Intervención para la enseñanza de la escritura de palabras y textos. Estudio comparativo en el nivel primario en Argentina

Main Article Content

Sandra Marder
Rocio Guadalupe Jaquenod

Les dades de reports regionals i nacionals suggereixen que l'escriptura de textos és una problemàtica menys estudiada, encara que molt clarament reportada pels educadors com a àrea de profunda dificultat en els alumnes.


Aquest estudi té com a objectiu explorar els resultats de la intervenció del programa de desenvolupament integral i alfabetització QA a l'escriptura de paraules i textos d'un grup d'alumnes de primer i segon any de primària d'Argentina, i comparar els resultats amb un grup de la mateixa escola que ha rebut un tipus d’ensenyament basada en la perspectiva del Whole language.


Per fer-ho, es va realitzar un disseny exploratori i longitudinal en què es va avaluar l'escriptura de paraules i textos pre (a l'inici de primer grau) i post intervenció (abans de finalitzar aquest any i a mitjans de segon grau). Entre les diferències trobades entre els grups es destaquen, a favor del grup intervingut, una millora en els processos bàsics de transcripció (escriptura de paraules amb complexitat sil·làbica, major longitud i baixa freqüència), un increment en la quantitat de paraules utilitzades en la producció textual, una millor llegibilitat, puntuació i la presència de marcadors temporals. A la narració, els esdeveniments es relacionen de manera cohesiva i es componen en la majoria dels casos d'una escena, una orientació, una complicació i un desenllaç. D'aquests resultats es desprèn que, per aconseguir rendiments adequats a la producció escrita dels alumnes, és fonamental la intervenció sistemàtica en l'ensenyament de l'escriptura que abordi tots els aspectes inclosos al programa presentat, a partir de la formació docent i l'ensenyament planificat.


 

Paraules clau
escriptura, paraules, textos, llenguatge oral, nens, escola primària, intervenció, educadors

Article Details

Com citar
Marder, Sandra; and Jaquenod, Rocio Guadalupe. “Intervención para la enseñanza de la escritura de palabras y textos. Estudio comparativo en el nivel primario en Argentina”. Journal of Neuroeducation, vol.VOL 5, no. 1, pp. 27-40, doi:10.1344/joned.v5i1.46092.
Biografia de l'autor/a

Rocio Guadalupe Jaquenod, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Rocio Guadalupe Jaquenod, FN13/07/1989 , Argentina. Profesora de Psicologia por la Universidad Nacional de La Plata. Actualmente terminando sus estudios de licenciatura. Es docente en las materias Psicologia I y II  y participa de un proyecto de Investigacion denominado “Prácticas inclusivas para el aprendizaje de la lectura y la escritura al inicio de la escolaridad secundaria” en la misma Facultad. Ha ganado y ya finalizado una Beca de Estímulo a las Vocaciones Científicas otorgada por el Consejo Interuniversitario Nacional y es actualmente candidata a beca doctoral. Es docente y diseñadora de materiales del Programa de Fluidez Lectora. Ministerio de Educación de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Ha publicado articulos en revistas y presentado trabajos en Congresos de Psicologia y Educacion.