El perfil competencial dels graduats d'Administració i Direcció d'Empreses en línia: una visió des del mercat de treball

Main Article Content

Àngels Fitó Bertran
María Jesús Martínez Argüelles
Soledad Moya Gutiérrez

Un de pilars sobre els quals s'aguanta la construcció de l'espai europeu d'ensenyament superior és l'aposta per una formació universitària professionalitzadora. Les competències es converteixen en l'eix fonamental del disseny de les titulacions, pel fet de ser els elements dinàmics que permeten respondre a les necessitats canviants de la societat. I les competències transversals adquireixen un paper preponderant en el perfil competencial demanat pel mercat de treball.

Així mateix, els últims anys es produeix un creixement significatiu de l'oferta de formació superior en línia. Si bé existeixen múltiples investigacions que han explorat l'efectivitat instruccional de l'e-learning, encara són molt escassos els estudis sobre el potencial d'ocupabilitat dels graduats en línia.

En aquesta investigació s'analitza l'impacte de la metodologia formativa, en línia, sobre el potencial d'ocupabalitat dels graduats d'Administració i Direcció d'Empreses (ADE). Aquesta anàlisi es fa des de la perspectiva dels mateixos estudiants i graduats en línia, i els ocupadors, mitjançant la valoració del nivell d'adquisició de competències transversals essencials per al perfil competencial del graduat d'ADE. Els resultats mostren una visió favorable dels graduats en línia pel que fa a la seva pròpia formació, la qual cosa contrasta amb la percepció negativa que tenen de com aquesta formació és valorada en el mercat de treball. No obstant això, els empresaris consideren que, encara que el nivell competencial dels graduats en línia és inferior en alguna de les competències (treball en equip, lideratge), és semblant en la gran majoria i fins i tot superior en algunes (ús de les TIC, cerca i gestió de la informació, gestió del temps, entre altres). Aquests resultats confirmen el canvi de tendència dels ocupadors en la percepció que tenen dels graduats en línia i la seva capacitat de competir amb estudiants presencials. 

Paraules clau
espai europeu d'ensenyament superior, competències transversals, ocupabilitat, e-learning, administració i direcció d'empreses

Article Details

Com citar
Fitó Bertran, Àngels et al. “El perfil competencial dels graduats d’Administració i Direcció d’Empreses en línia: una visió des del mercat de treball”. RUSC, Universities & Knowledge Society, vol.VOL 11, no. 2, pp. 13-26, doi:10.7238/rusc.v11i2.2053.
Biografies de l'autor/a

Àngels Fitó Bertran, Universitat Oberta de Catalunya

Àngels Fitó has been the director of the Economics and Business Studies Department at the Open University of Catalonia (UOC), Spain, since 2010. Previously, she combined her teaching activity in other Spanish universities with economic and financial consultancy work. Her research focuses on economic and financial information and on e-learning. She has published her research results in international indexed journals and presented them at international conferences on accounting and financial matters and on education.

María Jesús Martínez Argüelles, Universitat Oberta de Catalunya

María Jesús Martínez-Argüelles is a lecturer in the field of Business Organisation in the Faculty of Economics and Business at the Open University of Catalonia (UOC), Spain. She is currently the programme director of the bachelor’s degree in Business Management and Administration. In the field of research, she is particularly interested in issues relating to the effects of the use of information and communication technologies (ICT) on business strategy and organisation. In this context, she has participated in several research projects and has published articles and presented papers on the effects of ICT in higher education, especially from the perspective of e-learning management. Moreover, she has analysed the use of teleworking and its organisational and work-life balance implications.

Soledad Moya Gutiérrez, EADA Business School

Soledad Moya obtained her bachelor’s degree in Business from the University of Barcelona (UB), Spain, and her doctorate (PhD) from Pompeu Fabra University (UPF), Spain. She has held visiting positions at the Autonomous University of Barcelona (UAB), Spain, and at Leeds University Business School, United Kingdom. She has authored many academic and professional articles on the accounting harmonisation process, international accounting and international accounting standards (IFRS), the analysis of financial statements, the economic consequences of accounting standards and the consolidation of financial statements. She has participated in competitive research projects and is currently a member of the research group Gestion y Evaluación de las Organizaciones. She is also a member of the editorial board of Accounting in Europe, Accounting Education: An international journal and the Revista de Contabilidad y Dirección (ACCID). 

Articles més llegits del mateix autor/a