Percepció de socis comunitaris en projectes amb aprenentatge servei remot o presencial. Influeix el format?
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’aprenentatge servei busca promoure el rol actiu de les i els estudiants que participen de la metodologia, aplicant coneixements a contextos reals a través del servei a socis comunitaris amb desafiaments genuïns. Els socis comunitaris també també tenen un rol clau en el procés (Centre de Desenvolupament Docent UC, 2023). En els últims anys, la pandèmia Covid19 ha obligat a realitzar adaptacions metodològiques que han reduït significativament la presencialitat dels projectes d’ApS, potenciant el treball remot. En aquest context, aquest estudi es va proposar esbrinar l' existència de possibles diferències en la percepció dels socis comunitaris segons la modalitat, remota o presencial, dels projectes de servei en els quals van participar. Es van analitzar només les respostes de l'enquesta de socis comunitaris aplicada al tancament de cadascuna de les assignatures amb ApS a la Pontificia Universidad Católica de Chile, entre els anys 2019 i 2022, mitjançant un disseny d'investigació descriptiu-comparatiu amb tècniques quantitatives i qualitatives. Entre els resultats es va observar una valoració positiva de l'experiència per part dels socis comunitaris, especialment de la qualitat del treball col·laboratiu, marcada per una actitud de respecte i cordialitat amb docents i estudiants. La qualitat de la relació entre actors no va experimentar grans diferències durant la implementació remota en comparació a la presencial. Això podria suggerir la possibilitat de tenir relacions de qualitat en projectes de servei, independent de la modalitat de treball, sempre que estiguin inserits en un model d'implementació de la metodologia.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Fernanda Penela, Miguel Adasme, Chantal Jouannet, Raúl Cofré, 2023
Drets d'autor
L'autor/a que publica en aquesta revista està d'acord amb els termes següents:
- L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra.
- Els textos es difondran amb la llicència Creative Commons Reconeixement 4.0 la qual permet compartir l’obra amb tercers, sempre que en reconeguin l’autoria, la publicació inicial en aquesta revista i les condicions de la llicència.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Chantal Jouannet, José Tomás Montalva, Camila Ponce, Vincent Von Borries, Diseño de un modelo de institucionalización de la metodología de aprendizaje servicio en educación superior , RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio: Núm. 1 (2015)