Introducció

Main Article Content

Oscar Tomico
Laura Clèries

En el primer número de Temes de Disseny, l’any 1986, amb una visió de futur pionera, Jordi Pericot mencionava les següents paraules:

Temes de Disseny respon a la necessitat d'agrupar iniciatives en matèria d'investigació que ens permetin formular noves propostes pel que fa a les expectatives de futur.

En uns moments en què la discussió sobre el disseny no només no sembla esgotada, sinó que, al contrari, sembla que gaudeixi cada vegada més d'una millor acceptació tant en el camp de la investigació com en el camp de la pràctica, aquesta nova publicació es proposa exposar les qüestions capdavanteres que suscita la pràctica actual del disseny des d'una perspectiva pragmàtica”.

Temes de Disseny va néixer com a canal de comunicació i reflexió entre estudiants, professionals i investigadors al voltant de la cultura del disseny. Després de 33 edicions, podem afirmar que es tracta d’una revista consolidada i de renom entre els amants del disseny. Avui, amb el número 34 de Temes de Disseny, iniciem una nova etapa que pretén tant abordar reptes socials, ambientals i econòmics actuals del disseny i l’enginyeria, com garantir el rigor científic de les nostres publicacions.

Entre els objectius i l’abast de la revista destaquen incloure la recerca mitjançant disseny pel seu gran potencial com a agent integrador entre disciplines i reforçar el disseny com a disciplina d’investigació que demana assolir el mateix valor que qualsevol altra disciplina per esdevenir un àmbit i una àrea de coneixement.

Per tal de satisfer els criteris de qualsevol revista científica, s’ha dotat Temes de Disseny d’una estructura organitzativa que inclou editors en cap, un gestor de la revista (Managing Editor), un editor convidat per a cada número anual i un consell editorial (Editorial Board) format per una selecció d’experts locals i internacionals de diferents disciplines. El paper d’aquest consell editorial internacional és principalment detectar temàtiques i causar impacte des d’una perspectiva global. En l’esperit d’altres revistes que s’apropen més a les necessitats de la recerca en disseny, les variants tipològiques de les publicacions de Temes de Disseny contemplen articles originals, estat de la qüestió, casos d’estudi i càpsules il·lustrades. Prèviament a la seva publicació, cada una passa per un procés de revisió (blind peer review) de dos investigadors internacionals reconeguts en l’àmbit de recerca concret de cada article.

També volem fer una menció especial a la reconfiguració gràfica de la revista, que combina els trets característics que normalment associem a una revista científica amb els d’una publicació de disseny de caire més visual. Aquesta nova senya d’identitat posiciona i distingeix Temes de Disseny com una proposta innovadora per a la recerca científica en l’àmbit del disseny.

En aquesta nova etapa, sota el guiatge del grup de recerca emergent ELISAVA Research, Temes de Disseny es transforma en una revista científica d’accés obert que no només pretén seguir sent un referent en l’àmbit del disseny i fer de pont entre el marc estratègic local i l’internacional, sinó que també vol ser un referent dins les comunitats científiques d’altres disciplines.

Esperem que ens acompanyeu i que gaudiu d’aquest número “Interaccions materials en un entorn creat per humans”.

Article Details

Com citar
Tomico, Oscar; and Clèries, Laura. “Introducció”. Temes de Disseny, no. 34, pp. 6-7, doi:10.46467/TdD34.2018.6-7.