Anàlisi de xarxa sobre el comportament del públic en Internet: cap a una millor comprensió del procés d’agenda setting
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest estudi construeix la xarxa d’audiència dels mitjans de comunicació a Espanya amb l’objectiu d’identificar les formes predominants d’exposició a la informació política a internet. Per aconseguir-ho, s’utilitzen dades inèdites d’un grup de trenta mil individus. Els resultats preliminars obtinguts aporten evidències que suggereixen els arguments que defensen que internet fragmenta l’esfera pública. A més, cal destacar que els resultats mostren que encara hi ha un nivell substancial de concentració de les audiències als mitjans de comunicació a internet. Els nivells més alts de concentració es troben als webs dels mitjans que tenen un paper predominant en el procés d’agenda setting fora de la xarxa. En aquest sentit, l’estudi presenta evidències que l’estructura de l’esfera pública a internet podria garantir els nivells necessaris d’informació compartida pels ciutadans per al bon funcionament d’una democràcia deliberativa.
Alhora, en aquest treball s’analitzen les conseqüències que pot tenir l’actual comportament dels individus que consumeixen informació política a la xara, per a l’estudi del procés d’agenda setting. A més, es discuteixen les possibilitats que existeixi una agenda pública compartida en l’estructura de l’actual xarxa d’audiències compartides. Fins ara, les anàlisis de dades d’observació, així com de contingut, han estat els mètodes predominants en la formació d’agenda pública. No obstant això, l’actual entorn de comunicació, caracteritzat per l’abundància de fonts descentralitzades i il·limitades de notícies polítiques, dóna lloc a l’aplicació de nous metodologies. Sens dubte, les xarxes estan al centre de la comunicació en línia i, per tant, el seu anàlisi ofereix les tècniques i eines necessàries per identificar l’impacte de la seva estructura en el comportament de l’audiència. Aquesta metodologia permet estudiar-ne els moviments durant la cerca d’informació política i, amb això, suposa un avenç per a la identificació dels mecanismes i estructures que poden seguir garantint una agenda pública a l’era digital.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a IDP estan subjectes a una llicència de Reconeixement-Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/es/deed.ca. Així, doncs, se'n permet la còpia, distribució i comunicació pública sempre que se citi l'autor del text, la revista i la institució que els publiquen (IDP. Revista d'Internet, Dret i Política i UOC), tal com consta en la citació recomanada inclosa a cada article. No se'n poden fer obres derivades.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
L'autor ha de declarar que és l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Sílvia Majó-Vázquez, UOC
Estudiant de Doctorat
Investigadora en formació IN3-UOC
Membre Opinionet Research Project
Membre del grup de recerca eGovernance: Electronic Administration and Democracy