Desigualtat social en acabar l’educació secundària i la progressió a l’educació terciària. Una anàlisi multinacional davant dels casos del sud d’Europa i l’Amèrica Llatina
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Patricio Solis
El Colegio de México
En aquest article s’analitza la desigualtat d’oportunitats educatives (DOE) en les probabilitats d’acabar l’educació secundària i progressar cap a l’educació terciària en les cohorts de naixement de 22 països, inclosos dos del sud d’Europa (Espanya i Portugal) i tres de l’Amèrica Llatina (Argentina, Xile i Mèxic). S’avaluen dues de les tesis més influents en la recerca comparativa multinacional: la hipòtesi de selecció de Mare i la hipòtesi de desigualtat mantinguda al màxim de Raftery i Hout. Els resultats mostren que aquestes hipòtesis troben poc suport en les dades, particularment quan es fan servir mesures de DOE basades en riscos relatius en lloc d’odds ratio. Els països del sud d’Europa i de l’Amèrica Llatina presenten alts nivells de desigualtat, particularment en acabar l’educació secundària, i els països d’industrialització primerenca experimenten un desplaçament de la desigualtat de l’educació secundària a l’educació terciària. Alhora, la DOE es redueix substancialment en fases primerenques del procés d’expansió educativa. Això suggereix que cal revisar algunes de les hipòtesis centrals dels estudis d’estratificació educativa, tenint en compte les experiències de països amb processos d’industrialització més tardans i heterogenis.
Paraules clau
desigualtat educativa, transicions educatives, industrialització tardana, estratificació social
Article Details
Com citar
Solis, Patricio. “Desigualtat social en acabar l’educació secundària i la progressió a l’educació terciària. Una anàlisi multinacional davant dels casos del sud d’Europa i l’Amèrica Llatina”. Papers: revista de sociologia, vol.VOL 104, no. 2, pp. 247-78, https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/353457.