Què sabem sobre l'impacte social dels programes d'ApS universitari? Un estudi de cas

Main Article Content

José Luis Lalueza
Diana Peries
Paloma Valdivia
Sílvia Blanch-Gelabert

Aquest estudi es va realitzar en el marc de la institucionalització de l'aprenentatge servei (ApS) a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb l'objectiu de proporcionar una visió general de com l'ApS involucra i afecta diferents destinataris, en quines àrees es produeix aquest impacte i qui són els agents implicats en la seva avaluació. No constitueix un programa homogeni d' avaluació, sinó un primer pas per comprendre com l'ApS influeix en la universitat i el seu entorn. L'anàlisi es va basar en 53 projectes ApS duts a terme a la UAB durant els cursos 2019-20 i 2020-21. Els resultats mostren que predomina l'impacte en els aprenentatges de l'alumnat, i que l'impacte en les entitats es relaciona amb l'acompanyament i assessorament per a la millora d' aquestes. En la comunitat, l'impacte s'observa principalment en el desenvolupament de la mateixa i l'augment de la seva connexió a altres comunitats i serveis. A nivell social, l'impacte predomina en l'esfera de conscienciació i problematització. A més, s'investiga en quines àrees d'intervenció -relacionades amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible)- es dóna l'impacte social, i s'observa que la salut, l'educació, la consolidació d'institucions, la reducció de desigualtats i la cura del medi ambient són àrees destacades. En resum, aquest estudi ofereix una visió general de l'ApS i ens permet aproximar-nos a conèixer com s'avalua l'impacte dels projectes a la UAB, contribuint a la comprensió d'aquesta pràctica a la universitat.

Paraules clau
Aprenentatge servei universitari, impacte social, ODS, avaluació, impacte

Article Details

Com citar
Lalueza, José Luis et al. “Què sabem sobre l’impacte social dels programes d’ApS universitari? Un estudi de cas”. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, no. 16, pp. 75-92, doi:10.1344/RIDAS2023.16.6.