Las Coordenadas morales y filosófico-educativas de Ferrer = Ferrer's moral, philosophical and educational coordinates
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Pere Solà i Gussinyer
Exploration of the thought of Francesc Ferrer i Guàrdia after two series of políticomorales
reflections, one of them, Feuilles détachées, virtually unheard, and reproduced
in Appendix in this dossier. The other, the «Principios de moral científica para uso
de las escuelas racionalistas» is best known. Ferrer ideas discussed in this article are
the basis of a sketch of rationalist educational program, focused on action and word
askesis, activism and experimentation-based humanism. They are product of his time
on many points, but in others transcend it and have an added value of modernity.
reflections, one of them, Feuilles détachées, virtually unheard, and reproduced
in Appendix in this dossier. The other, the «Principios de moral científica para uso
de las escuelas racionalistas» is best known. Ferrer ideas discussed in this article are
the basis of a sketch of rationalist educational program, focused on action and word
askesis, activism and experimentation-based humanism. They are product of his time
on many points, but in others transcend it and have an added value of modernity.
Article Details
How to Cite
Solà i Gussinyer, Pere. “Las Coordenadas morales y filosófico-educativas de Ferrer = Ferrer’s moral, philosophical and educational coordinates”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 16, pp. 43-78, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/224535.
Most read articles by the same author(s)
- Pere Solà i Gussinyer, Escrits de Francesc Ferrer i Guàrdia a Luigi Fabbri, Max Nettlau, François Kupka i Paul Robin , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 1 (1994)
- Pere Solà i Gussinyer, En el centenari de Ferrer i Guàrdia : pòrtic de presentació al monogràfic = In the centenary of Ferrer i Guàrdia : an introduction to the monographic , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 16: (juliol-desembre 2010)
- Pere Solà i Gussinyer, Jordi Monés i Pujol-Busquets, el ciutadà, l'investigador i l'amic , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 5: (2001-2002)
- Pere Solà i Gussinyer, El Centenari de Ferrer: un balanç historiogràfic i pedagògic = Ferrer Centenary: a historiographical and pedagogical report , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 16: (juliol-desembre 2010)
- Pere Solà i Gussinyer, Presentació amb algunes idees recapituladores , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 1 (1994)
- Pere Solà i Gussinyer, Una Excursió en la història de la cultura i de l'educació d'Alexandre Galí , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 2 (1995)
- Pere Solà i Gussinyer, Felix Fradkin i la reflexió pedagògica en condicions extremes , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 3: (1997-1998)
- Pere Solà i Gussinyer, Aspectes diferencials i comparatius de la investigació històricoeducativa als Països Catalans: una reflexió en veu alta sobre la feina d'historiador de l'educació catalana , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 3: (1997-1998)
- Pere Solà i Gussinyer, Presentació del dossier "Materials de les XII Jornades d'Història de l'Educació als Països Catalans" , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 3: (1997-1998)
- Pere Solà i Gussinyer, El Nostre senyor Godàs , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 3: (1997-1998)