The evolution of color i Charles V’s portraits and its relationship with the imperial propaganda strategy contributions from Titian

Main Article Content

Carlos Jesús Sosa Rubio
José Antonio Muñiz Velázquez

The importance of the court portrait is decisive to understand the painting of the 16th century in its correct artistic and propaganda dimensions. Charles V was born into a family with very clear ideas in this regard. In him, as in few men and women in history, an evolution from the local factor to the global reality is perceived, which is reflection and consequence at the same time of a life that took him from the County of Flanders to being the most powerful ruler in the world. This paper analyzes the
evolution of his effigy in the light of those events, as well as the role played by color in its consolidation, focusing in a special way on the contributions of Titian, the great architect of the imperial image that has survived to this day.

Keywords
Charles V, Propaganda, Titian, Portraiture, Maiestas

Article Details

How to Cite
Sosa Rubio, Carlos Jesús; and Muñiz Velázquez, José Antonio. “The evolution of color i Charles V’s portraits and its relationship with the imperial propaganda strategy: contributions from Titian”. Mirabilia: electronic journal of antiquity and middle ages, no. 31, pp. 151-80, https://raco.cat/index.php/Mirabilia/article/view/377807.
References
AA.VV. El linaje del emperador. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios
de Felipe II y Carlos V, 2000.

De ÁVILA Y ZÚÑIGA, Luis. Comentario del ilustre señor D. Luis de Ávila y Zúñiga, comendador mayor de
Alcántara, de la guerra de Alemania hecha por Carlos V, máximo emperador romano, rey de España, en el año
de MDXLVI y MDXLVII. Madrid: Imprenta de Francisco Xavier García, 1767.

BRUNETTI, Simona (cur.). Maestranze, artisti e apparatori per la scena dei Gonzaga (1480-1630). Bari:
Edizioni di Pagina, 2016.

CANTÚ, Francesca. / VISCEGLIA, Maria Antonietta. L’Italia di Carlo V Guerra, religione e politica nel
primo Cinquecento. Roma: Viella, 2003.

CAMPBELL, Louise. Renaissance Portraits. European Portrait-Painting in the 14th, 15th and 16th Centuries.
New Haven: Yale University Press, 1990.

CHECA, Fernando. Carlos V y la imagen del héroe en el Renacimiento. Madrid: Taurus, 1987.

CHECA, Fernando (dir.). Carolus. Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los
Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000.

COMISSO, Giovanni. Gli ambasciatori veneti (1525-1792). Milán: Longanesi, 1985.

FALOMIR, Miguel (ed.). Tiziano. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2003.

FALOMIR, Miguel (ed.). El retrato del Renacimiento. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2008.

GARCÍA ARRANZ, José Julio. “Documento histórico y exaltación simbólica en un grabado de
Enea Vico: el ejército del emperador Carlos V cruzando el Elba cerca de Mühlberg”. En Norba.
Revista de arte. Cáceres: Universidad de Extremadura, nº 22-23 (2002-2003).

KAGAN, Richard L. Clio and the Crown: The Politics of History in Medieval and Early Modern Spain.
Baltimore: Johns Hopkins UP, 2009.

KOHLER, Alfred. Representación y propaganda de Carlos V. Congreso Internacional Carlos V y la
quiebra del humanismo político en Europa (1530-1558) (Madrid, 3-6 de julio de 2000). Madrid: Sociedad
Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2001.

MANCINI, Matteo. / PASCUAL CHENEL, Álvaro (eds.). Imbricaciones. Paradigmas, modelos y
materialidad de las artes en la Europa Habsbúrgica. Madrid: Silex, 2019.

MARINO, Nancy. “The ‘Romance de Carlos V’ and the emperor’s imperial propaganda machine”.
En Calíope. Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Society, vol. 19, nº 2. Pensilvania: Penn State University Press, 2014.

MEZZATESTA, Michael P. “Marcus Aurelius, Fray Antonio de Guevara, and the Ideal of the
Perfect Prince in the Sixteenth Century”. En The Art Bulletin, 66(4). Nueva York: College Art
Association, 1984.

PIZARROSO QUINTERO, Alejandro. “La historia de la propaganda: una aproximación
metodológica”. En Historia y Comunicación Social. Madrid: Universidad Complutense, nº 4, 1999.

RUBIO MORAGAS, Ángel Luis. “La propaganda carolina. Arte, literatura y espectáculos al servicio del emperador Carlos V”. En Historia y Comunicación Social. Madrid: Universidad Complutense, nº 11, 2006.

RUIZ MARTÍN, Felipe (coord.). La monarquía de Felipe II. Madrid: Real Academia de la Historia, 2003.

SANSOVINO, Francesco. Il Simolacro di Carlo Quinto Imperadore. Venecia: Appresso Francesco
Francescini, 1567.

URQUÍZAR HERRERA, Antonio. y CÁMARA MUÑOZ, Alicia. El modelo veneciano en la pintura
occidental. Madrid: Ramón Areces, 2012.