Elecció d'estudis CTIM i desequilibris de gènere

Main Article Content

Andrea Estefanía Rossi Cordero
Mario Barajas Frutos
Malgrat el seu èxit acadèmic, les dones segueixen poc representades en els estudis CTIM, principalment en les enginyeries i tecnologies. Des d'un enfocament descriptiu-interpretatiu, es va realitzar un estudi de cas múltiple per analitzar l'elecció d'estudis durant el batxillerat, aprofundint en els estereotips i l’autoeficàcia. L'anàlisi es va basar en 89 discursos recollits en entrevistes en profunditat i grups de discussió, corresponents a alumnes i alumnes de batxillerat, el seu professorat, les seves mares i pares, i universitàries de CTIM, aprofundint en la comprensió dels elements individuals, acadèmic-professionals i contextuals que influeixen en l'elecció dels estudis. Les dades assenyalen que la l’autoeficàcia en CTIM declarada per les joves va ser sempre positiva, sent molt similars els interessos i les motivacions de l'alumnat. No obstant això, s'observa una disparitat entre el que elles declaren i el que finalment decideixen. Es proposa una concepció dinàmica d’autoeficàcia, amb recomanacions per a diferents actors i àmbits de socialització orientats a construir nous models i identitats de les i els joves.
Paraules clau
estudis CTIM, gènere, estereotips, autoeficacia, elecció acadèmic-professional

Article Details

Com citar
Rossi Cordero, Andrea Estefanía; and Barajas Frutos, Mario. “Elecció d’estudis CTIM i desequilibris de gènere”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 33, no. 3, pp. 59-76, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301962.
Biografies de l'autor/a

Andrea Estefanía Rossi Cordero, Universidad de Barcelona (UB)

Doctoranda en el Programa "Educación y Sociedad", asociada al grupo de investigación Future Learning. Su perfil actual como investigadora se concentra en el campo de las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanza y aprendizaje.

Mario Barajas Frutos, Universidad de Barcelona

Doctor en Educación, profesor titular en la Facultad de Pedagogía de la UB. Responsable del grupo de investigación Future Learning.