Intervención para la enseñanza de la escritura de palabras y textos. Estudio comparativo en el nivel primario en Argentina
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Les dades de reports regionals i nacionals suggereixen que l'escriptura de textos és una problemàtica menys estudiada, encara que molt clarament reportada pels educadors com a àrea de profunda dificultat en els alumnes.
Aquest estudi té com a objectiu explorar els resultats de la intervenció del programa de desenvolupament integral i alfabetització QA a l'escriptura de paraules i textos d'un grup d'alumnes de primer i segon any de primària d'Argentina, i comparar els resultats amb un grup de la mateixa escola que ha rebut un tipus d’ensenyament basada en la perspectiva del Whole language.
Per fer-ho, es va realitzar un disseny exploratori i longitudinal en què es va avaluar l'escriptura de paraules i textos pre (a l'inici de primer grau) i post intervenció (abans de finalitzar aquest any i a mitjans de segon grau). Entre les diferències trobades entre els grups es destaquen, a favor del grup intervingut, una millora en els processos bàsics de transcripció (escriptura de paraules amb complexitat sil·làbica, major longitud i baixa freqüència), un increment en la quantitat de paraules utilitzades en la producció textual, una millor llegibilitat, puntuació i la presència de marcadors temporals. A la narració, els esdeveniments es relacionen de manera cohesiva i es componen en la majoria dels casos d'una escena, una orientació, una complicació i un desenllaç. D'aquests resultats es desprèn que, per aconseguir rendiments adequats a la producció escrita dels alumnes, és fonamental la intervenció sistemàtica en l'ensenyament de l'escriptura que abordi tots els aspectes inclosos al programa presentat, a partir de la formació docent i l'ensenyament planificat.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) Sandra Marder, Rocio Guadalupe Jaquenod, 2024
Drets d'autor
Els autors que publiquen en aquesta revista accepten els següents termes:
a. Els autors conserven els drets d’autor i d’organisme a la revista el dret de la primera publicació
b. Els textos que es publicaran sota una Llicència d'Atribució No Comercial Creative Commons permeten altres activitats del treball, sempre que inclogui un reconeixement de l’autorització del treball, la seva actualització inicial en aquesta revista i els termes de la llicència, i no se'n faci un ús comercial.
Rocio Guadalupe Jaquenod, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Rocio Guadalupe Jaquenod, FN13/07/1989 , Argentina. Profesora de Psicologia por la Universidad Nacional de La Plata. Actualmente terminando sus estudios de licenciatura. Es docente en las materias Psicologia I y II y participa de un proyecto de Investigacion denominado “Prácticas inclusivas para el aprendizaje de la lectura y la escritura al inicio de la escolaridad secundaria” en la misma Facultad. Ha ganado y ya finalizado una Beca de Estímulo a las Vocaciones Científicas otorgada por el Consejo Interuniversitario Nacional y es actualmente candidata a beca doctoral. Es docente y diseñadora de materiales del Programa de Fluidez Lectora. Ministerio de Educación de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Ha publicado articulos en revistas y presentado trabajos en Congresos de Psicologia y Educacion.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Sandra Esther Marder, Rocío Guadalupe Jaquenod, Intervenció per millorar l'escriptura en estudiants de Primària , Journal of Neuroeducation: Vol. 5 Núm. 1 (2024): Monogràfic. Avenços i desafiaments en la comprensió lectora: evidència científica i neuroeducació per millorar l'alfabetització i la lectura - Vol. 5, Núm. 1 (2024)