Alfabetització i intel·ligència artificial

Main Article Content

Alberto Gatti

Aquest article proposa reflexionar sobre l’evolució de la intel·ligència artificial. Sosté que l’impacte de la intel·ligència artificial generativa, com el ChatGPT, constitueix una fita nova en la història de la lectura i l’escriptura. Si totes les revolucions tecnològiques van produir canvis subjectius, la humanitat està convidada a concebre quines conseqüències està tenint i tindrà en el procés d’hominització la creació del ChatGPT. La preocupació sobre l’efecte de la delegació cognitiva a les màquines és un tema central del treball. En permetre que una IA realitzi tasques d’escriptura o anàlisi de textos, podríem estar externalitzant el pensament crític i la reflexió, processos que tradicionalment han contribuït al desenvolupament del coneixement i la comprensió profunda. No obstant això, el ChatGPT també podria transformar-se en una eina capaç de exercitar el pensament d’una manera diferent i efectiva. El text planteja qüestions importants sobre el futur de l’alfabetització i l’aprenentatge interpel·lant a les institucions educatives a repensar-se davant d’aquest canvi. Es proposa no estar només atents a la delegació cognitiva sinó també a l’habilitació de nous modes de pensar. Per això, es promou desplegar una interacció usuari-xat que permeti no només avaluar els abasts i límits de l’eina, sinó també la reflexió de l’usuari sobre l’efectivitat del seu prompteig.

Paraules clau
inteligència artificial, noves alfabetitzacions, pràctica docent

Article Details

Com citar
Gatti, Alberto. “Alfabetització i intel·ligència artificial”. Journal of Neuroeducation, vol.VOL 5, no. 1, pp. 52-58, doi:10.1344/joned.v5i1.46108.