L'analogia provocativa com a estratègia pedagògica: el cas històric de la mecànica de fluids

Main Article Content

Alain Ulazia Manterola
Aquest article estudia el raonament analògic en la gènesi històrica de la mecànica de fluids per poder desenvolupar estratègies pedagògiques eficaces en aquest àmbit. En els textos fundacionals dels Bernoulli s'han identificat analogies interessants per a l'aula perquè exerceixen un rol essencial en la creativitat. Aquestes analogies superen la definició mínima de caràcter expedient aportant contingut explicatiu a la modelització del problema. Com la ciència cognitiva clàssica ha reduït la seva recerca al caràcter expedient, es discutiran recents estudis sobre analogies a properes o sobre el refinament de l'analogia on aquesta adopta diferents rols respecte a la construcció del model. Així, es veurà que l'analogia pot provocar nous esquemes mentals en la concepció d'un problema en la ment d'un expert i traçar en conseqüència una estratègia per ensenyar seguint aquest raonament.

Paraules clau:

analogia, creativitat, construcció de models, Daniel Bernoulli, Johann Bernoulli

Article Details

Com citar
Ulazia Manterola, Alain. “L’analogia provocativa com a estratègia pedagògica: el cas històric de la mecànica de fluids”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 33, no. 3, pp. 159-74, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301967.
Biografia de l'autor/a

Alain Ulazia Manterola, EHU-UPV, UNIVERSIDAD DEL PAIS VASCO

INSTITUTE FOR LOGIC, COGNITION, LANGUAGE AND INFORMATION