Imagining different futures: The effects of inequality on transitions to post-compulsory secondary education in the city of Barcelona

Main Article Content

Judith Jacovkis
Alejandro Montes
Martí Manzano
Transitions to post-compulsory secondary education are a crucial moment in the educational trajectory of young people. The decisions that lead them to pursue different educational alternatives are the product of an agency delimited by structural constraints (Furlong, 2009). Thus, their unequal social positions are fundamental to explain differences in their school experience, their future horizons, their expectations and their aspirations (Gillborn et al., 2012). Based on this framework, the paper analyses the impact of variables in the social structure and education system on the configuration of educational aspirations and expectations of young people who have just moved on to upper secondary education in the city of Barcelona. The analysis exploits responses to a questionnaire distributed during the 2018-2019 school year in eight high schools of Barcelona to a sample of students (N=1,318) in their first year of post-compulsory education, in both the vocational and academic track. The main results of the analysis confirm the inequality in profiles of students who access each post-compulsory track. In addition, the findings deepen our understanding of the interaction and impact of structural elements and the educational system on the definition of unequal future scenarios among students following the academic and vocational tracks, and among students from different social backgrounds.

Article Details

How to Cite
Jacovkis, Judith et al. “Imagining different futures: The effects of inequality on transitions to post-compulsory secondary education in the city of Barcelona”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 105, no. 2, pp. 279-02, doi:10.5565/rev/papers.2773.
Author Biographies

Judith Jacovkis, Universitat Autònoma de Barcelona Universitat de Glasgow

Judith Jacovkis es doctora en Sociología por la UAB (2011) y miembro del Grupo de Investigación Globalización, Educación y Política Social (GEPS). Actualmente es investigadora en la UAB y en la Universidad de Glasgow. Sus principales líneas de trabajo se centran en la política, las políticas, la gobernanza y la experiencia de trayectorias y transiciones educativas.

Alejandro Montes, Universitat Autònoma de Barcelona

Alejandro Montes es doctor en Sociología por la Universidad Autónoma de Barcelona. Desde 2013 forma parte del grupo GEPS-UAB. Es miembro oficial del equipo investigador del proyecto I+D «EduPost16» (http://edupost16.es/). Sus principales áreas de interés son: las transiciones escolares y el impacto de las desigualdades en las trayectorias educativas y sociales.

Martí Manzano, Universitat Autònoma de Barcelona

Martí Manzano cursó una maestría en política social, trabajo y bienestar en la Universidad Autónoma de Barcelona y actualmente es investigador predoctoral en el Departamento de Sociología de la misma universidad. Sus áreas de interés son la innovación educativa y las desigualdades étnico-raciales, migratorias y de clase en las transiciones educativas posobligatorias en el marco del proyecto I+D EduPost16.