Comparativa entre instruments d’avaluació de qualitat de cursos MOOC: ADECUR vs Normes UNE 66181:2012
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Els cursos oberts en línia i massius (d’ara endavant, MOOC) s’han considerat en la literatura divulgativa i científica una revolució amb un gran potencial en el món educatiu i formatiu. No obstant això, al mateix temps, existeixen discrepàncies i qüestionaments sobre el valor pedagògic i l’abast que tindrà el moviment en l’educació superior. Així doncs, l’univers dels MOOC és objecte de reflexió didàctica i formativa entre diferents autors i institucions en el món globalitzat, però encara són necessàries unes dimensions i unes implicacions de la visió avaluadora d’aquests cursos que han de ser valorades i analitzades des de diferents punts de vista.
En aquest article es presenta un panorama comparatiu dels indicadors de qualitat de dos instruments d’avaluació dels cursos MOOC: la Norma UNE 66181:2012 sobre la gestió de la qualitat de la formació virtual i l’instrument d’anàlisi didàctica de model i estratègies d’ensenyament de cursos universitaris en xarxa (ADECUR). Finalment, es plantejarà un disseny d’eina d’avaluació de qualitat de cursos MOOC sobre la base de les fortaleses dels dos instruments analitzats.
Article Details
Miguel Baldomero Ramirez Fernandez, Professor del Departament d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla
Doctor en Ciències de l’Educació. Enginyer de l’ESI de Sevilla. Membre del grup de recerca Sistemes i Tecnologies de la Informació (TEP-240). Revisor científic de la revista IJERI. Inspector d’Educació de la Junta d’Andalusia.
Universidad Pablo de Olavide de Sevilla
Carretera de Utrera, km. 1
41013 Sevilla
España
José Luis Salmeron Silvera, Catedràtic de Sistemes d’Informació de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla i director del Laboratori d’Intel·ligència Computacional
Ha participat com a director i membre de diversos grups de recerca i projectes professionals treballant en el desenvolupament d’algoritmes intel·ligents de suport a les decisions, fuzzy cognitive maps i noves metodologies basades en soft computing, tècniques d’intel·ligència artificial per a diagnòstics complexos, suport a les decisions i mètodes quantitatius. Ha publicat en revistes com IEEE Transactions on Fuzzy Systems, IEEE Transactions on Software Engineering, Information Sciences, Applied Intelligence, Applied Soft Computing, Knowledge-Based Systems, European Journal of Operational Research, Communications of the ACM, Computer Standards & Interfaces, Journal of Software and Systems i Technovation.
Universidad Pablo de Olavide de Sevilla
Carretera de Utrera, km. 1
41013 Sevilla
España
Eloy López Meneses, Professor titular a l Departament d’Educació i Psicologia Social de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla
Especialitzat en MOOC, TIC i disseny didàctic MEM. Doctor en Ciències de l’Educació i premi extraordinari de tesi doctoral per la Universitat de Sevilla. Segon Premi Nacional en els Estudis de Ciències de l’Educació. És editor de la revista científica IJERI.
Universidad Pablo de Olavide de Sevilla
Carretera de Utrera, km. 1
41013 Sevilla
España
Articles més llegits del mateix autor/a
- Julio Cabero Almenara, Eloy López Meneses, Cristóbal Ballesteros Regaña, Experiències universitàries innovadores amb blogs per a la millora de la praxi educativa en el context europeu , RUSC, Universities & Knowledge Society: 2009: Vol.: 6 Núm.: 2