El disseny ficció com a pràctica d’investigació en l’àmbit social

Main Article Content

Thomas Markussen
Eva Knutz
Tau Lenskjold

Aquest article vol contribuir a establir unes noves bases conceptuals del disseny-ficció. S’hi dedica una gran atenció a teoritzar sobre la relació dels dissenys-ficció amb el nostre denominat món fàctic. Aquest treball es pot considerar un intent d’assegurar la serietat i la legitimitat del disseny-ficció com a plantejament per a la investigació de disseny. Referent a això, la teoria de mons possibles es mostra prometedora. Tanmateix, encara sostenim que no hi ha un coneixement detallat del disseny-ficció. En la literatura sobre el disseny-ficció els autors solen criticar els plantejaments tecnocèntrics i fan menys atenció al potencial que té el disseny-ficció de fomentar el canvi social en determinades circumstàncies fàctiques. La nostra tesi és que caldria començar per l’intricat desplegament de l’esdeveniment de disseny i no per elevats debats ontològics sobre les línies divisòries entre ficció i realitat. Per poder percebre allò que té d’intricat el disseny-ficció, oferim un marc interdisciplinari unint àmbits de coneixement com la teoria de la literatura i l’antropologia del disseny.

Paraules clau
disseny-ficció, disseny especulatiu, teoria de mons possibles, antropologia del disseny, teoria per al disseny

Article Details

Com citar
Markussen, Thomas et al. “El disseny ficció com a pràctica d’investigació en l’àmbit social”. Temes de Disseny, no. 36, pp. 16-39, doi:10.46467/TdD36.2020.16-39.
Biografies de l'autor/a

Thomas Markussen, Universitat del Sud de Dinamarca (SDU), Dept. de Disseny i Comunicació

Thomas Markussen és professor associat de la Universitat del Sud de Dinamarca i cofundador de la Unitat d'Investigació en Disseny Social de la mateixa universitat. Markussen centra el seu treball en les formes d’utilitzar el disseny com a eina política i estètica crítica, bàsicament en els camps del disseny social, l'activisme del disseny i el disseny-ficció.

Eva Knutz, Universitat del Sud de Dinamarca (SDU), Dept. de Disseny i Comunicació

Eva Knutz és professora associada del Departament de Disseny i Comunicació de la Universitat del Sud de Dinamarca. L'Eva treballa en el camp del disseny social, el disseny especulatiu i la participació ciutadana en qüestions de criminalitat i sanitat, i ha creat prototips i eines per ajudar els col·lectius més vulnerables de la societat.

Tau Lenskjold, Universitat del Sud de Dinamarca (SDU), Dept. de Disseny i Comunicació

Tau Lenskjold és professor associat de la Universitat del Sud de Dinamarca. La seva obra investiga col·laboracions de disseny amb grups desfavorits i accions col·lectives de temàtica ecològica. A partir de pràctiques participatives i experimentals de codisseny, prototips especulatius i activisme, la seva investigació explora el disseny com a plantejament per indagar en el sector social i la sostenibilitat mediambiental.

Referències

Auger, James. 2013. “Speculative Design: Crafting the Speculation.” Digital Creativity 24(1): 11–35. https://doi.org/10.1080/14626268.2013.767276

Bjorgvinsson, Erling, Pelle Ehn, and Per-Anders Hillgren. 2010. “Participatory Design and ‘Democratizing Innovation.” In PDC ‘10: Proceedings of the 11th Biennial Participatory Design Conference, 41-50. New York: ACM Press. https://doi.org/10.1145/1900441.1900448

Bleecker, Julian. 2009. Design fiction: A short essay on design, science, fact and fiction. Retrieved from: http://blog.nearfuturelaboratory.com/2009/03/17/design-fiction-a-short-essay-on-design-science-fact-and-fiction.

Blythe, Mark, and Peter Wright. 2006. “Pastiche Scenarios: Fiction as a Resource for User Centred Design.” Interacting with Computers 18: 1139–1164. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2006.02.001

Blythe, Mark. 2014. “Research through Design Fiction: Narrative in Real and Imaginary Abstracts.” In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 703–712. ACM Press. https://doi.org/10.1145/2556288.2557098

Coulton, Paul, Joseph Lindley, and Haider Ali Akmal. 2016. “Design Fiction: Does the Search for Plausibility Lead to Deception”. In Proceedings of the 50th Design Research Society Conference, 369-384. Brighton, UK: University of Brighton. https://doi.org/10.21606/drs.2016.148

Coulton, Paul, Dan Burnetta, and Adrian Gradinara. 2016. “Games as Speculative Design: Allowing Players to Consider Alternate Presents and Plausible Futures.” In Proceedings of the 50th Design Research Society Conference, 1609-1625. Brighton, UK: University of Brighton. https://doi.org/10.21606/drs.2016.15

Dick, Philip K. 1962. The Man in the High Castle. New York: G. P. Putnam’s Sons.

Djajadiningrat, John Partomo, William W. Gaver, and Joep W. Fres. 2000. “Interaction Relabelling and Extreme Characters: Methods for Exploring Aesthetic Interactions.” In Proceedings of the 3rd Conference on Designing Interactive Systems: Processes, Practices, Methods, and Techniques: 66–71. ACM Press. https://doi.org/10.1145/347642.347664

Dunne, Anthony. 1999. Hertzian Tales: Electronic Products, Aesthetic Experience, and Critical Design. London: RCA CRD Research.

Dunne, Anthony, and Fiona Raby. 2013. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Gaver, William W., Jake Beaver, and Steve Benford. 2003. “Ambiguity as a Resource for Design”. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems: 233–240. ACM New York, NY, USA. https://doi.org/10.1145/642611.642653

Grand, Simon, and Martin Wiedmer. 2010. “Design Fiction: A Method Toolbox for Design Research in a Complex World.” In Proceedings of the DRS 2010 Conference: Design and Complexity. Montreal: Design Research Society.

Ingold, Tim. 2011. Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. New York: Routledge.

Halse, Joachim, Eva Brandt, Brendon Clark, and Thomas Binder. 2010. Rehearsing the Future. Copenhagen: The Danish Design School Press.

Kirby, David. 2009. “The Future Is Now: Diegetic Prototypes and the Role of Popular Films in Generating Real-World Technological Development.” Social Studies of Science 40(1): 41–70. https://doi.org/10.1177/0306312709338325

Kjærsgaard, Mette G., and Laurens Boer. 2016. “Design Anthropological Frictions: Mundane Practices Meets Speculative Critiques.” In Design Anthropological Futures, edited by Smith, Rachel Charlotte, Kasper Tang Vangkilde, Mette Gislev Kjaersgaard, Ton Otto, Joachim Halse, and Thomas Binder: 217-234. London: Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781474280617.ch-014

Knutz, Eva, Tau Ulv Lenskjold, and Thomas Markussen. 2016. “Fiction as a Resource in Participatory Prototyping”. In Proceedings of the 50th Design Research Society Conference, 1830-1844. Brighton, UK: University of Brighton. https://doi.org/10.21606/drs.2016.476

Knutz, Eva and Thomas Markussen. Forthcoming. “Understanding Dynamics of Identity Navigation in Social Design.” In Proceedings of the DRS Conference 2020. Brisbane.

Lindley, Joseph, and Paul Coulton. 2015. “Back to the Future: 10 Years of Design Fiction.” In Proceedings of the 2015 British HCI Conference, 210–211. New York: ACM. https://doi.org/10.1145/2783446.2783592

Markussen, Thomas, and Eva Knutz. 2017. “Playful Participation in Social Games.” Conjunctions. Transdisciplinary Journal of Cultural Participation 4(1): 3-20. https://doi.org/10.7146/tjcp.v4i1.97728

Markussen, Thomas, and Eva Knutz. Forthcoming a. “Boardgames as a New Method for Studying Troubled Family Narratives – Framing Counter Narratives in Social Design Research.” In Routledge Handbook of Counter Narratives, edited by Klarissa Lueg. London & New York: Routledge.

Markussen, Thomas, and Eva Knutz. Forthcoming b. “Playing Games to Re-story Troubled Family Narratives in Danish Maximum-security Prisons.” Punishment & Society.

Markussen, Thomas, and Eva Knutz. 2013. “The Poetics of Design Fiction”. In Proceedings of the 6th International Conference on Designing Pleasurable Products and Interfaces: 231–240. New York: ACM. https://doi.org/10.1145/2513506.2513531

Michael, Mike. 2011. “De-Signing the Object of Sociology: Toward an ‘idiotic’ Methodology.” Sociological Review (Special Issue: Live Sociology): 1–28. https://doi.org/10.1111/j.1467-954x.2012.02122.x

Morrison, Andrew, Ragnhild Tronstad, and Einar Sneve Martinussen. 2013. “Design Notes on a Lonely Drone”. Digital Creativity 24(1): 46–59. https://doi.org/10.1080/14626268.2013.768534

Otto, Ton, and Rachel Charlotte Smith. 2013. “Design Anthropology: A Distinct Style of Knowing.” In Design Anthropology, edited by Wendy Gunn, Ton Otto, and Rachel Charlotte Smith: 1–20. London: Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781474214698.ch-001

Pavel, Thomas G. 1975. “‘Possible Worlds’ in Literary Semantics”. Journal of Aesthetics and Art Criticism 34(2): 165–76. https://doi.org/10.2307/430073

Ronen, Ruth. 1994. Possible Worlds in Literary Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

Ryan, Marie-Laure. 1991. Possible Worlds, Artificial Intelligence, and Narrative Theory. Bloomington: Indiana University Press.

Smith, Rachel Charlotte, Kasper Tang Vangkilde, Mette Gislev Kjaersgaard, Ton Otto, Joachim Halse, and Thomas Binder. 2016. Design Anthropological Futures. London: Bloomsbury Publishing.

Sterling, Bruce. 2009. “Design Fiction”. Interactions 16(3): 20–24. https://doi.org/10.1145/1516016.1516021

Tanenbaum, Theresia Jean, Karen Tanenbaum, and Ron Wakkary. 2012. “Steampunk as Design Fiction.” In CHI ‘12: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1583–1592. Austin, Texas. https://doi.org/10.1145/2207676.2208279

Traub, James. 2016. “The Plot Against America: The Darkest Fears (and Silver Lining) of a Trump Presidency.” Foreign Policy, November 9, 2016: http://foreignpolicy.com/2016/11/09/the-plot-against-america-president-donald-trump.

Wakkary, Ron, William Odom, Sabrina Hauser, Garnet Hertz, and Henry Lin. 2015. “Material Speculation: Actual Artifacts for Critical Inquiry.” In Proceedings of The Fifth Decennial Aarhus Conference on Critical Alternatives, 97–108. Aarhus University Press. https://doi.org/10.7146/aahcc.v1i1.21299