Els concept cars com a vehicles del canvi a les PIME
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Ja fa temps que les empreses utilitzen el disseny per crear prototips de ginys de ficció que les ajudin a anticipar el futur. Aquestes tècniques utilitzen el disseny per explorar futurs especulatius i així tradueixen idees abstractes en objectes concrets i inclouen l’experiència i la dimensió humanes en les tècniques de futurs. Les tècniques de previsió estratègica basades en el disseny segueixen activitats de creació –com ara la síntesi visual, els prototips i la narrativa– i generen ginys experimentals i experiencials que ofereixen imatges concretes, pràctiques i específiques dels futurs. Un exemple d’aquestes tècniques son els concept cars, una pràctica ja tradicional en la indústria de l’automòbil, que facilita la creació i difusió d’idees del futur.
Mentre que les grans corporacions utilitzen aquestes tècniques de previsió estratègica basades en el disseny com a eix d’innovació, les petites i mitjanes empreses, que són la columna vertebral de la societat i de l’economia global, s’han vist privades d’aquest tipus d’exploracions perquè requereixen recursos ingents.
Per ajudar aquestes empreses, vam crear DIVE (disseny, innovació, visió i exploració) a partir de tècniques de previsió estratègica basades en el disseny, creades per corporacions però adaptades a l’escala i les necessitats d’aquests agents amb menys entitat. DIVE ajuda dissenyadors externs i representants de l’empresa a crear i compartir ginys per anticipar el futur de la seva empresa. La tècnica fa ús d’una analogia en la que s’invita als usuaris a “trencar la superfície” del món tal com és i, a través d’aquesta fissura, “submergir-se en les profunditats” dels futurs especulatius, i tornar posteriorment a la realitat. A més de capbussar-se en la ficció, els participants identifiquen tendències, generen idees sobre el futur i creen el prototip d’un giny que després utilitzen per incitar la gent a parlar sobre el present i el futur de l’empresa. Aquest giny, el concepte visionari, inclou idees sobre el futur producte o servei, el context i el negoci en si.
Aquest estudi vol avaluar la idoneïtat de DIVE com a tècnica de previsió estratègica basada en el disseny i se centra en els beneficis i les limitacions de la seva aplicació. Inclou dos casos que exploraven el futur de l’experiència de compra per a Solutions Group, una mitjana empresa colombiana que desenvolupa i produeix material de punts de venda per a empreses de béns de consum com Procter & Gamble. En tots dos casos els participants van utilitzar les activitats de DIVE per crear i compartir un concepte visionari. Un cop finalitzats els casos, tres experts externs en innovació van validar els resultats de DIVE.
DIVE ha demostrat que pot ajudar eficaçment els dissenyadors a proposar visions de futur, a crear històries i prototips de conceptes visionaris, i a fer recomanacions per a diferents horitzons temporals; els participants, per la seva banda, també han après el valor estratègic del disseny.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
(c) Javier Ricardo Mejía Sarmiento, 2020
Javier Ricardo Mejía Sarmiento, Universitat de Los Andes; rrebrand
El Ricardo és dissenyador estratègic i soci de rrebrand, una consultoria que ajuda les organitzacions a innovar des del sentit. També és professor de pràctiques a la Univer- sitat de Los Andes.
Gert Pasman, Universitat Tècnològica de Delft
El Gert és professor titular de Tècniques de Disseny. S'ha especialitzat en eines i tècni- ques per ajudar els dissenyadors en les primeres fases del procés de disseny. En l'àmbit de la investigació se centra en l'ús del vídeo com a eina de disseny generatiu.
Erik Jan Hultink, Universitat Tècnològica de Delft
Erik Jan és professor de Màrqueting de Nous Productes i està especialitzat en mesurar i millorar el procés de desenvolupament i llançament de nous productes. Ha publicat en revistes com Journal of the Academy of Marketing Science, JPIM, IEEE Transactions on Engineering Management i a R&D Management.
Pieter Jan Stappers, Universitat Tècnològica de Delft
Pieter Jan és professor de Tècniques de Disseny. S'ha especialitzat en eines i tècniques per ajudar els dissenyadors en les primeres fases del procés de disseny. Les seves pu- blicacions tracten temes com l'estudi d'usuaris, especialment el "contextmapping", o la metodologia d’investigació mitjançant el disseny.
Auger, James. 2012. “Why robot? Speculative design, the domestication of technology and the considered future.” PhD diss., Royal College of Art.
Augustine, Biju, M. Bhasi, and G. Madhu. 2012. “Exploring the Forecasting Behaviour: Findings from Indian SMEs.” International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering 2(3): 260-267.
Bleecker, Julian. 2009. Design fiction: A short essay on design, science, fact and fiction. Retrieved from: http://blog.nearfuturelaboratory.com/2009/03/17/design-fiction-a-short-essay-on-design-science-fact-and-fiction.
Bleich, Erik, and Robert Pekkanen. 2013. “How to report interview data.” In Interview research in political science, edited by Layna Mosley, 84-105. Ithaca: Cornell University Press. https://doi.org/10.7591/9780801467974-007
Candy, Stuart, and Jake Dunagan. 2017. “Designing an experiential scenario: The people who vanished.” Futures 86: 136-153. https://doi.org/10.1016/j.futures.2016.05.006
Christofol, Henry, Anthony Delamarre, and Henry Samier. 2009. “Organisation of innovation projects in SMEs-contribution to concept products in the design process.” International Journal of Product Development 8(1):42–62. https://doi.org/10.1504/ijpd.2009.023748
Coates, Joseph. 2003. “Why study the future?” Research technology management 46(3): 5.
Creswel, John. 2009. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: University of Nebraska–Lincoln.
Cross, Nigel. 1982. “Designerly ways of knowing.” Design studies 3(4): 221-227. https://doi.org/10.1016/0142-694x(82)90040-0
De Lille, Christine Stefanie Heleen. 2014. “UCD4SME: Small to Medium-sized Enterprises involving their users and clients for product innovation”. PhD diss., Delft University of Technology. https://doi.org/10.4233/uuid:4b5de062-16d4-4ab7-af7b-78078432d374
Delamarre, Anthony, Hervé Christofol, Henry Samier, and Simon Richir. 2005. “Managing Early Design Phases in SME’s: The Concept Product.” In ICED 05: 15th International Conference on Engineering Design: Engineering Design and the Global Economy, p. 3563. Barton, A.C.T: Engineers Australia.
Dunne, Anthony. 2008. Hertzian tales: Electronic products, aesthetic experience, and critical design. London, U.K.: The MIT Press.
Grand, Simon and Martin Wiedmer. 2010. “Design fiction: A method toolbox for design research in a complex world.” In Proceedings of the DRS 2010 conference: Design and Complexity.
Hekkert, Paul, and Matthijs Van Dijk. 2011. ViP - Vision in design: A guidebook for innovators. Amsterdam: BIS publishers.
Keinonen, Turkka Kalervo and Roope Takala, eds. 2006. Product Concept Design: A Review of the Conceptual Design of Products in Industry. Springer Science & Business Media.
Konsti‐Laakso, Suvi, Timo Pihkala, and Sascha Kraus. 2012. “Facilitating SME innovation capability through business networking.” Creativity and Innovation Management 21(1): 93-105. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2011.00623.x">https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2011.00623.x
Lederman, Daniel, Julián Messina, Samuel Pienknagura, and Jamele Rigolini. 2013. Latin American entrepreneurs: many firms but little innovation. Washington, DC: The World Bank.
Ley 905 de 2004 (agosto 2) [Colombia], Pub. L. No. 905, § Articulo 2, 45.628 Diario oficial 45.628 14.
Lindley, Joseph and Robert Pots. 2014. “A machine learning: An example of HCI prototyping with design fiction.” In Proceedings of the 8th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Fun, Fast, Foundational, pp. 1081–1084. New York, NY, USA: ACM. https://doi.org/10.1145/2639189.2670281
Lyons, Sean, Linda E. Duxbury, and Christopher A. Higgins. 2006. “A comparison of the values and commitment of private sector, public sector, and parapublic sector employees.” Public administration review 66(4): 605-618. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00620.x
Mannermaa, Mika. 1986. “Futures research and social decision making: Alternative futures as a case study.” Futures 18(5): 658-670. https://doi.org/10.1016/0016-3287(86)90038-8
Mejia Sarmiento, J. Ricardo. 2018. “Vision Concepts for Small- and Medium-Sized Enterprises: Developing a Design-Led Futures Technique to Boost Innovation.” PhD diss., Delft University of Technology. https://doi.org/10.4233/uuid:b561da67-ced6-40b9-8f97-ed109439ea4c
Mejia Sarmiento, J. Ricardo, Erik J. Hultink, Gert Pasman, and Pieter J. Stappers. 2016. “Concept cars as a design-led futures technique.” In Proceedings of the 23rd Innovation and Product Development Management Conference, Vol. 1, 1–21. Glasgow, UK: EIASM.
Mejia Sarmiento, J. Ricardo and Jody Parra. 2014. “Strategic PES: Product-experience-service, a visual tool to support SMEs through service-dominant logic.” Touchpoint, The Journal of Service Design, 6(3): 80–85.
Mejia Sarmiento, J. Ricardo, Gert Pasman, Erik J. Hultink, and Pieter J. Stappers. 2017. “Developing DIVE, a design-led futures technique for SMEs.” In Proceedings of the International Association of Societies of Design Research (IASDR) Conference, edited by Craig Vogel and Gjoko Muratovski. Cincinnati, USA: IASDR.
Mejia Sarmiento, J. Ricardo, Gert Pasman and Pieter J. Stappers. 2016. “Vision concepts within the landscape of design research.” In Proceedings of DRS2016: Design + Research + Society – Future-Focused Thinking, edited by Peter Lloyd and Erik Bohemia, Vol. 4, pp. 1659–1676). Brighton, UK.
Mejia Sarmiento, J. Ricardo, Lianne Simonse and Erik J. Hultink. 2015. “Design of vision concepts to explore the future: nature, context and design techniques.” Presented at the 5th CIM –Creativity and Innovation Management– Community Workshop. Enschede, The Netherlands.
Mosley, Layna, ed. 2013. Interview research in political science. Ithaca: Cornell University Press.
Oficina de Estudios Económicos, MINCIT. 2017. Información industria enero 2017, No. 01-2017, p. 35. Bogotá, Colombia: Ministerio de Comercio, Industria y Turismo.
Phillips, Joanne G. 2013. Technology Foresight for Small- to Medium-sized Enterprises. University of Alberta, Canada.
Rohrbeck, René, and Jan Oliver Schwarz. 2013. “The value contribution of strategic foresight: Insights from an empirical study of large European companies.” Technological Forecasting and Social Change 80(8): 1593-1606. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2013.01.004
Sanders, Liz, and Pieter Jan Stappers. 2012. Convivial Toolbox: Generative Research for the Front End of Design. Amsterdam: BIS Publishers.
Sanders, Liz, and Pieter Jan Stappers. 2014. “Probes, toolkits and prototypes: three approaches to making in codesigning.” CoDesign 10(1): 5-14. https://doi.org/10.1080/15710882.2014.888183
Sauro, Jeff. 2011. “How to interpret survey responses: 5 techniques.” MeasuringU (blog). https://measuringu.com/interpret-responses.
United Nations Environment Programme. 2003. Small and medium-sized enterprises and sustainability: facts and figures. Industry and Environment Report No. 26. Paris, France: United Nations Environment Programme Division of Technology, Industry and Economics.
van der Duin, Patrick. 2007. “Innovating for the future: How Dutch SMEs use futures research in innovation processes.” Futura 26(2).
Van Notten, Philip. 2006. “Scenario development: a typology of approaches.” In Think Scenarios, Rethink Education, 69–84. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264023642-en
Voros, Joseph. 2007. “On the philosophical foundations of futures research.” In Knowing Tomorrow?: How Science Deals with the Future, edited by Patrick van der Duin, 69–90. Eburon Uitgeverij B.V.
Wright, George, and George Cairns. 2011. “Working with scenarios: Introducing the basic method.” In Scenario Thinking: Practical Approaches to the Future, 18–46. London, UK: Palgrave Macmillan.