Percepció de socis comunitaris en projectes amb aprenentatge servei remot o presencial. Influeix el format?

Main Article Content

Fernanda Penela
Miguel Adasme
Chantal Jouannet
Raúl Cofré

L’aprenentatge servei busca promoure el rol actiu de les i els estudiants que participen de la metodologia, aplicant coneixements a contextos reals a través del servei a socis comunitaris amb desafiaments genuïns. Els socis comunitaris també també tenen un rol clau en el procés (Centre de Desenvolupament Docent UC, 2023). En els últims anys, la pandèmia Covid19 ha obligat a realitzar adaptacions metodològiques que han reduït significativament la presencialitat dels projectes d’ApS, potenciant el treball remot. En aquest context, aquest estudi es va proposar esbrinar l' existència de possibles diferències en la percepció dels socis comunitaris segons la modalitat, remota o presencial, dels projectes de servei en els quals van participar. Es van analitzar només les respostes de l'enquesta de socis comunitaris aplicada al tancament de cadascuna de les assignatures amb ApS a la Pontificia Universidad Católica de Chile, entre els anys 2019 i 2022, mitjançant un disseny d'investigació descriptiu-comparatiu amb tècniques quantitatives i qualitatives. Entre els resultats es va observar una valoració positiva de l'experiència per part dels socis comunitaris, especialment de la qualitat del treball col·laboratiu, marcada per una actitud de respecte i cordialitat amb docents i estudiants. La qualitat de la relació entre actors no va experimentar grans diferències durant la implementació remota en comparació a la presencial. Això podria suggerir la possibilitat de tenir relacions de qualitat en projectes de servei, independent de la modalitat de treball, sempre que estiguin inserits en un model d'implementació de la metodologia.

Paraules clau
Socis comunitaris, relació, vincle, compromís, format remot

Article Details

Com citar
Penela, Fernanda et al. “Percepció de socis comunitaris en projectes amb aprenentatge servei remot o presencial. Influeix el format?”. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, no. 16, pp. 41-56, doi:10.1344/RIDAS2023.16.4.