Mediació semiòtica en pro de la construcció de significat de raig en fer operativa la seva definició

Main Article Content

Leonor Camargo Uribe
Patricia Perry Carrasco
Carmen Samper de Caicedo
Adalira Sáenz-Ludlow
Oscar Molina
El significat d'un objecte geomètric es va consolidant en l'ús que es fa de la seva definició i dels enunciats que estableixen les seves propietats; també, en l'ús que es fa de l'objecte mateix com a eina. Així, entendre un objecte geomètric involucra, entre altres coses, fer operativa la seva definició. És a dir, l'estudiant ha de poder arribar a usar de manera pertinent la definició, en qualitat de garantia, en el marc de la producció de demostracions. En aquest article s'analitzen aspectes de la construcció del significat de raig associats a l'ús de la definició com a garantia. Aquesta anàlisi té les seves arrels en el signe triádico de Peirce i en l'evolució dels interpretants del professor i dels estudiants mentre s'esforcen per fer operativa tal definició. A més, il·lustra l'articulació de les nocions «construcció de significat» i «mediació semiòtica del professor».
Paraules clau
construcció de significat, mediació semiòtica del professor, anàlisi semiòtica peirceano, objecte dinàmic didàctic, aprenentatge de la geometria

Article Details

Com citar
Camargo Uribe, Leonor et al. “Mediació semiòtica en pro de la construcció de significat de raig en fer operativa la seva definició”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 33, no. 3, pp. 99-116, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301964.
Biografies de l'autor/a

Leonor Camargo Uribe, Universidad Pedagógica Nacional

Profesora e investigadora del Departamento de Matemáticas de la Universidad Pedagógica Nacional

Patricia Perry Carrasco, Universidad Pedagógica Nacional

Investigadora del Departamento de Matemáticas

Carmen Samper de Caicedo, Universidad Pedagógica Nacional

Profesora e investigadora del Departamento de Matemáticas

Adalira Sáenz-Ludlow, Universidad de Carolina del Norte

Profesora e investigadora de la Universidad de Carolina del Norte y Charlotte