to Global Movement”. In Proceedings of the 2017 Open Living Lab Days - Research Day Conference, 42-58. N.p.: ENoLL - European Network of Living Labs.
Love, Tim. 2010. “Paper Architecture, Emerging Urbanism: Realigning progressive practice with academic inquiry.” Places Journal. https://placesjournal.org/article/paper-architecture-emerging-urbanism/.
McDonald, Dash, and Demitrios Kargotis. 2017. “Grime Up The River.” Dash n' Dem. https://dashndem.com/grime-up-the-river/.
McNally, David. 2002. Another World Is Possible: Globalization and Anti Capitalism. Winnipeg: Arbeiter Ring Publishing.
Miessen, Markus. 2010. The Nightmare of Participation (Crossbench Praxis as a Mode of Criticality). Berlin: Sternberg Press.
Michael, Mike. 2012. “Anecdote”. In Inventive Methods: the happening of the social, edited by Celia Lury and Nina Wakeford, 24-34. London: Routledge.
Mouffe, Chantal. 1999. “Deliberative Democracy or Agonistic Pluralism?” Social Research 66 (3):745–758.
Niedderer, Kristina. 2007. “A Discourse on the Meaning of Knowledge in the Definition of Art and Design Research.” Paper presented at the 7th European Academy of Design Conference, Izmir University of Economics, Izmir, Turkey.
Nocek, Adam. 2017. “On the Pragmatics of Political Aesthetics.” Unpublished talk, Aesthetics and the Political in Contemporary India: Deleuzian Explorations conference, Tata Institute of Social Sciences Mumbai, February 13, 2017.
O’Sullivan, Simon. 2017. “Accelerationism, Hyperstition and Myth-Science.” Cyclops Journal 2:11-44.
Prado de O. Martins, Luiza, and Pedro Oliveira. 2014. “Questioning the 'critical' in Speculative & Critical Design.” Medium (blog), February 4, 2014. https://medium.com/a-parede/questioning-the-critical-in-speculative-critical-design-5a355cac2ca4
Reeves-Evison, Theo, and John K. Shaw, eds. 2017. Fiction as Method. Berlin. Sternberg Press.
Select Committee on Regenerating Seaside Towns and Communities. 2019. “The future of seaside towns”, report of Session 2017–19, HL Paper 320, published April 4, 2019. Available at: https://publications.parliament.uk/pa/ld201719/ldselect/ldseaside/320/320.pdf.
Solnit, Rebecca. 2016. Hope in the Dark: Untold Histories, Wild Possibilities. Edinburgh. London: Canongate.
Van Maanen, John. 2011. Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press.
Ward, Matt. 2015. “Rapid Prototyping Politics: Design and the dematerial turn.” In Transformation Design: Perspectives on a new design attitude, edited by Wolfgang Jonas, Sarah Zerwas, and Kristof von Anshelm. Basel: Birkhäuser.
Ward, Matt. 2019. “Critical about critical and speculative design.” SpeculativeEdu. https://speculativeedu.eu/critical-about-critical-and-speculative-design/
Barry, Andrew. 2001. Political machines; Governing a technological society. London: Athlone.
Beatty, Christina, and Stephen Fothergill. 2003. The Seaside Economy; The final report of the seaside towns research project. Centre for Regional Economic and Social Research, Sheffield Hallam University. Available: https://www4.shu.ac.uk/research/cresr/sites/shu.ac.uk/files/seaside-economy.pdf
Bell, Wendell, and James A. Mau, eds. 1971. The Sociology of the Future. New York: Russell Sage Foundation.
Bødker, Susanne, and Samuli Pekkola. 2010. “Introduction the debate section: A short review to the past and present of participatory design,” Scandinavian Journal of Information Systems 22(1): 45-48.
Björgvinsson, Erling, Pelle Ehn, and Per-Anders Hillgren. 2012. ”Agonistic participatory design: working with marginalised social movements”. CoDesign 8 (2-3):127-144.
Candy, Stuart, and Kelly Kornet. 2019. “Turning Foresight Inside Out: An Introduction to Ethnographic Experiential Futures”. In Design and Futures, edited by Stuart Candy and Cher, 3-22. Taipei: Tamkang University Press.
Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2010. “Between Reality and The Impossible”. Dunne & Raby. http://dunneandraby.co.uk/content/projects/543/0.
Fineman, Joel. 1989. “The history of the anecdote: fiction and fiction”. In The New Historicism, edited by H. A. Veeser, 49-76. New York: Routledge.
Fisher, Mark. 2014. Ghosts of my Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books.
Fisher, Mark, and Darren Ambrose, eds. 2018. K-Punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher. London: Repeater books.
Gilbert, Jeremy. 2019. “This Conjuncture: For Stuart Hall”. New Formations 96:5-37.
Gilroy, Paul. 1993. The Black Atlantic: Modernity & Double Consciousness. Harvard: Harvard University Press.
Grossberg, Lawrence. 1992. We Gotta Get Out of This Place: Popular Conservatism and Postmodern Culture. London: Routledge.
Hall, Stuart. 2012. “Jeremy Deller’s Political Imaginary”. In Jeremy Deller: Joy in People. London: Hayward Gallery Publishing.
Law, John. 2004. After Method: Mess in social science research. London: Routledge.
Leminen, Seppo, Veli-Pella Niitamo, and Mika Westerlund. 2017. “A brief history of Living Labs: From Scattered Initiatives to Global Movement”. In Proceedings of the 2017 Open Living Lab Days - Research Day Conference, 42-58. N.p.: ENoLL - European Network of Living Labs.
Love, Tim. 2010. “Paper Architecture, Emerging Urbanism: Realigning progressive practice with academic inquiry.” Places Journal. https://placesjournal.org/article/paper-architecture-emerging-urbanism/.
McDonald, Dash, and Demitrios Kargotis. 2017. “Grime Up The River.” Dash n' Dem. https://dashndem.com/grime-up-the-river/.
McNally, David. 2002. Another World Is Possible: Globalization and Anti Capitalism. Winnipeg: Arbeiter Ring Publishing.
Miessen, Markus. 2010. The Nightmare of Participation (Crossbench Praxis as a Mode of Criticality). Berlin: Sternberg Press.
Michael, Mike. 2012. “Anecdote”. In Inventive Methods: the happening of the social, edited by Celia Lury and Nina Wakeford, 24-34. London: Routledge.
Mouffe, Chantal. 1999. “Deliberative Democracy or Agonistic Pluralism?” Social Research 66 (3):745–758.
Niedderer, Kristina. 2007. “A Discourse on the Meaning of Knowledge in the Definition of Art and Design Research.” Paper presented at the 7th European Academy of Design Conference, Izmir University of Economics, Izmir, Turkey.
Nocek, Adam. 2017. “On the Pragmatics of Political Aesthetics.” Unpublished talk, Aesthetics and the Political in Contemporary India: Deleuzian Explorations conference, Tata Institute of Social Sciences Mumbai, February 13, 2017.
O’Sullivan, Simon. 2017. “Accelerationism, Hyperstition and Myth-Science.” Cyclops Journal 2:11-44.
Prado de O. Martins, Luiza, and Pedro Oliveira. 2014. “Questioning the 'critical' in Speculative & Critical Design.” Medium (blog), February 4, 2014. https://medium.com/a-parede/questioning-the-critical-in-speculative-critical-design-5a355cac2ca4
Reeves-Evison, Theo, and John K. Shaw, eds. 2017. Fiction as Method. Berlin. Sternberg Press.
Select Committee on Regenerating Seaside Towns and Communities. 2019. “The future of seaside towns”, report of Session 2017–19, HL Paper 320, published April 4, 2019. Available at: https://publications.parliament.uk/pa/ld201719/ldselect/ldseaside/320/320.pdf.
Solnit, Rebecca. 2016. Hope in the Dark: Untold Histories, Wild Possibilities. Edinburgh. London: Canongate.
Van Maanen, John. 2011. Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press.
Ward, Matt. 2015. “Rapid Prototyping Politics: Design and the dematerial turn.” In Transformation Design: Perspectives on a new design attitude, edited by Wolfgang Jonas, Sarah Zerwas, and Kristof von Anshelm. Basel: Birkhäuser.
Ward, Matt. 2019. “Critical about critical and speculative design.” SpeculativeEdu. https://speculativeedu.eu/critical-about-critical-and-speculative-design/