Violència de gènere en estudiants i comunitats universitàries del continent americà: una revisió

Main Article Content

Jacqueline Sepúlveda-Gotterbarm
Valentina Contreras-Moreira
Ignacia Díaz-Caro
Ashlie Gálvez-Cáceres
Kristel González-Meza
Paula Maldonado-Medina
Tiare Toro-Martínez
Javiera Vargas-Zapata
Sergio Jara-Rosales

Objectiu. Analitzar la literatura publicada entre els anys 2012 i 2022 sobre violència de gènere en estudiants i comunitats universitàries del continent americà. Material I Mètode. Revisió bibliogràfica en les bases de dades PubMed, Scielo, Google Scholar i EBSCO. Utilitzant els termes DeCS: «violència de gènere», «universitat», «estudiants» i «docents», en anglès i espanyol; amb l'operador booleà «AND». Els filtres van ser: articles originals, revisions, articles publicats entre els anys 2012-2022 i articles en espanyol i anglès. Resultats. 13 articles seleccionats de Mèxic, l’Argentina, el Brasil, Xile i els Estats Units. Els factors de risc per a sofrir violència de gènere són de tipus social, econòmic, familiar, cultural, religiós i personal. Els tipus de violència de gènere que predominen són la física, sexual i psicològica. Els comitès interns i els protocols en les universitats són escassos i els existents són ineficients. Conclusions. Els principals factors de risc en estudiants universitaris són la criança, els rols de gènere i el factor econòmic. És necessari indagar sobre la violència de gènere, principalment la psicològica, que és la més reiterativa. Els comitès i protocols resulten precaris, sense estàndards que proporcionin una correcta protecció a les víctimes, no complint amb la necessitat de suport i/o condemna d’aquestes situacions. Urgeix la necessitat d’executar programes de prevenció i denúncia, així com de capacitar a tota la comunitat universitària sobre violència de gènere.

Paraules clau
violència, gènere, universitaris, universitats, docents

Article Details

Com citar
Sepúlveda-Gotterbarm, Jacqueline et al. “Violència de gènere en estudiants i comunitats universitàries del continent americà: una revisió”. MUSAS. Revista de Investigación en Mujer, Salud y Sociedad, vol.VOL 8, no. 2, pp. 5-23, doi:10.1344/musas2023.vol8.num2.1.
Biografies de l'autor/a

Jacqueline Sepúlveda-Gotterbarm, Universidad San Sebastian

Matrona, Magíster en salud integral de la mujer, Profesora Asistente Escuela de Obstetricia Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Valentina Contreras-Moreira, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Ignacia Díaz-Caro, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Ashlie Gálvez-Cáceres, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Kristel González-Meza, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Paula Maldonado-Medina, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Tiare Toro-Martínez, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Javiera Vargas-Zapata, Universidad San Sebastián

Licenciada en Obstetricia y Matronería Escuela de Obstetricia, Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.

Sergio Jara-Rosales, Universidad San Sebastián

Matrón, Magíster en Educación, Profesor Asistente Escuela de Obstetricia Facultad de Ciencias para el Cuidado de la Salud, Universidad San Sebastián, Chile.