Eines d'implantació del català a Catalunya i a la Catalunya del Nord: una anàlisi teòrica de dos sistemes educatius diferents

Main Article Content

James Hawkey
Aquest article examina el paper del sistema educatiu en els processos d?implantació de la llengua catalana (especialment de la varietat normativa) i es focalitza en dues regions de parla catalana: Catalunya i la Catalunya del Nord. S?estableixen els lligams teòrics entre les polítiques lingüístiques educatives i la implantació de varietats lingüístiques normatives, i es detallen tres esquemes sociolingüístics pertinents (adaptats de Cooper, 1989; Schiffman, 1996, i Baker, 2011). Mitjançant aquests esquemes, es classificaran les dues situacions en qüestió per tal de comprendre-les millor. S?examinaran les dues regions per tanda: es farà una anàlisi a partir dels esquemes teòrics, tenints presents dades experimentals existents pel que fa a la implantació de la normativa. L?estudi de la Catalunya del Nord és d?una importància especial, ja que el sistema educatiu d?aquesta regió no ha rebut gaire atenció per part dels investigadors. Veurem que les dues regions són molt diferents en gairebé tots els aspectes, incloent-hi el grau de la implantació i la presència de les classes de (o en) català. Tanmateix, abans de treure conclusions definitives, ens caldrà una investigació més extensa (sobretot de la situació a la Catalunya del Nord).

Article Details

Com citar
Hawkey, James. “Eines d’implantació del català a Catalunya i a la Catalunya del Nord: una anàlisi teòrica de dos sistemes educatius diferents”. Treballs de sociolingüística catalana, vol.VOL 25, pp. 199-12, https://raco.cat/index.php/TSC/article/view/342902.