Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case of study: film adaptations of Pinocchio and theri reception in Italy

Main Article Content

Simonetta Polenghi
L'article té la finalitat d'indagar quin tipus d'investigació es pot dur a terme per fer
servir les pel·lícules en l'àmbit historicoeducatiu. En la primera part es proporcionen
dades per a una anàlisi quantitativa i qualitativa de les fonts fílmiques, subratllant la
importància del tema de la recepció i de l'embolcall emotiu de l'audiència. Després
s'investiga el cas de la transposició fílmica d'un clàssic de la literatura infantil, Les
aventures de Pinotxo, examinant l'adherència i la distància de quatre obres pel que fa
a la novel·la: Disney (1940), Comencini (1972), Benigni (2002) i Sironi (2009). La
primera i la tercera van néixer com a pel·lícules per al cinema, la segona i la quartasón sèries de televisió transmeses per la primera cadena nacional italiana. L'anàlisi evidencia
la discràsia entre els judicis de la crítica i l'èxit de públic. Es proposen, després,
com a documents les ressenyes dels espectadors a la web per provar la importància de
l'embolcall emotiu de l'audiència infantil.

Article Details

Com citar
Polenghi, Simonetta. “Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case of study: film adaptations of Pinocchio and theri reception in Italy”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 89-111, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/332813.