El treball en equip mitjançant l’ús del portafoli i rubriques d’avaluació: innovació en l’ensenyament universitari
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Itahisa Pérez-Pérez
L'adaptació d'assignatures universitàries a l'Espai Europeu d'Educació Superior ha suposat un canvi en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Entre els més importants destaca la figura del docent com a guia del procés, el paper actiu de l'estudiant, que cobra protagonisme en el seu propi aprenentatge, l'aprenentatge basat en competències, el treball en grup, etc.
A fi d'acostar-nos a aquestes noves directrius metodològiques hem utilitzat el portafoli i el treball grupal com estratègies actives per a un procés d'ensenyament-aprenentatge constructiu i autònom. El portafoli es converteix així en un instrument de seguiment i autoavaluació de les competències, adquirides pels estudiants mitjançant unes rúbriques d'avaluació dissenyades per a tal fi.
D'aquesta manera ens basem en una metodologia participativa, on l'estudiant és el protagonista del seu procés, dissenyant conjuntament diverses eines com el contracte d'equip, full d'avaluació del portafoli, full d'avaluació individual i el full d'avaluació de grup de treball.
El nostre objectiu primordial és contribuir al desenvolupament de l'ús de noves metodologies didàctiques i d'avaluació, en el nostre cas dissenyat i implementat per a l'assignatura "Estratègies Educatives per a l'Animació Sociocultural i el Desenvolupament Comunitari", en el Grau d'Educació Social de la Universitat Pablo d'Olavide. El resultat d'aquesta experiència ha estat molt òptim obtenint un alt nivell d'acceptació de l'alumnat, considerant que han adquirit les competències establertes i s'han implicat en l'assignatura al sentir-se identificats amb la mateixa, sent els protagonistes de la seva acció.
A fi d'acostar-nos a aquestes noves directrius metodològiques hem utilitzat el portafoli i el treball grupal com estratègies actives per a un procés d'ensenyament-aprenentatge constructiu i autònom. El portafoli es converteix així en un instrument de seguiment i autoavaluació de les competències, adquirides pels estudiants mitjançant unes rúbriques d'avaluació dissenyades per a tal fi.
D'aquesta manera ens basem en una metodologia participativa, on l'estudiant és el protagonista del seu procés, dissenyant conjuntament diverses eines com el contracte d'equip, full d'avaluació del portafoli, full d'avaluació individual i el full d'avaluació de grup de treball.
El nostre objectiu primordial és contribuir al desenvolupament de l'ús de noves metodologies didàctiques i d'avaluació, en el nostre cas dissenyat i implementat per a l'assignatura "Estratègies Educatives per a l'Animació Sociocultural i el Desenvolupament Comunitari", en el Grau d'Educació Social de la Universitat Pablo d'Olavide. El resultat d'aquesta experiència ha estat molt òptim obtenint un alt nivell d'acceptació de l'alumnat, considerant que han adquirit les competències establertes i s'han implicat en l'assignatura al sentir-se identificats amb la mateixa, sent els protagonistes de la seva acció.
Paraules clau
Treball en equip, Portafoli, Innovació, Rúbriques, Competències, Metodologia participativa
Article Details
Com citar
Pérez-Pérez, Itahisa. “El treball en equip mitjançant l’ús del portafoli i rubriques d’avaluació: innovació en l’ensenyament universitari”. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, vol.VOL 7, no. 1, pp. 56-75, https://raco.cat/index.php/REIRE/article/view/271412.
Drets
Drets d'autor
L’autor conserva els drets d’autoria, i concedeix a REIRE els drets de la primera publicació de l’article.
Tots els continguts inclosos a la Revista d'Innovació i Recerca en Educació estan subjectes a la llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet la reproducció, distribució i comunicació pública sempre que es reconegui l'autor i la revista.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Pilar Moreno-Crespo, Itahisa Pérez-Pérez, Estereotipos sobre la jubilación en pretitulados universitarios: proyecto de innovación docente , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2014: Vol.: 7 Núm.: 2
- Itahisa Pérez-Pérez, Una experiencia de innovación docente en la asignatura de Animación Sociocultural , REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació: 2013: Vol.: 6 Núm.: 2